شنبه / ۸ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۸۷
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت‌الاسلام متولی الموتی:

«جهاد تبیین» با تولد اسلام آغاز شد

امام جماعت «مسجد جامع علی‌آباد شمالی» گفت: از لحظه‌ای که اسلام متولد شد، «جهاد تبیین» هم آغاز شد و اولین مجاهد این جهاد شخص نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) بودند.

(شنبه ۸ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۹:۲۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام «مهدی متولی الموتی» امام جماعت «مسجد جامع علی‌آباد شمالی» می‌گوید: جهاد تبیین در مسجد ما یک گفتگوی دوطرفه است و نمازگزاران در بحث‌های چالشی و گفتگو‌های دوطرفه به جواب‌های خود می‌رسند. 

امام جماعت «مسجد جامع علی‌آباد شمالی» همچنین در جذب نوجوانان به مسجد، سپردن مسئولیت های مختلف به آنها، انسجام بخش‌های مختلف مسجد و ایجاد ارتباط آنها با اعضای هیئت امناء موفق بوده و تجربیات فراوانی در مدیریت مسجد دارد. وی برنامه ویژه‌ای برای نوجوانان طراحی کرده و در این راه از طلاب جوان هم بهره می‌برد.

در ادامه و در گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد با حجت الاسلام متولی الموتی، درباره جهاد تبیین در «مسجد جامع علی‌آباد» و تجربیات مدیریتی وی در مسجد بیشتر می‌خوانید.

 

 به نظر شما یک امام جماعت موفق کیست؟

امام جماعت موفق با توجه به مصادیقی که در جاهای مختلف نیز به آن اشاره شده، کسی است که امام محله باشد، نه صرفاً امام جماعت مسجد! وقتی گفته می‌شود امام محله به این معنا است که؛ امام جماعت تا شعاع چند کیلومتری مسجد با مردم ارتباط داشته باشد. در مسائل مجاز وارد شود و حداقل گوشِ خوبی برای حرف مردم باشد، همچنانکه قرآن می‌فرماید؛ «وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْر لَکُمْ!».

بنده حدود ۱۷ سال است که در محله علی آباد امام جماعت هستم. پراکندگی جمعیت در این محله شامل اکثر اقوام کشورمان می‌شود. جمعیت کردها، آذری‌ها و لرها تقریباً در این محله به یک اندازه است و از سایر هموطنانمان هم در آنجا حضور دارند.

با توجه به این تجربه ۱۷ ساله در امامت مسجد و لطفی که خدای متعال در مقبول واقع شدن من داشته، من در تمامی عرصه‌های اجتماعی محله، در بین مردم حضور پیدا کرده‌ام. به یاری خدا با تک تکِ خانواده ها، کسبه و محلاتِ اطراف ارتباطی مستقیم برقرار نموده‌ام. معمولاً به اتفاق اعضای محترم هیئت امناء و پایگاه بسیج به دیدار و احوالپرسی خانواده ها می‌رویم.

یکی از کارهای مهمی که ما در مسجد انجام دادیم، این است که همه بخش‌های مسجد را درگیرِ کارها نمودیم. بخصوص این مشارکت در کارهای فرهنگی بیشتر است. منظور من از همه بخش‌های مسجد؛ کانون فرهنگی، مهدکودکِ مسجدمحور، بسیج برادران، بسیج خواهران، کانون رضوی و صندوق قرض الحسنه است که در کارهای مسجد و به خصوص کارهای فرهنگی مشارکت دارند.

به عنوان مثال در عید غدیر، بسیج خواهران و برادران برنامه «اطعام غدیر» را انجام دادند و حدود سه هزار پرس غذا تهیه و بین نیازمندان توزیع نمودند.

در رزمایش «مواسات، همدلی و کمک‌های مومنانه»، تا کنون قریب به دو و نیم میلیارد تومان کمک صورت گرفته است.

در برنامه‌های قرآنی مسجد، مهد کودک مسجد و کانون رضوی مشارکت دارند.

در جذب نوجوان‌ها و جوان‌ها هم هیئت امنای مسجد به اتفاق بسیج برادران و خواهران مشارکت جدی دارند. اکنون کلاسهای تابستانی مسجد در چهار بخش فعال هستند و اردوهای آموزشی و تفریحی و زیارتی نیز برگزار می‌کنیم.

این که امام جماعت بخواهد به تنهایی موفق شود، امر سختی است. اگر یک امام جماعت امامتِ خود را در محله داشته باشد و از نیروهای مردمی کمک بگیرد و کارها و وظایف را به درستی تقسیم بندی کند، قطعاً موفق خواهد شد.

البته سیره‌ی نبوی، صبر و متانت از ویژگی‌های اصلی و مهم محسوب می شوند.

 

 گفتید اعضای هیئت امناء در جذب نیروهای جوان با بسیج همکاری می‌کنند، در اینباره موضوع بیشتر توضیح دهید.

ما جلسات هفتگی مستمر و منظم با اعضای هیئت امناء داریم. در این جلسات از آنها می‌پرسم که به نظر شما مشکلات کار با جوان ها چیست؟ شما چه مشکلات و مسائلی در این رابطه دارید؟ سپس تا آنجا که ممکن است راجع به این مسائل صحبت می‌کنیم و من هم در حد توانم مسائل آنها را می‌شنوم و آنها را راهنمایی می‌نمایم.

از همان ابتدا به آنها گفته‌ام که کار فرهنگی و تربیتی یک کار طاقت فرسا است. برای موفقیت در این کار باید صبور بود. اعتراض و از میدان بیرون رفتن هنر نیست. هنر این است که اعتراض نکنید و در میدان بمانید. همچنین  در این بین به بسیج و به خصوص بسیج برادران ماموریت داده‌ایم که بازوی هیئت امناء باشند.

شاید هیئت امناء به خاطر شرایط سنی و نوع ماموریتشان در مسجد، در برخی موارد نیاز به بازوی جوانی داشته باشند، که در این موارد بسیج مسجد ما خود را فرزند هیئت امناء دانسته و با آنها همکاری نموده و انسجام و حلقه وصلی بین آنها با نسل جوان ایجاد می‌کند.

انسجام و همبستگی‌ای که در بخش‌های مختلف مسجد ایجاد شده، باعث شده حضور هیئت امناء در مسجد بسیار پررنگ باشد و این موضوع قوت قلبی برای اعضای آن است و همیشه خود را در میدان، کارآمد و با روحیه حس می کنند.

 

به نظر شما راز و یا شیوه جذب قشر جوان و حفظ آنها در مسجد چیست؟

لطف خدا شامل حال اینجانب بوده و در حوزه‌های علمیه هم فعالیت دارم. در بحث ارتباط با جوان‌ها و مسجدی نگه داشتن آنها از طلبه های جوان در مسجد کمک گرفته‌ایم.

آنها در بسیاری از کلاسهای آموزشی و فرهنگی ما به عنوان سرمربی حضور دارند و تعدادی مربی زیر نظر آنها فعالیت می کنند. مربی‌ها جوان‌های تربیت شده‌ی سال های گذشته در مسجد هستند. یکی از شیوه‌های جذب نوجوانان در مسجد ما این است که به نوجوانانی که تازه وارد مسجد و کلاس های آموزشی و فرهنگی می‌شوند، به مرور زمان مسئولیت می‌دهیم.

سپردن مسئولیت، اهمیت دادن به او و دیده ‌شدنش در مسجد، در تربیت و حفظ او در مسجد بسیار موثر است. این موضوع باعث شده آنها در خارج از مسجد به دوستان خود بگویند که فلان کارِ مسجد بر عهده من است و آنها را دعوت به همکاری در کاری که به او سپرده شده نموده است. به عبارت دیگر؛ ما از خود نوجوان‌ها در مسئله جذب آنها به مسجد بهره برده‌ایم.

در برنامه‌هایی که برای جوانان طراحی می کنیم تنوع را ملاک قرار می‌دهیم، قرار نیست کلاس‌های علمی و آموزشیِ آموزش و پرورش را دوباره در مسجد برگزار کنیم. هدف ما این است که فرهنگِ دینی و مذهبی را در مسجد به نوجوانان منتقل نماییم. در حقیقت تعلیم آن بر عهده مدرسه و تربیت آن بر عهده مسجد است.

نوجوان‌های مسجدِ ما پس از مدتی به یک مربی تبدیل می‌شوند و این موضوع به اهرمی قوی در جذب جوان‎ترها به مسجد تبدیل شده است.

اکنون در «مسجد جامع علی آباد» تعقیباتِ نماز در وعده های مختلف را کودکانِ دوره ابتدایی با صوتی زیبا و کاملاً صحیح می خوانند که این شاید در نوع خود کم‌نظیر باشد. نکته جالب اینجاست که نمازگزاران و مردم هر روز منتظرند که آنها این تعقیبات را بخوانند و اگر شخصِ دیگری بخواند به او خواهند گفت؛ تعقیبات را بچه‌ها با صوت زیباتری خواهند خواند. همچنین قرائت قرآن نیز در مسجد بر عهده آنها است.

با توجه به این موضوعات سپردن مسئولیت به نوجوانان در مسجد یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ آنها در مسجد است.

در فعالیت های اجتماعی از قبیل اردو ها نیز به آنها میدان می‌دهیم و با سپردن مسئولیت‌های مختلف آنها را در انجام کارها شرکت می دهیم. اصولاً حس دیده شدن برای قشر نوجوان و جوان حسِ خوبی است و همین موضوع آنها را در جذب دوستانشان به مسجد و یا مسجدی ماندن کمک خواهد کرد.

 

به نظر شما با توجه به حضور جوان‌ها در مسجد، لزوم «جهاد تبیین» در مساجد چیست و چه مباحثی اکنون باید در اینباره مطرح شود؟

از لحظه‌ای که اسلام متولد شد، جهاد تبیین هم آغاز شد و اولین مجاهد این جهاد شخص نبی مکرم اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بودند. ایشان از همان روزهای اول شروع به تبیین اسلام نمودند و از همان روزها وصی و جانشین خود را برای مردم معرفی و تبیین نمودند.

در آن مهمانی‌ای که ایشان اقوام و خویشاوندان خود را جمع نمودند، در همان جا هم جانشین، وصی و خلیفه پس از خود را معرفی نمودند تا رسیدن به بزرگترین عرصه جهاد تبیین که همانا عید سعید «غدیرخم» است. اصولاً اسلام بدون «جهاد تبیین» قابل بیان نیست. لذا مبلغین و مذهبی ها حتماً باید جهادگونه وارد میدان شوند و به تبیین اسلام بپردازند.

ما در «مسجد جامع علی‌آباد» از سخنرانان معروف، چه سیاسی و چه نظامی برای تبیین دستاوردهای نظام مقدس و چه در تبیین مذهب شیعه و همچنین «جهاد تبیینِ مهدویت» دعوت نموده ایم. خود من نیز در حد توانم این مسائل را برای مردم بیان می نمایم.

تجربه نشان داده است که هرچه بیشتر تبیین و روشنگری صورت گیرد، گرایش مردم به دین و مذهب بیشتر می‌شود. من اخیرا متوجه شدم هر چه در بیان موضوعات بحث ها چالشی تر و گفتگوها دوطرفه می‌شود و مردم را به سوال کردن وا می‌دارم، آنها بیشتر جذب می‌شوند و بیشتر به میدان می‌آیند. اکنون در «جهاد تبیین» مردم دیگر مستمع نیستند و تمایل دارند از عمق مسائل باخبر شوند و خود جهادگر این حوزه شوند.

بنابراین موثرترین راه برای معرفی انقلاب و اسلام «جهاد تبیین» است. همچنان که در سیره و سنت اهل بیت و علماء اسلام این موضوع را دیده‌ایم. اکنون ضرورت جهاد تبیین به مراتب بیشتر از صدر اسلام و سالهای گذشته است.

(شنبه ۸ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۹:۲۳
https://news.masjed.ir/u/yl9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید