شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۹
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۷۷۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
معرفی کتاب؛

نهج الحیاة یا فرهنگ سخنان فاطمه(س) + فایل PDF

نهج الحیاة، یا فرهنگ سخنان فاطمه (س)، کتابی است که راه و رسم زندگی را از سخنان حضرت زهرا(ع) استنباط می‌کند. این کتاب در سال ۱۳۷۲ش توسط محمد دشتی و جمعی از پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) و با حمایت اقتصادی بنیاد فرهنگی امام رضا (ع)، پس از شش سال کار به چاپ رسید.

(شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۵۹

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد، نهج الحیاة، یا فرهنگ سخنان فاطمه (س)، کتابی است که راه و رسم زندگی را از سخنان حضرت زهرا(ع) استنباط می‌کند. این کتاب در سال ۱۳۷۲ش توسط محمد دشتی و جمعی از پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع) و با حمایت اقتصادی بنیاد فرهنگی امام رضا (ع)، پس از شش سال کار به چاپ رسید و در زمان کوتاهی، چند نوبت تجدید چاپ شد. نویسندگان دنبال آن بودند تا کتابی مانند نهج البلاغه تدوین کنند. نقدهایی نیز بر این کتاب وارد شده است.

مرحوم محمد دشتی همان کسی است که نهج البلاغه با تحقیقات ایشان به دوره جدیدی از استفاده و استقبال وارد شد؛ تا جائیکه رهبر انقلاب مرحوم دشتی را و تحقیقات دقیقش را ستوده و آن را به عنوان الگویی بی‌نظیر معرفی فرمودند. او با حفظ سیاق مرحوم سید رضی مدون نهج البلاغه، اقدام به تدوین کتابی از بیانات و احادیث حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نموده است.

 

محمد دشتی در مقدمه کتاب خود نوشته است:

بنام آنکه پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله را کوثر عطا فرمود از سالهای 65 تا 72 که کار استخراج سخنان حضرت زهرا « علیهاالسلام » را برای رهنمونی بانوان مسلمان که در جستجوی الگوی کامل زندگی بودند، آغاز کردیم، و گوهرهای درخشنده کوثر قرآن را از لابلای صدها کتاب گرد می‌آوردیم و گل‌های همیشه معطر بوستان فاطمی‌ را می‌بوئیدیم. نمی‌دانستیم که عطر کلمات بزرگ بانوی جهانیان در فرصت کوتاهی جان و جهان را این گونه معطر می‌سازد، و با این سرعت از مرزهای خاکی ما می‌گذرد، و همه مرزها را در می‌نوردد، و نسیم دل انگیز آن در فضای دورترین کشورهای اسلامی‌ وزیدن آغاز کرده روح و روان مسلمانان جهان را شاداب می‌کند. و نامه‌های فراوانی از کشورهای اروپایی و افریقایی و آسیایی، هند و پاکستان به طرف ما سرازیر می‌شود. که در تمام نمایشگاه‌های داخل و خارج حضور فعال می‌یابد. که روحانی پیرمردی با پیمودن 400 کیلومتر راه در : کشور هند خود را به خانه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رسانده، با گریه می‌گوید: یک جلد «نهجالحیاة» به من بدهید، زیرا ما فقط نامی ‌از حضرت فاطمه علیهاالسلام شنیده بودیم و نمی‌دانستیم که فرهنگ سخنان او، موجود است.

باور نمی‌کردیم که فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیهاالسلام تنها در مدت 3 سال 13 بار چاپ و منتشر می‌شود. (آن هم بدون امکانات نشر و توزیع مناسب) و در همین فرصت کوتاه برای ارزیابی مفاهیم وحی گونه اش، سمینارها برگزار می‌گردد، و مسابقات فرهنگی تحقق می‌یابد. و باور کرده‌ایم که با داشتن منابع روائی، و آثار ارزنده اهل‌بیت پیامبر صلی الله علیه و آله نباید از تهاجم فرهنگی دشمن بهراسیم اگر بیدار شویم، و به ارزش‌های خویش بازگردیم اگر به گونه‌ای شایسته این فرهنگ غنی را شناخته و به جهانیان بشناسانیم اگر مصداق این شعر نباشیم که « آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد » پس از انتشار فرهنگ سخنان حضرت:

فاطمه علیهاالسلام، رهنمودهای فراوان و پیشنهادهای ارزشمندی به دست ما رسید که اصلاح و بازنگری بایسته‌ای را می‌طلبید مانند:

الف- تغییر کیفی عبارات فارسی و عربی

ب- ادبیات متن کتاب

ج- اصلاح و کنترل پاورقی در سراسر کتاب

د- کنترل اعراب متن‌ عربی

ه- کنترل مجدد آدرسها و مدارک و اسناد احادیث در پاورقی کتاب

و- اصلاح ترجمهها امیدواریم با ویژگیهای یاد شده دراین چاپ (هفدهم)،

به بخشی از خواسته‌های علاقه‌مندان پاسخ داده، و رضایت اول شهید خط ولایت را جلب کرده باشیم. انشاء الله

قم- مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین علیهالسلام محمد دشتی - زمستان 76

 

ویژگی‌های کتاب

برخی از ویژگی‌های کتاب نهج الحیاة که در این کتاب ذکر شده،‌ عبارتند از:

الگوهای اصیل: هدف اصلی این کتاب، معرفی الگوهای اصیل و ارزش‌های ناب اسلامی به زنان و نسل جوان معاصر دانسته شده است تا آشنایی با زندگی و گفتارهای حضرت زهرا (س)، بتوانند بایدها و نبایدها را دریابند.

آسان‌سازی تحقیق: در این کتاب، راویان و محدثان روایت‌های مختلف به طور کامل ثبت شده تا برای اهل تحقیق قابل استفاده باشد. علاوه بر این، برای تشخیص صحت احادیث، از روش‌های مرسوم در حوزه‌های علمیه که جرح و تعدیل خوانده می‌شود، استفاده شده است.

توضیحات حاشیه‌ای: قبل از آوردن یک حدیث، در چند خط، علت صدور، مکان و زمان روایت و هدف حضرت زهرا (س) بیان شده تا مطالعه‌کننده به آسانى بتواند با اهداف سیاسى و عقیدتى وی آشنا شود. چنانکه نویسندگان گفته‌اند، در این بخش از روش شهید مطهرى در کتاب داستان راستان استفاده شده است.

نسخه الکترونیکی نهج الحیاة، یا فرهنگ سخنان فاطمه (س) را از لینک زیر دریافت کنید

 

(شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۵۹
https://news.masjed.ir/u/h7w
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید