شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۷:۲۶
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۶۳۷
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

اهمیت تربیت مسجدی در روزهای کرونایی نمایان شد

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده: فعالیت‌های مردمی در ایام کرونا نشان از اهمیت تربیت مسجدی است

(شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۷:۲۶

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ مراسم تودیع و معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) ظهر چهارشنبه 10 اردیبهشت، در مسجد فاطمه الزهرا (س) خیابان استاد معین برگزار شد.

در این مراسم رییس مرکز رسیدگی به مساجد ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام و المسلمین یوسف اصغری ، حجت‌الاسلام عسکری را به عنوان مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) معرفی کرد .

معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)

نزول قرآن و میهمانی خدا در یک ماه

حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: این ماه مهمترین ماه در میان ماه های سال معرفی شده است.  این ماه از همه حیث ، نسبت به ماه های دیگر شرافت و عظمت دارد.

وی افزود: در دعای ماه مبارک رمضان آمده است؛ وَ هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ. خداوند تبارک و تعالی برای این ماه عظمت ، شرافت ، کرامت و فضیلت خاصی قائل شده است. شاید علت این فضیلت به دو دلیل باشد؛ اول اینکه قرآن در این ماه نازل شده است. کتابی که مهم ترین راه برای رسیدن به سعادت ابدی است. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: اگر شرق و غرب همه عالم بمیرند و فقط قرآن همراه من باشد ، من از هیچ چیزی نمی‌ترسم.

حجت الاسلام نوی زاده در ادمه افزود: به تعبیر آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ، این مرگ (مرگی که امام سجاد(ع) از آن گفت( می‌تواند مرگ حقیقی باشد و یا مرگ معنوی. به این معنا که اگر همه کافر شوند(کافر کالمیت) ، اگر قرآن باشد از هیچ چیز نمی ترسم.

 وی افزود این ماه ماه نزول قرآن است ؛ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ و یا در تعبیر دیگر آمده؛ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَکبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْکفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَی وَ الضَّلاَلُ فَاسْأَلُوا ا للهَ بِهِ وَ تَوَجَّهُوا إِلَیهِ بِحُبِّهِ وَ لاَ تَسْأَلُوا بِهِ خَلْقَهُ إِنَّهُ مَا تَوَجَّهَ الْعِبَادُ إِلَی ا للهِ تَعَالَی بِمِثْلِه.

وی افزود: بر اساس این تعبیر ، قرآن شفا دهنده‌ی بزرگترین بیماری ها است. الکفر ، النفاق ، الغی و الضلاله از کفر شفا می دهد به ایمان. از غی شفا می دهد به رشد. از نفاق شفا می دهد به صدق و از ضلالت شفا میدهد به هدایت. لذا قرآن بزرگترین کتاب برای هدایت بشر است. منتها برای چه کسانی اثرگذار است؟ برای متقین. هدی للمتقین ، تذکره للمتقین و... کسانی از این کتاب بهره می‌برند که اهل تقوا باشند. برای رسیدن به تقوا بهترین ماه ، ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: در این ماه ظرف و مظروف در کنار یکدیگر قرار گرفته است. تا ما به قله تقوا دست پیدا کنیم. بهترین ماه برای تهذیب نفس و استفاده از قرآن همین ماه است. چون برای بهره بردن از قرآن ، روح ایمانی و تقوایی لازم است. در ماه مبارک رمضان انسان ثانیه به ثانیه می تواند به روح تقوا و بندگی دست پیدا کند. نفس که میکشد تسبیح است و خواب که می‌رود عبادت! دعاها مستجاب می شوند و اعمال مقبول می گردند. خدا را شاکریم که در این ماه به ماه میهمانی خدا میرویم.

میهمانی خدا یک کار دشوار!

 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با نقل قولی از آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی گفت: ایشان می فرمایند: میزبان خدا شدن کار ساده ای است ، اما مهمان او شدن کاری است بس دشوار!  چون خدا می فرماید: من در هر قلب شکسته ای حاضرم.  همچنین هر قلبی که به خدا متصل شود میزبان او خواهد شد. القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْکِنْ فِی حَرَمِ الله غیَرَ الله؛  دل حرم خداست ، پس در حرم خدا، غیر خدا را ساکن مکن. اما مهمان خدا شدن کار دشواری است. انسان باید اول دعوت خدا را بشنود؛ خیلی ها در ماه مبارک رمضان هستند که گویا دعوت پروردگار را نشنیدند. اصلا نمی دانند سفره ای برپا شده است. ثانیاً برای ورود به مهمانی باید آدابی را رعایت کرد. آداب ظاهری و باطنی. سپس بر سر این سفره بنشینند و آماده بهره بردان از ضیافت الهی شوند.

حجت الاسلام نوری زاده گفت: خداوند بر سر این سفره غذاهایی را آماده کرده که وقتی انسان از این ماه و مهمانی خارج میشود ، همچون روز تولد پاک و مطهر است. امید است که خداوند این ظرفیت را در ما ایجاد کند که به تعبیر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با نیت های صادق خدا را بخوانیم. که اگر موفق به این دو عمل بشویم. فَاسأَلُوا اللّه رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ . حضرت در اینجا «صم» را مقدم می دارد چون «صم» است که زمینه را برای استفاده و بهره وری از قرآن را فراهم می کند .

 از خدا می خواهیم با نیات صادق و قلب های پاکیزه ما را به انجام این دو عمل موفق بگرداند. اول ؛ روزه‌داری و دوم تلاوت آیات الهی. یقیناً تلاوت توأم با تدبر و عمل مدنظر است. و الا چه بسیارند تلاوت کنندگانی که قرآن آنها را لعن کرده است. ربَّ تال القُرآن و القُرآن یَلعنُه.

وی افزود:  تلاوت قرآن بایستی توأم با تدبر و تامل و عمل به مضامین آیات باشد، تا فردای قیامت مشمول این جمله پیامبر بشویم که ؛ یارب ان قومی اتخذوا هذا القران مهجوراً . قوم من قرآن را مهجور گذاشتند.

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه گفت: نه این که قوم رسول خدا صلی الله علیه و آله وصلم قرآن را نخواندند! اخذ شی نشانه قوت است. گاهی اوقات ما چیزی را با قوت می‌گیریم اما حقش را ادا نمی کنیم. بیشتر ظاهرسازی می‌کنیم. اما در آیات تامل نمی‌کنیم. یا تامل می‌کنیم ولی عمل نمی کنیم. یا عمل می کنیم اما ناقص! همه اینها مشمول مهجوریت قرآن می شود.

وی در ادامه گفت: از خداوند می‌خواهیم که در تلاوت آیات قرآن و روزه داری خویش موفق باشیم. زیرا بر اساس فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وصلم معلوم‌میشود روزه داشتن کار دشواری است. بایستی تمام وجود ما با حرام بیگانه شود. تا بتوانیم در این ماه به عنوان مهمان وارد شویم.

 

تغییر به معنای تثبیت داشته های گذشته است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با اشاره به توفیقات ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) در دوره مدیریت حجت الاسلام اصغری گفت صمیمانه از زحمات حجت‌الاسلام اصغری تشکر می کنم و به آقای حجت الاسلام عسکری خیر مقدم عرض می کنم.

وی یادآور شد: حجت الاسلام عسکری سال ها در معاونت ناحیه امام خمینی (ره) موفق بودند. امید است این تغییر و تحول منشأ آثار بهتری باشد.

 حجت الاسلام نوری زاده افزود: تغییر به معنای نفی گذشته نیست. تغییر به معنای تثبیت داشته های گذشته و تاکید بر نکاتی است که در آینده پیش رو خواهیم داشت.

 

جوانگرایی به معنای عدم استفاده از تجربیات بزرگان نیست

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه خاطر نشان کرد: جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست. اتفاقاً در حوزه مسجد هر چه سن و سال امام و تجربه خدمت او افزوده می شود ، قیمتی تر می شود. منتها جوان‌گرایی یک اصل است که بر اساس آن باید از ظرفیت جوانان استفاده کرد. بایستی از جوانان به عنوان بازوهای قدرتمند در حوزه اعتقادی و تربیتی بهره بگیریم.

وی افزود: متاسفانه هنوز برخی حضور جوانان را در کنار خود برنمی‌تابند. به هر حال گذشتگان به ما اعتماد کردند که ما اکنون در این نقطه هستیم. ما هم باید به جوانان و افراد جدید اعتماد کنیم. باید در کنار جوانگرایی از تجربه و ظرفیت علمی بزرگان بهره بگیریم.

 

فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد فراتر از عزل و نصب است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: امامت جماعت در بسیاری از جاها تعیّنی است. در گذشته مردم خودشان یک امام جماعت را بر اساس تحقیق و یا از طریق مراجع انتخاب می کردند و امام جماعت متعین می‌شد و امامت مسجد را بر عهده می گرفت. امروزه تشکیلاتی به عنوان مرکز رسیدگی به امور مساجد بنا نهاده شده ، که تقریباً در سی‌ و یکمین سالگرد تاسیس آن نیز هستیم ، که یک روند علمی برای انجام این کار دارد.

وی در ادامه گفت: کار این مرکز عزل و نصب امام جماعت نیست. اتفاقاً انتقال تجربیات ائمه جماعات ، ارتباط وثیق بین این شبکه عظیم تبلیغی ، استفاده از ظرفیت‌های معنوی ، علمی و حتی سیاسی و بصیرت افزایی اهداف اصلی تاسیس این مرکز است.

وی ادامه داد: در مورد موارد اختلافی هم ، این مرکز یکی از مهمترین مراکز برای رفع اختلافات و تنازعات است اختلافاتی که ممکن است بین ارکان مسجد با هم و یا مجموعه بسیج و سایر مجموعه هایی که در مسجد فعالیت می‌کنند به وجود بیاید.

 

از آموزش خدام تا جبران نواقص تحصیلی ائمه جماعات

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به وجود واحدهای مختلف این مرکز گفت: فعالیت های زیادی در این مرکز انجام می‌شود. تکریم از ائمه جماعاتی که سالها در سنگر مسجد زحمت می‌کشند ، در واحد تکریم. آموزش و جذب ائمه جماعات ، خدام و هیئت امناء که توسط معاونت جذب و آموزش صورت می‌گیرد. توانمندسازی ، کمک علمی و حتی جبران نواقص تحصیلی ائمه جماعات اکنون در معاونت جذب و آموزش این مرکز انجام می‌شود. اکنون این امکان بوجود آمده تا ائمه جماعاتی که به واسطه رسیدگی به امر مسجد از تحصیل و حوزه دور بوده اند بتو‌انند تحصیلات خود را ادامه دهند. همچنین صحبت شده است که مرکز رسیدگی به امور مساجد در این امر جایگاه کشوری پیدا کند. یعنی اگر کسی بخواهد نواقص تحصیلی خود را جبران کند با مراجعه به این واحد در معاونت جذب و آموزش و پذیرش در آزمون توسط اساتید ، نواقص تحصیلی اش را جبران کند. حوزه علمیه مرکز نیز آن را به رسمیت بشمارد.

حجت الاسلام نوری زاده ادامه داد: هم چنین کلاس هایی برای ائمه جماعات ، خدام و هیئت امنا در مباحث حقوقی ، اداری ، عمرانی ، مدیریت مسجد و مسجد طراز اسلامی برگزار می‌شود که یک ظرفیت قابل توجه است.

 

انتقال تجربیات و استفاده از ایده ها از کانال معاونت فرهنگی و اجتماعی

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین به وظایف فرهنگی این مرکز در معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: تولید محتوا و ارائه طریق به مساجد از وظایف اصلی این معاونت است. به عنوان مثال در زمان شروع ویروس کرونا که نماز جماعت برپا نمی شود ، فعالیت مساجد توسط این معاونت هدایت و هدفمند می‌شود. این معاونت با تشکیل «کانال مسجد طراز اسلامی» در «پیام رسان بله» تجربیات این روزها را به اشتراک گذاشته است. مساجد نیز می‌توانند در این کانال عضو شده و تجربیات خود را در اختیار یکی از یکدیگر قرار دهند.

 

کرونا از تهدید به فرصت

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: در ایام کرونا حدود ۱۵۰۰ مسجد به تولید ماسک ، گان ، شیلد و مواد ضدعفونی کننده پرداخته اند. مساجد بسیاری هم به پایگاه خدمات رسانی به کادر درمان بیمارستانها تبدیل شده‌اند. مساجدی که نیاز به ایده دارند و یا می خواهند از تجارب موفق استفاده کنند به این کانال در «پیام رسان بله» مراجعه نمایند.

 

مشاوره حقوقی ، عمرانی و ارزیابی مساجد در واحدهای مختلف مرکز

وی با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد در همه زمینه ها آماده خدمت رسانی به مسجد است گفت: واحد حقوقی این مرکز خدمات مشاوره و حقوقی را به مساجد ارائه می دهد. همچنین واحد نظارت و ارزیابی نیز در سال گذشته دو هزار مسجد را مورد ارزیابی قرار دادند. بررسی مسائل مختلف در مسجد و ارائه راهکار و آمار به امام جماعت از کارهای این واحد است. ما متوقع هستیم که با حضور حداکثری بتوانیم هر ساله تمام مساجد استان تهران را مورد ارزیابی قرار دهیم.

حجت الاسلام نوری زاده افزود: پرونده‌های صیانتی و اختلافاتی که با اوقاف و سایر نهادها ممکن است به وجود بیاید نیز در کمیته‌های مشترک مرکز رسیدگی به امور مساجد با این نهادها بررسی می شود. ما در پرونده های صیانتی قبل از هر اتفاقی وارد عمل می‌شویم و از آبروی ائمه جماعات و سایر ارکان مسجد مراقبت می کنیم.

 وی افزود: واحد عمرانی این مرکز آمادگی مشاوره‌ ی عمرانی ارائه نقشه های مهندسی و نظارت بر ساخت مسجد را دارد و در این حوزه فعالیت قابل توجهی انجام داده است. همچنین کمک های مالی برای ساخت مساجد انجام شده است که البته بسیار ناچیز است. این مرکز سال گذشته قریب به ۲ میلیارد تومان در حوزه مسجد سازی و یا کمک به تعمیر مساجد تقدیم کرده است.

حجت الاسلام نوری زاده افزود: خداوند به ما این توفیق را داد که اواخر سال گذشته ۳۸۵۰۰  بن کالا را که توسط مراکز خیریه تهیه شده بود بین خانواده های محروم اطراف مساجد تقسیم کنیم. البته تنها در برخی مناطق. ارزش هر بن ۵۰۰ هزار تومان بود. یعنی چیزی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در ماه پایانی سال گذشته در بین خانواده ها تقسیم شد.

وی افزود: همچنین با تعطیلی منابر و تجمعات مذهبی کاستی هایی برای برخی ائمه و وعاظ به وجود آمد که مرکز رسیدگی به امور مساجد به این امر توجه ویژه کرد. امروزه هر توفیقی برای این مرکز حاضر حاصل می‌شود فقط خدمت به خلق خدا است.

 

تولید محتوای علمی و روزآمد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به پژوهش های این مرکز در زمینه های مختلف گفت: این مرکز دارای دفتر مطالعات ، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی است که وظیفه تولید محتوای علمی در حوزه مسجد را بر عهده دارد. این دفتر در سال گذشته کتاب «رنج شیرین با محوریت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت مسجد» را منتشر کرد.

وی افزود: این کتاب به صورت درسنامه تقدیم علاقمندان شد. کتاب رنج شیرین با داشتن قابلیت «QR CODE» این امکان را برای خواننده فراهم می کند که مطالب و کتابهای دیگری را نیز از این طریق در دسترس قرار گیرد. همچنین «مسجد در آینه استفتائات» ، «فقه مقارن مسجد» و «ترنم احکام» که به ۴۰۰ مسئله کاربردی و شیوه بیان احکام می پردازد ، توسط این دفتر منتشر شده است. کتاب اخیر آنقدر به روز و کاربردی است که مسئله کرونا را نیز بررسی کرده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: هم چنین تولیداتی با مضمون سبک زندگی دینی ، مخصوصاً سبک زندگی ائمه جماعات ، در حال تالیف است. کتاب «سیری در رجز ها و شعارهای عاشوراییان» ، شبهاتی راجع به کرونا و مباحث فقه المسجد که توسط آیت الله اراکی بیان شده نیز گردآوری و منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

مرکز رسیدگی به مور مساجد را بشناسیم و بشناسانیم

 حجت الاسلام نوری زاده در ادامه گفت: یکی از توصیه های بنده این است که مرکز را بشناسیم و بشناسانیم. یکی از کارهای مدیران این است که این ظرفیت ها را به ائمه جماعات بشناسانند. امید است که ارتباط دوسویه بین مرکز ، مدیران آن با ائمه جماعات قویتر شود. تجربه ائمه جماعات برای ما موضوعیت دارد و ما با آن توجه ویژه‌ای داریم. ارتباط وثیق ، متواضعانه ، خالصانه و صمیمانه باعث تقویت مدیریت می شود که در نتیجه به مدیریت بر مبنای تکریم منجر می‌شود. این یعنی اقتدار نه قدرت.

 

یک موقعیت بی بدیل برای خدمت به اسلام و مردم

وی در ادامه گفت: موقعیتی که امروز در اختیار ما قرار گرفته یک موقعیت بی‌بدیل است. حکومت اسلامی  و حاکمی بصیر ، مومن ، متعهد و انقلابی ، در خط امام راحل (ره) و شاگرد مبرز این مکتب ، جانباز و فقیه ، در رأس این حکومت است و همه نهادها در اختیار نیروهای انقلابی است. این یک موقعیت بی بدیل است. لذا فردای قیامت نباید بهانه بیاوریم که نشد کار کنیم!

وی افزود: برای پاسخگویی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی باید توانمان را افزایش دهیم.

 حجت الاسلام نوری زاده در ادامه گفت: امروز وظیفه ما پر کردن مشت مقام معظم رهبری مدظله العالی است. در روزهای اخیر مردم در همایش مواسات مومنانه خوش درخشیدند و نشان دادند همواره پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری هستند. نباید بگذاریم جمله رهبر انقلاب روی زمین بماند.

وی افزود: امروز این پایگاه در اختیار ما است. اگر خوب عمل کنیم چند نفع دارد ؛ نفع برای حاکمیت ، نفع برای امنیت ، نفع برای اسلام ، نفع برای روحانیت و ملت و اگر بد عمل کنیم ضرر آن به همه اینها می رسد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: بایستی روزآمد و کارآمد باشیم اطلاعاتمان را نسبت به مسائل و فناوری‌های نوین بالا ببریم. برخی از مساجد در همین روزها با استفاده از فضای مجازی و راه اندازی کانال و عضو کردن اهالی در آن فضای مسجد را تداعی و نگذاشتند ارتباط مردم با امام و مسجد قطع شود. همچنین به آمار جامعه هدف خود افزودند. یعنی هر کسی که در این کانال عضو می شد ، مخاطب مسجد بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص انتقادهایی که به تعطیلی نمازجماعت صورت گرفت ، گفت: در ایام تعطیلی نماز جماعت صحبت‌های بسیاری شده است. ما همه می دانیم نماز جماعت مستحب موکد است و فضیلت‌های فراوانی دارد ، ولی اگر برای حفظ جان مردم نماز جماعت را تعطیل کردیم قطعاً به ثواب آن خواهیم رسید. چون نیت ما خیر است و سلامت خلق خدا را خواستاریم.

 

گروه های جهادی ، ثمره تربیت مسجدی در ایام شیوع کرونا

حجت الاسلام نوری زاده در ادامع گفت: مردم در این ایام ثمره عملی نماز جماعت را دیدند. ما نماز جماعت می خوانیم تا ولایت‌مدار باشیم. لذا وقتی امری از جانب ولی فقیه صادر شد ، با جان و دل پذیرفتیم. حضور اهالی مسجد در همایش همدلی و مواسات مومنانه در راستای همین امر است.

 

آمادگی برای اقامه نماز جماعت

وی افزود: مردم از تناقض در برخورد‌ها دل خوشی ندارند. وقتی از ناحیه اقتصاد فشاری وارد می‌شود ، آنجا صحبت از شهر سفید و قرمز نیست. اما تا بحث دین و مساجد مطرح می‌شود ، شهرها به سفید و قرمز تقسیم می‌شوند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مساجد حاضرند با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باز شوند و نماز جماعت را برگزار کنند. این مرکز و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و سازمان اوقاف و ارشاد پروتکلی را آماده و خدمت آقای آیت الله اعرافی تقدیم کردند. ایشان هم در دولت مطرح کردند ، و در نهایت تصمیم بر این شد که تا ۱۵ اردیبهشت ماه برای برپایی نماز جماعت صبر کنیم. امیدواریم تصمیم جدی در مورد پایگاه های دینی و مذهبی اخذ شود.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در پایان گفت: این شرایط باعث شد تا قدر داشته هایمان را بدانیم. الان دلهایمان برای نماز جماعت تنگ شده است! اهمیت مسجد و تربیت مسجدی را در این روزها بیشتر درک کردیم. این اهمیت و جایگاه در دوران پساکرونا خود را بیشتر نشان خواهد داد.

معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)

تودیع مدیر سابق ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره)

بر اساس این گزارش ؛  در این مراسم حجت الاسلام یوسف اصغری به ارائه گزارشی از دوره مدیریت خود را در ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) پرداخت و گفت:  در نظام ولایی وقتی یک مدیر به سِمت و عنوانی دعوت می‌شود نباید بپرسد چرا؟ و وقتی قرار به رفتنش می شود باز هم نباید بپرسد چرا؟!

 وی افزود: ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) دارای ائمه جماعاتی ولایت مدار است و مردم این ناحیه هم مردمی شهید پرور و ولایی هستند.

مدیر سابق ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) گفت: مناطق تشکیل دهنده این ناحیه دارای تراکم بالایی در تعداد مسجد هستند. به طوری که گاهی در یک کوچه چند مسجد وجود دارد. همچنین بیشترین شهید نیز در همین مناطق تقدیم انقلاب تقدیم شده است. به خصوص منطقه ۱۷ که دارالشهدای تهران نامیده می شود در این ناحیه قرار دارد. لذا می‌توان نسبت شهدا ، تربیت مسجدی و نقش روحانیت را در این مساجد دید. این نشان از ولایتمداری ائمه جماعات و علمای این ناحیه دارد ، که دارالشهدای تهران از مناطق آن است.

وی افزود: ائمه جماعات ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) بسیار متواضع هستند و در طول مدیریت بنده ، مرا شرمنده کردند این تواضع و همکاری آنها باعث رشد فعالیتهای ناحیه شد. همچنین این تواضع درس بزرگی برای اینجانب بود. هرچند انتقادات خاص خود را داشتند ، ما هم بر آن بودیم که همه انتقادات را بشنویم و از آنها استفاده کنیم.

 اصغری در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های این ناحیه که باید برای آن تمهیدی اندیشیده شود ، ناهمگونی فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی است. این ناهمگونی کار را برای مدیر ناحیه مشکل می‌کند.  فقط مناطق ۱۷ و ۱۸ دارای تشابهاتی با هم هستند که آن هم بسیار محدود است. لذا برخوردهای متفاوتی را از جانب مدیر ناحیه می طلبد.

وی در ادامه گفت: مساجد این ناحیه منابع مالی محدودی دارند و متاسفانه فعالیت‌های تعدادی از این مساجد ، که البته اندک هستند ، تحت تاثیر همین محدودیت قرار گرفته است. البته این موضوع در منطقه ۲۱ این ناحیه کمتر دیده می شود و اوضاع مالی مساجد در آنجا کمی بهتر است.

اصغری در ادامه با اشاره به گوناگونی قومیت ها در این ناحیه ، گفت:  این گوناگونیِ قومیتی ترکیب هیات امناء را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر سابق ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) همچنین محدودیت زیربنایی مساجد این ناحیه را یکی از معضلات دانست و گفت: این محدودیت زیربنایی باعث شده تا فعالیت های مساجد به دلیل نبودن مکان مناسب و کافی ، تحت تاثیر قرار بگیرد به همین دلیل برخی از مساجد یا پایگاه بسیج ندارند و یا تنها پایگاه بسیج برادران در آن فعال است.

حجت الاسلام اصغری در مورد روش مدیریتی اش گفت: تکریم علما و ائمه جماعات باعث بازخوردهای مطلوبی از طرف آنها بود. در مدیریت اینجانب تکریم علماء ، ائمه جماعات ، خدام و امناء محدود به مسائل مرسوم محدود نبود. انجام کارها و قرارها در سر وقت، سرعت در ارائه خدمات ، نظم در پذیرش ائمه جماعات در دفتر ناحیه ، شنیدن تمامی انتقادات و استفاده از افرادی که دلسوزانه انتقاد می‌کردند در اعضای شورای ناحیه را به نوعی تکریم میدانستیم.

مدیر سابق ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: جوانگرایی و استفاده از ائمه جماعاتی که روحیه جوان دارند یکی از رویکردهای این ناحیه است.  بدین معنا که وقتی یک امام جماعت با سن بالا ، دارای روحیه جوانی است از ظرفیت او استفاده شود و این  یعنی جوانگرایی. گاهی ممکن است یک امام جماعت با سن کم در مسجد ، کارآیی یک امام جماعت با سن بالا را نداشته باشد.  لذا جوانگرایی تنها گماردن افراد جوان در مسئولیتها نیست ، بلکه استفاده از تجربه است که اهمیت ویژه ای دارد. برای بهره وری بیشتر از ظرفیت یک امام جماعت گاهی باید به او چند سال فرصت داد ، تا او هم بتواند در یک مسجد نتیجه بگیرد.

وی افزود در این ناحیه با هماهنگی و همکاری بسیار فرماندهان بسیج مناطق؛ حضور بسیج در مساجد قوت یافت و اختلاف میان ائمه جماعات و بسیج در برهه ای به صفر رسید. بسیج مهمترین ارگانی است که در کنار کارگزاران مسجد فعالیت می‌کند. لذا اهمیت دادن به آن یکی از دغدغه های بنده در طول مدیریتم بود. این را بارها گفته‌ ام که مسجد بدون بسیج و  بسیج خارج از مسجد برای نظام جمهوری اسلامی مانند سم است. اگر فعالیت بسیج در مسجد نباشد هم مسجد بی‌رونق می‌شود و هم بسیج کیفیت نخواهد داشت. لذا تمام تلاش خود را کردم تا حضور بسیج در مسجد حداکثری شود. به گونه ای که اکنون برخی از مساجدی که پایگاه بسیج نداشتند دارای پایگاه بسیج خواهران به صورت فعال هستند.

حجت‌الاسلام یوسف اصغری در پایان از همه علما و ائمه جماعات ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره) ، حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد برای همکاری و همراهی با وی و همچنین از حجت الاسلام کافی امامت جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) که دفتر ناحیه در طبقه بالای آن قرار دارد ، صمیمانه تشکر کرد.

معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)

 تقدیر و تشکر اعضاء شورای ناحیه از مدیر سابق

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین نظم ده به نمایندگی از اعضاء شورای ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری تشکر کرد و گفت: در طول ۵ سال مدیریت آقای اصغری، نظم ایشان مثال زدنی است. دین ما نیز یک دین نظام‌مند و مبتنی بر نظم است .

وی افزود: همچنین ایشان فردی بسیار پیگیر هستند و کارها را تا رسیدن به نتیجه رها نمی‌کردند. ایشان شورای محلات را با برنامه ریزی پیگیری کرده و پیش می‌بردند. البته نظم باید از ویژگیهای همه مومنین باشد ولی آنها که مدیر هستند یا آنهایی که کار اجرایی انجام می دهند، باید بیشتر به آن توجه کنند.

 وی در پایان گفت: اینکه ایشان به پذیرش و اطاعت در نظام ولایی معتقد است ، یک ویژگی‌ برجسته است. حجت الاسلام و المسلمین اصغری با همین روحیه در تک تک ائمه جماعات تاثیر گذاشتند. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

این گزارش می افزاید: در پایان این مراسم تقدیرنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد به حجت الاسلام اصغری اهدا و حکم حجت الاسلام عسکری قرائت و به وی اعطا شد. 

معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)

معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)

معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)

معارفه مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره)

(شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۷:۲۶
https://news.masjed.ir/u/jds
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید