دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۷۰۸
گزارشگر : ایده ایده
در نشست خبری رئیس مرکز با اصحاب رسانه مطرح شد

فعالیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد در دهه کرامت

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: مساجد تهران آماده برگزاری جشن های دهه کرامت می شوند

(دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۱۹

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، نشست خبری تشریح فعالیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد در زمینه ارتباطات و همکاری های حوزوی، فعالیت های قرآنی، خدمات اجتماعی و فرهنگی صبح امروز (دوشنبه، دوم تیر ماه) با حضور رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.


حجت الاسلام «سید ناصرالدین نوری زاده» در این نشست با اشاره به حوزه ماموریتی و فعالیتی مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: با توجه به حکم تاسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اهم ماموریت های مرکز در آن حکم عبارتند از: حفظ قداست مساجد و تقویت هماهنگ جنبه‌های معنوی انقلابی تعلیمی و تبلیغی دوم تامین سلامت و امنیت محیط و دور ماندن مساجد از از منازعات و مناقشات داخلی، کمک به رونق کارایی و شکوفایی هر چه بیشتر این پایگاه انقلاب و اسلام و همچنین نسبت به ائمه محترم جماعات و دیگر مسئولین مربوط به مساجد که عبارتند از خدام ، هیئت امنا و بعضی از کارگزارانی که در مسجد فعالیت دارند.

 

وی افزود: ‌همچنین حمایت از برنامه های اسلامی که در مساجد است، راهبردهایی که امور مسجد تا سال ۱۴۰۰ به دنبال آن است؛ توانمندی ائمه جماعات و سایر کارگزاران مسجدی، هماهنگ سازی دستگاهها و تشکل های مردمی، ارتقاء نظام مدیریتی مساجد، هماهنگ‌سازی و تعالی سازمانی. البته در افق بعد از ۱۴۰۰ تقریباً اهداف و برنامه‌های راهبردهای مرکز بر همین مبنا است. منتها عمده فعالیت بر مبنای توسعه شبکه مساجد و ائمه جماعات و ارتباط بین آن ها است تا بتوانیم به یک گفتمان واحد در حوزه مسجد و برنامه هایی که در مسجد قرار است انجام شود برسیم.

 

حجت الاسلام نوری زاده یادآور شد؛ همچنین در حوزه جریان سازی در مباحث فرهنگی و مباحث تربیتی و اخلاقی در بصیرت افزایی بتوانیم جریان‌ساز باشیم و در نهایت فرهنگ سازی کنیم و زمینه استفاده بهتر از مساجد حضور پرشور تر اقشار مختلف مردم و جوانها را در مساجد شاهد باشیم.  

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد

 

راهبردهای مرکز تا سال ۱۴۰۰

 

 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه به اهم برنامه های این مرکز در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ سالی که با نام جهش تولید توسط رهبر معظم انقلاب مزین شده است،پرداخت و گفت: : با شیوع بیماری کرونا با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا تلاش کردیم پیرامون مبارزه با این بیماری و نیز پشتیبانی از مدافعان سلامت و همچنین اجرای فرامین مقام معظم رهبری در زمینه رزمایش همدلی و کمک مومنانه وارد میدان عمل شویم و در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی از سوی مساجد صورت گرفت.


توزیع ۱۴ میلیون عدد ماسک

وی با تشریح اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با ویروس کرونا از سوی مساجد، گفت: ضد عفونی محلات در 30 هزار نوبت، توزیع 14 میلیون عدد ماسک، تهیه و توزیع دو هزار عدد اقلام بهداشتی، تولید دستکش، برپایی 420 ایستگاه سلامت محلی، تهیه و رساندن هفت میلیون لیتر آبمیوه به بیمارستان ها، خرید مایحتاج مردم و تحویل به درب منزل از جمله اقداماتی بوده است که برای مهار ویروس کرونا صورت گرفته است.


رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد به اقدامات صورت گرفته در راستای رزمایش مواسات و کمک های مومنانه اشاره کرد و گفت: در همین راستا 250 هزار تُن غذای گرم، گوشت قربانی شش هزار رأس گوسفند، 350 هزار سبد کالا میان نیازمندان توزیع شد.


حمایت از خادمان کم برخوردار مساجد


وی ادامه داد: 135 میلیارد ریال جذب منابع مالی و بسته های حمایتی از سوی نهادهای خیریه جهت مساعدت به خدام و افراد کم برخوردار مساجد در ایام کرونا با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام شد.


حجت الاسلام نوری زاده در ادامه به رویکردها و برنامه های فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره و بیان کرد: انعقاد تفاهم نامه با سازمان های قرآنی و راه اندازی هدفمند نهضت قرآنی در مساجد و سایر ارگان های همسو، افتتاح نمایشگاه دائمی مدیریت مسجد تراز اسلامی در ساختمان محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد، همفکری و رونمایی از کتاب ترنم احکام ویژه ائمه جماعات مساجد بوده است.


تولید محتوای علمی و روزآمد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به پژوهش های این مرکز در زمینه های مختلف گفت: این مرکز دارای دفتر مطالعات ، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی است که وظیفه تولید محتوای علمی در حوزه مسجد را بر عهده دارد. این دفتر در سال گذشته کتاب «رنج شیرین با محوریت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت مسجد» را منتشر کرد. کتاب «رنج شیرین» پیرامون تبیین عالمانه بیانیه گام دوم انقلاب با رویکرد مسجدی، ارتقای نظام مدیریتی مساجد، هماهنگ سازی دستگاه ها و تشکل های مردمی بخش دیگری از رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد بوده است.

وی افزود: این کتاب به صورت درسنامه تقدیم علاقمندان شد. کتاب رنج شیرین با داشتن قابلیت «QR CODE» این امکان را برای خواننده فراهم می کند که مطالب و کتابهای دیگری را نیز از این طریق در دسترس قرار گیرد. همچنین «مسجد در آینه استفتائات» ، «فقه مقارن مسجد» و «ترنم احکام» که به ۴۰۰ مسئله کاربردی و شیوه بیان احکام می پردازد ، توسط این دفتر منتشر شده است. کتاب اخیر آنقدر به روز و کاربردی است که مسئله کرونا را نیز بررسی کرده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: هم چنین تولیداتی با مضمون سبک زندگی دینی ، مخصوصاً سبک زندگی ائمه جماعات ، در حال تالیف است. کتاب «سیری در رجز ها و شعارهای عاشوراییان» ، شبهاتی راجع به کرونا و مباحث فقه المسجد که توسط آیت الله اراکی بیان شده نیز گردآوری و منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 حجت الاسلام نوری زاده همچنین به رونمایی از سایت و اپلیکیشن مسجدپژوه به همت دفتر مطالعات و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره کرد و گفت: دیدار با علما و ائمه جماعات و اخذ نظرات آنها پیرامون مسجد، برگزاری نشست با مدیران و اساتید حوزه های علمیه تهران در خصوص استفاده از طلاب تراز جهت امامت مسجد بخش دیگری از رویکردها و برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد است.


فعالیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد در دهه کرامت

وی در ادامه به برنامه های در نظر گرفته شده در مساجد به مناسبت دهه کرامت اشاره کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه دهه کرامت برنامه های فرهنگی در مساجد تدارک دیده شده است که از جمله می توان به آذین بندی مساجد و محلات، برپایی ایستگاه نشاط رضوی در محلات، قرائت قرآن و اذان به صورت زنده و پخش از بلندگوی مسجد در طول دهه کرامتٰ پخش صلوات خاصه امام رضا علیه السلام هر شب ساعت ۲۰ از بلندگوی مسجد و قرائت صلوات خاصه بین الصلاتین، برگزاری رزمایش خدمت کریمانه در مساجد محوری و توزیع ارزاق، پخش اقلام بهداشتی در طول دهه کرامت، برگزاری مسابقات فرهنگی کتابخوانی - نقاشی - کودکان توسط مساجد محوری، انتشار مطالب مرتبط (حدیث ، پوستر ، کلیپ) در فضای مجازی مساجد اجرای برنامه 10 شب 10 حدیث (قرائت و توزیع یک حدیث از امام رضا علیه السلام) در بین نماز و قرائت زیارت امین الله هر شب بعد از نماز عشاء در طول دهه کرامت اشاره کرد.


رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: قرائت قرآن و اذان به صورت زنده و پخش از بلندگوهای مسجد در طول دهه کرامت، پخش صلوات خاصه امام رضا (ع) هر شب ساعت 20 از بلندگوی مسجد و قرائت صلوات خاصه بین صلاتین، برگزاری رزمایش خدمت کریمانه در مساجد محوری و توزیع ارزاق و پخش اقلام بهداشتی از جمله برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام است.


حجت الاسلام نوری زاده همچنین از اجرای ویژه برنامه «10 شب 10 حدیث» در بین نماز خبر داد و گفت: به مناسبت دهه کرامت انتشار مطالب مرتبط در فضای مجازی مساجد، برگزاری مسابقات فرهنگی شامل کتابخوانی و نقاشی کودکان توسط مساجد محوری انجام می شود و پخش اقلام بهداشتی همچون ماسک و مواد ضد عفونی کننده در دستور کار قرار دارد.

(دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۱۹
https://news.masjed.ir/u/hsx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید