شنبه / ۸ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۷۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام مسجد حضرت مهدی(عج):

امام جماعت باید «منادی امید»باشد

حجت‌الاسلام مصطفی گلی‌زاده معتقد است: یک امام جماعت باید همیشه خود را در قالب «جهاد تبیین» ببیند و در این راه، همواره «منادی امید» برای مردم باشد.

(شنبه ۸ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۹:۲۳
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ مسجد «حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)» به امامت حجت‌الاسلام «مصطفی گلی‌زاده» در محله غیوری شهر ری یکی از مساجد محوری در «عملیات محله محور مسجد پایه» است. این مسجد با همت نمازگزارانش در تمامی فعالیت‌های اجتماعی محله غیوری حضوری پررنگ دارد.
 
در ادامه گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با امام جماعتِ جوانِ مسجد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را پیرامون وظیفه یک امام جماعت در «جهاد تبیین» می‌خوانید. 
 
به نظر حضرتعالی یک امام جماعت موفق چه ویژگی هایی دارد؟
 
 آنچه من در این باب می‌گویم نظر مستقل من نیست، بلکه استنباط من از سیره عملی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است. بر اساس فرمایشات و منش ایشان امام جماعت کسی است که امام مسجد و محله باشد. امام جماعت باید سعی کند عقلانیت مردم را افزایش و سطح زندگیِ دینیِ آنها را ارتقاء دهد. مهمتر از همه چیز اینکه مردم را در امور مسجد و خدمات و فعالیت‌های اجتماعی پای کار بیاورد و کار توسط آنها با محوریت امام جماعت انجام شود.
 
یک امام جماعت موفق کسی است که در کارها جلو بیافتد، سپس مردم را با خود همراه کند.
 
به عنوان‌مثال؛ اگریک امام جماعت چهارصد پرس غذا از نهادها و بنیادها بگیرد، و بین نیازمندان توزیع کند، ممکن است ظرفیت های مردمیِ محله را کور نماید. بهتر آن است که کم یا زیاد، هر کاری توسط خود مردم به صورت داوطلبانه انجام شود.
 
امام جماعت موفق باید مشکلات مردم را با محوریت مسجد حل کند. او باید بتواند در مسائل مختلفی که باعث ایجاد شائبه و شبهه می‌شوند، اهالی را قانع کند.
 
برخی از فعالیت‌های مسجد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را به اختصار برای ما بگویید.
 
 مسجد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مسجدی است که توسط آذربایجانی‌هایِ عزیزِ «محله غیوری» ساخته شده و اکثر اهالیِ اطراف مسجد نیز از عزیزان آذربایجانی هستند. معمولاً در چنین مساجدی باید هرگونه فعالیتی همراه با حفظ ساختارِ مردمیِ مسجد صورت بگیرد.
 
به یاری خدا اکنون این مسجد پاتوق بچه‌های جهادی شهر است. با اینکه این مسئله ربطی به فعالیت‌های مسجد ندارد ولی باعث شده فعالیت‌هایِ مردمیِ خوبی در همین راستا در مسجدِ ما انجام شود.
 
برگزاری نماز ها به صورت منظم، توزیع بسته‌های ارزاق و امور خیریه از جمله کارهایی است که در این مسجد انجام می‌دهیم.
 
فعالیت‌های مسجد حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، فعالیت‌هایی معمولی است که همه مساجد آن را انجام می‌دهند، اما نکته قابل توجه اینجاست که هر فعالیتِ اجتماعی و خیرخواهانه‌ای که در این مسجد انجام می‌شود از صفر تا صد به همت اهالی و به دست خود آنها انجام می شود. بر فرض مثال؛ ممکن است ما پانصد بسته ارزاق توزیع نکنیم اما آن تعدادی که توزیع می‌شوند توسط مردم صورت می‌گیرد. از تهیه مواد اولیه تا پخت غذا و توزیع آن بین نیازمندان همه به دست مردم و با محوریت مسجد انجام می‌شوند.

 

در راستای جهاد تبیین چه فعالیتی در مسجد دارید؟

من یک «مدرسه گفتمان انقلاب اسلامی» را در شهر ری تاسیس نموده‌ام که دوره های پودمانی، کلاس و نشست در آن برگزار می‌کنیم. البته یک مدرسه به معنای آکادمیک آن نیست ولی نام مدرسه دارد. همین موضوع و مباحث پیرامون انقلاب اسلامی را در مسجد هم بیان می‌کنم. تمام سعی من این است که در سخنانم بر بحث امید تاکید کنم. همچنین از واعظان و سخنرانانی که به مسجد دعوت می‌کنیم هم درخواست داریم تا پیرامون این موضوع، یعنی امید افزایی صحبت کنند.
 
 معمولاً در بین دو نماز و مناسبت ها به «امید به آینده» تاکید دارم و تمام سعی خود را می‌کنم تا دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مردم بازگو کنم. همچنین در باب مسائل اقتصادی اخیر یکسری روشنگری ها انجام دادم و مسائل را برای مردم تبیین نمودم. همیشه سعی کرده‌ام خودم را در قالب «جهاد تبیین» ببینم و آنچه بیان می‌کنم در همین راستا باشد.
 
(شنبه ۸ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۹:۲۳
https://news.masjed.ir/u/yla
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید