سه شنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۱۴
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۵۵۲۶
گزارشگر : ایده ایده
آیت الله حسینی بوشهری:

تکریم از عالمان دینی، تاسی از ذات اقدس الهی است

آیت الله حسینی بوشهری در نشست ستارگان محراب گفت: تکریم از عالمان دین، تاسی از ذات اقدس الهی است.

(سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۱۴

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ سی‌وچهارمین نشست ستارگان محراب، به منظور تجلیل از مقام آیت الله ضیاء‌الدین نجفی، امام جماعت مسجد جامع و تولیت حوزه علمیه نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در خیابان نبرد شمالی، روز دوشنبه مورخ 14 بهمن ماه 98 همزمان با نماز مغرب و عشاء برگزار شد.

تجلیل از علما در آیات و روایات توصیه شده است

بر اساس این گزارش: در این نشست آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه؛ مجالس تجلیل و تکریم از علما هم در آیات و روایات و هم نزد اولیاء الهی و ائمه اطهار علیهما السلام از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: آیت الله شیخ ضیاء الدین نجفی تهرانی که این نشست به خاطر تجلیل از مقام علمی ایشان برگزار شده یک عالم وارسته و یک خدمتگزار بی منت و شایسته برای جامعه است.

مدرس حوزه علمیه قم افزود: آیت الله شیخ ضیاءالدین نجفی در دوره‌ای که می توانست در حوزه علمیه قم مدارج علمی را یکی پس از دیگری طی کند، هجرت را برگزید تا از راه و رسم رسول اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پیروی کند و نقش بزرگ هدایتگری خود را در این خطه به خوبی انجام دهد.

 

وی با طرح این سوال که چرا برای علما مجالس تجلیل و تکریم برگزار می‌کنیم؟، گفت: دلیل اول این است که تکریم از عالمان دین از باب تاسی به ذات اقدس الهی است. حضرت باری تعالی به ما یاد داده تا از عالم و شخصیت تاثیرگذار دینی و علمی تجلیل و تکریم کنیم. زیرا در در پیشگاه خداوند دو دسته دارای آبرو هستند؛ یکی انسان های مخلص و دلداده به خدا و دوم اهل علم.

 

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به تقریرات و تالیفات آیت الله نجفی گفت: دستخط و اجازه علما درباره این شخصیت علمی و عالم دینی مشهود است. همچنین تعداد و تنوع آن در نوع خود کم نظیر است. لذا ما به خودی خود این همایش را برگزار نکرده ایم، این خداوند است که به ما یاد داده از علمای دین و هدایت کنندگان تجلیل و تقدیر کنیم.

وی افزود: خداوند فرموده است؛ آیا عالمان با کسانی که بهره ای از فرهیختگی نبرده‌اند یکسانند؟ خداوند فرموده: همانطور که ظلمت و نور از هم متفاوت هستند، عالم و غیر عالم نیز از هم تفاوت دارند.

تکریم از عالمان دین، تاسی از ذات اقدس الهی است

 ارزشمندترین انسان ها نزد خدا بعد از سلسله انبیا و اولیا الهی علیهماالسلام، عالمان دین هستند

مدرس حوزه علمیه قم در ادامه افزود: دومین دلیل تجلیل از علما تاسی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است، زیرا که ایشان می فرمایند: مَنْ أَکْرَمَ عَالِماً فَقَدْ أَکْرَمَنِی وَ مَنْ أَکْرَمَنِی فَقَدْ أَکْرَمَ اَللَّهَ وَ مَنْ أَکْرَمَ اَللَّهَ فَمَصِیرُهُ إِلَى اَلْجَنَّةِ، اگر کسی عالمی را اکرام کند و جلسه تقدیر و تکریم برایش برگزار کند و از علم او بهره ببرد، من را تکریم کرده و کسی که من را تکریم کند خدا را تکریم کرده است.

آیت الله بوشهری در ادامه افزود: نکته دیگری که درباره تجلیل و تکریم و علما مورد اهمیت است، این است که گرامی ترین و ارزشمندترین انسان ها نزد خدا بعد از سلسله انبیا و اولیا الهی علیهماالسلام، عالمان دین و هدایتگران طریقت هستند. عالمان دین، معلمان خیر هستند و راه هدایت را به جامعه نشان می‌دهند. آنها هستند که بایدها و نبایدها را به ما یادآوری می‌کنند و حرام و حلال الهی را  به جامعه نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: تعبیر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم برای عالمان؛ «معلمان خیر» است. لذا ایشان می فرمود: إنَّ مُعَلِّمَ الخَیرِ یَستَغفِرُ لَهُ دَوَابُّ الأرضِ وَ حِیتَانُ البَحرِ وَ کُلُّ ذی رُوحٍ فی الهَوَاءِ وَ جَمیعُ أهلِ السَّماءِ وَ الأرضِ ؛ معلمی که به مردم نیکی می آموزد، همه جانداران عالم، از ماهیان دریا و جانوران زمین و پرندگان و مرغان هوا و بالاخره تمام اهل آسمان و زمین برای او از خداوند طلب آمرزش می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه عمل تجلیل از علما در کلام ائمه اطهار علیهما السلام نیز جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: عالمان دین مرزبانان اعتقادی جامعه هستند. همانطور که سربازان، نیروهای انتظامی، سپاه سرافراز و بسیج قهرمان ما از مرزهای جغرافیایی دفاع می کنند، علمای ما نیز از مرزهای اعتقادی جامعه مواظبت و مراقبت می کنند. لذا اگر اعتقاد جامعه سالم بماند مرزبان اعتقادی و جغرافیایی هم تربیت خواهد شد.

هجرت، راه انسان سازی

وی با اشاره به شهدای مسجد نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم گفت: آیت الله نجفی در شرایطی که می‌توانست در حوزه علمیه قم به درجه اجتهاد برسد با هجرت خود به منطقه پیروزی تهران و ساخت مسجد ، حوزه علمیه و صندوق قرض الحسنه و حضور بیش از ۳۵ بار در جبهه های نبرد حق علیه باطل، این شهدا را پرورش دهد و طلابی عالم برای حفاظت از مرزهای اعتقادی تربیت کند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت نقش هجرت در تاریخ تمدن اسلامی گفت: تاریخ اسلام به نام هجرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ثبت شده است که نشانگر نقش هجرت در یک تحول بزرگ اجتماعی است و امروز هم همه آنچه که ما داریم به برکت هجرت وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. آیت الله نجفی نیز با هجرت خود از قم راه هدایتگری را در پیش گرفت.

پای کار انقلاب باشیم

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم ، خطاب به علماءِ حاضر در جلسه گفت:  شما علما قبل از انقلاب زحمات فراوانی کشیدید. بارها شکنجه شده و به زندان افتاده اید. خون دل های فراوانی خورده اید تا این انقلاب به پیروزی برسد. لذا شما که تا دیروز پای کار بودید همچنان در صحنه بمانید. همانطور که رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی، مراجع بزرگوار و دلسوزان انقلاب ما پای کار هستند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه گفت: آنچه دشمن تصور کرده و می کند خواب آشفته‌ای بیش نیست. آن ها می خواستند شکست انقلاب را جشن بگیرند اما دیدیم یکی بعد از دیگری آمدند و رفتند. ولی ما ماندیم و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب مان را جشن می‌گیریم. به فضل الهی ما سروقامت خواهیم ایستاد و دشمنانمان راهی جهنم خواهند شد.

انتخاباتی پرشور

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه کشور ما در آستانه انتخابات مهمی قرار گرفته است، گفت: ما در منطقه بر خلاف تصور دشمنان حداقل سالی یک بار انتخابات برگزار می‌کنیم. انتخابات هایی که یکی از دیگری پرشورتر بودند. لذا برماست که در انتخابات پیش رو شرکت کنیم و به دوستان انقلاب امید دهیم و دشمنانش را برای همیشه مایوس کنیم

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه ممکن است گلایه و حرف و حدیثهایی وجود داشته باشد، اما مصلحت انقلاب، مصلحت نظام اسلامی و مصلحت اسلام فراتر و بالاتر از این حرف‌ها است. نباید دست از ولایت برداریم همانگونه که فاطمه تا آخرین لحظه دست از ولایت و علی برنداشت.

لازم به ذکر است: نمایندگان مراجع عالیقدر حضرات آیات نوری همدانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و حکیم در این مراسم حضور داشتند.

تکریم از عالمان دینی، تاسی از ذات اقدس الهی است

 

(سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۱۴
https://news.masjed.ir/u/h3q
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید