یکشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۵
سرویس : اخبار نواحی
کد خبر : ۳۵۷۰۲
گزارشگر : ایده ایده
مدیر ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد:

پساکرونا فصل خدمت‌رسانی اجتماعی مساجد است

حجت‌الاسلام مجیدی با شرح آنچه مساجد در بحران کرونا برای مقابله با این ویروس و نیز کمک مومنانه انجام دادند، گفت: خدمت‌رسانی‌های اجتماعی بر اساس نیازسنجی باید در عصر پساکرونا در مساجد تقویت و ظرفیت لازم در این باره در خانه‌های خدا ایجاد شود.

(یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۱۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد به نقل از شبستان؛ بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است. در همین راستا با حجت الاسلام «مهران مجیدی»، مدیر ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت و گو با شبستان؛ پیرامون راهبردها و برنامه های مساجد در دوران پساکرونا ترتیب داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید: 
 
ظهور و بروز ویروس کرونا چقدر در تغییر سبک زندگی مردم و تقویت رویکرد خدمات اجتماعی مساجد تاثیرگذار بوده است؟
 
کرونا موجب شد که سبک زندگی مردم تغییر کند و رویکرد خدمات اجتماعی مساجد بیش از پیش فعال شود. از طرفی شیوع ویروس کرونا زمینه ای را فراهم کرد که برقراری ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم بر اساس پروتکل های بهداشتی صورت گیرد، زیرا که توجه به این موضوع فرای وظیفه قانونی و شهروندی و وظیفه شرعی است. چراکه به فرموده مقام معظم رهبری هر کس به  شیوع این ویروس کمک کند، دچار سئیه شده است.
 
بحران کرونا موجب شد که بسیاری از مردم در این شرایط لطمه بسیاری ببینند و این لطمه دیدن برای برخی از خانواده های مسجدی جبران ناپذیر بود، به همین جهت تلاش ما در این راستا بوده است که به معنای واقعی با تقویت خدمات اجتماعی در مساجد پشتیبانی جدی از این افراد داشته باشیم. در همین راستا ما تمام ظرفیت های مسجد و مسجدی ها را برای کمک رسانی به نیازمندان فعال کرده ایم و مساجدی که در این زمینه کمتر فعال و نیمه فعال بودند را پای کار آوردیم تا به خدمت رسانی به مردم مشغول شوند.
 
 فعالیت هایی که از زمان شیوع ویروس کرونا از  سوی مساجد ناحیه شهید نواب صقوی انجام شده، شامل چه خدماتی است؟
 
در روزهای نخستین ویروس کرونا در ناحیه شهید نواب صفوی قریب 130 قرارگاه فعال مسجدی برای رفع ویروس کرونا و خدمات اجتماعی به مردم ایجاد شد و روز به روز نیز آمار خدمات این قرارگاه ها بیشتر شد، به طوری که علاوه بر خدمت رسانی در سطح مناطق مرکزی و جنوب تهران در مناطق و محلات حاشیه نشین نیز خدمت رسانی های قابل توجهی توسط این قرارگاه ها صورت گرفت. 
 
این اتفاقات روز به روز افزایش یافت و هر مسجدی که خودش را در پیشگیری از ویروس کرونا موثر می دید، به نوعی به میدان آمد و فعال شد و تلاش کرد که وظیفه خودش را در این زمینه ایفا کند. از طرفی ائمه جماعات مساجد در این زمینه ورود جدی و جهادی پیدا کردند،اگرچه نمازهای جماعت مساجد تعطیل شد، اما به همت ائمه جماعات مساجد حضور مردم در مسجد چند برابر قبل شد، به این معنا که اگر قبل از ویروس کرونا حضور در مساجد برای اقامه نماز جماعت و یک ساعت قبل و بعد از نماز بود، در ایام شیوع و اوج این ویروس حضورشان در مساجد به هشت ساعت یا حتی 12 ساعت درطول شبانه روز رسید و با فعالیت های جهادی اتفاقات مبارکی در مساجد رقم خورد که جای شکر دارد.
 
در این راستا خانواده های نیازمند توسط مساجد شناسایی شدند و هر مسجد بنا بر ظرفیت به نیازمندان پیرامونی سبد کالا و سبد معیشتی اهداء کرد. البته در طول سال مساجد ناحیه شهید نواب صفوی در بحث خدمت رسانی به محرومان فعال هستند،اما این کمک رسانی ها در بحران کرونا و نیز لبیک به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک رسانی به نیازمندان شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری به مناسبت عید نوروز میان 500 خانواده آبرومند نیازمند سبد غذایی توزیع شد.
 
پویش «هر مسجد، یک قربانی» از دیگر طرح هایی بود که در راستای خدمت رسانی به محرومان مورد توجه قرار گرفت، به طوری که بر اساس این پویش هر هفته در مساجد ناحیه نواب صفوی یک نذر قربانی انجام و این قربانی ها در میان ضعفا و محرومان تقسیم می شد.
 
 
دوران کرونا و برگزار نشدن نماز جماعت در مساجد فرصتی برای بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی را فراهم کرد، برنامه هایی که توسط مساجد ناحیه شهید نواب صفوی در فضای مجازی برگزار شد، در چه محورهایی بود؟
 
 در بیش از 90 درصد مساجد با راه اندازی کانال های مجازی، تلاش شد که با مخاطبان ارتباط و تعامل برقرار و حفظ شود و همان برنامه هایی که در دوران قبل از کرونا در مساجد و اجتماعات انجام می شد، در فضای مجازی برگزار شود.
 
در ماه مبارک رمضان طرح «مسجد مجازی» در مساجد ناحیه کلید خورد و در این طرح مردم از طریق فضای مجازی با مسجد محله خود ارتباط برقرار و برنامه های مسجدشان را رصد می کردند. در دوران پساکرونا نیز در صددیم که از ظرفیت هایی فضای مجازی برای پیشبرد برنامه ها بهره برداری کنیم.
 
 
با اقداماتی که مساجد در بحران کرونا انجام دادند،لازم است رویکرد مساجد در دوران پساکرونا در چه محورهایی باشد؟
 
باید رویکرد خدمات اجتماعی مساجد در دوران پساکرونا نیز مورد توجه قرار گیرد، ضرورت دارد، پژوهشی بر اساس نیازسنجی از محیط درونی و بیرونی مساجد صورت گیرد و خدمات اجتماعی در محلات بر اساس اقتضائات خاص خودش انجام شود و هر مسجدی بر اساس امکانات به مشکلات مردم آن محله رسیدگی کند.
 
 
وظیفه جوانان مسجدی در دوران پساکرونا چیست؟راهبردها و برنامه هایی که باید مورد توجه قرار دهند چه برنامه هایی باید باشد؟
 
در این زمینه مساجد باید با همراهی مردم و مسجدی ها وظیفه ذاتی خود را به خوبی انجام دهند و از رسیدگی به مشکلات مردم عقب نشینی نکنند. ضمن اینکه اهالی مسجد ظرفیت و تمام توان خود را برای انجام تکالیف اجتماعی و دینی در مسجد به کار ببندند.
 
 
پایان پیام/

 

(یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۱۵
https://news.masjed.ir/u/jrb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید