چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۳:۵۹
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۵۵۰۵
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خطاب به خیرین مسجد ساز:

عمران ظاهری مسجد زمینه ساز عمران معنوی آن است

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده: عمران ظاهری مسجد ارزشمند است چون زمینه ساز عمران معنوی آن است.

(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸) ۲۳:۵۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، نشست صمیمی مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد و مجمع خیرین مسجد ساز  با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده رئیس و معاونین و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد و با حضور جمعی از خیرین مسجد ساز روز چهارشنبه دوم بهمن ۹۸ در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده با گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سرداران شهید اسلام؛ سردار سلیمانی و یارانش و همچنین جانباختگان حادثه هوایی و مراسم تشییع سردار سلیمانی گفت: از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که؛ در روز قیامت سه گروه به پیشگاه خداوند متعال شکایت خواهند برد؛ قرآن، مسجد و عترت.
وی افزود: در کتاب «وسائل الشّیعة » از حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم روایت شده است که : قَالَ: یَجیءُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ ثَلَاثَةُ یَشْکُونَ: الْمُصْحَفُ وَالْمَسْجدُ وَالعِتْرَةُ.

یَقُولُ الْمُصْحَفُ: یَا رَبِّ حَرَّقُونِی وَ مَزَّقُونِی ، وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ: یَا رَبِّ عَطُّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی . وَ تَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتُلوُنَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا؛ فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَینِ فِی الْخُصُومَةِ، فَیَقُولُ اللَهَ عَزَّوَجَلَّ لِی : أَنَا أَوْلَی بِذَلِکَ مِنْکَ.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده گفت: قرآن می گوید: ای پروردگار! من مرا سوزاندند و پاره پاره کردند. مسجد می گوید: ای پروردگار من! مرا معطل و بدون عمل گزاردند و حقم را ضایع کرده‌اند و عترت می گوید: بار پروردگارا! ما را کشتند و دور کردند و متفرق نموده و فراری دادند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد وی افزود: قرآن در پیشگاه خداوند متعال خواهد گفت: «یَا رَبِّ حَرَّقُونِی وَ مَزَّقُونِی»یعنی ای خدا من را آتش زدند و پاره پاره کردند و از کسانی که به قران جسارت کردند شکایت می کند. قرآن می گوید: مرا می‌خواندند، می‌فهمیدند ولی عمل نمی کردند.  برخی قرآن را محکم گرفتند اما مهجور گذاشتند.
وی افزود: یکی دیگر از شاکیان در روز قیامت، مسجد است. که به خداوند عرضه میدارد: «یَا رَبِّ عَطُّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی»؛ من را تعطیل کردند و در آبادانی من نکوشیدند. مرا ضایع کردند.
حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده در ادامه گفت: یکی از وظایف ما در قبال مسجد آبادانی آن است. این آبادانی هم عمران ظاهری را شامل می‌شود و هم آبادانی و عمران معنوی را.
وی افزود: عمران ظاهری به اندازه خود نیز والا و ارزشمند است تا جایی که اگر عمران ظاهری شکل نگیرد عمران معنوی هم معنایی نخواهد داشت. ظاهر زیبای مسجد یکی از منظور های آبادانی مسجد است.
وی افزود با نگاهی به مساجد کشور خودمان که در گذشته ساخته شده اند متوجه می‌شویم که ایرانیان اهمیت زیادی برای عمران ظاهری مسجد قائل بودند. به نحوی که خانه های خود را با کاه و گل می ساختند اما برای ساخت مساجد از بهترین مصالح زمانه استفاده می کردند. لذا یکی از ابعاد مهم آبادانی مسجد امر ظاهری آن است. مساجد زیبا و مستحکم ساخته می شدند تا محلی برای تداعی یاد خدا باشند. همانطور که در قرآن آمده است؛ «نصب المساجد لله» یعنی؛ مساجد برای قرآن ساخته شده‌اند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به کارکردهای اجتماعی مسجد و ظرفیت بالای آن گفت: مساجد و تعداد آنها در کشور ما یک ظرفیت عظیم هستند. به طوریکه حتی اگر نیمی از آنها در کارکرد های اجتماعی فعال باشند، آمارهای بی نظیری از رفع آسیب های اجتماعی به دست می آید.

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در ادامه گفت خداوند متعال در قرآن می فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» (التوبة - آیه 18 ) ؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می کنند و زکات می دهند و جز از خدا نترسیده اندامید است آنان از هدایت یافتگان باشند.

وی خطاب به خیرین مسجد ساز گفت: یکی از توفیقاتی که اکنون نصیب شما بزرگواران شده ورود شما به عرصه عمران و آبادانی خانه های خدا است. لذا این آیه شریفه شامل حال شما می شود و خداوند این آیه را سندی برای صحت ایمان شما در روز جزا قرار می دهد.
 
بر اساس این گزارش در ادامه مراسم خیرین مسجدساز دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.
این گزارش می افزاید: رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد پس از استماع سخنان خیرین محترم گفت مرکز رسیدگی به امور مساجد همه تلاش خود را برای برطرف کردن دعای شما به کار خواهد گرفت.

در این مراسم از برخی از خیرین مسجدساز تقدیر شد.

نشست مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد با مجمع خیرین مسجد ساز

نشست مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد با مجمع خیرین مسجد ساز

نشست مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد با مجمع خیرین مسجد ساز

نشست مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد با مجمع خیرین مسجد سازنشست مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد با مجمع خیرین مسجد سازنشست مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد با مجمع خیرین مسجد ساز

(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸) ۲۳:۵۹
https://news.masjed.ir/u/he3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید