دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۸
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۵۴۱۲
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

فتنه‌ها اجازه حکومت را به معصومین ندادند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: فتنه‌ها اجازه حکومت را به معصومین ندادند.

(دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۰۸

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، مراسم گرامیداشت ۹دی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده ریاست محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد صبح روز  ۹۸/۱۰/۹ در اسلامشهر ناحیه شهید دستغیب(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده در این مراسم با اشاره به تعریف فتنه گفت: در قرآن حدود ۶۰ بار کلمه فتنه و مشتقات آن آمده است. فتنه یکسری اقداماتی است که به منظور ایجاد نفاق، تفرقه، ضلالت و گمراهی به منظور اختلاف افکنی بین دو گروه یا دو اجتماع صورت می‌گیرد. فتنه لازمه امتحانات الهی در حوادث مختلف هستند. امیرالمومنین (ع) فرمودند: من پناه میبرم از اصل فتنه ها. از فتنه هایی که موجبات گمراهی را فراهم می‌کند.

وی افزود: ظاهراً اصل فتنه یکی از وسایل امتحان انسان در عالم هستی است. در طول دورانی که معصومین در کنار امّت قرار داشتند به خصوص در دوران حکومت امیرالمومنین علیه السلام فتنه ها و کارشکنی‌ها شروع شد. بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) اجازه ندادند حضرت علی(ع) به تشکیل حکومت الهی اقدام کند و با دسیسه ای که در سقیفه انجام دادند و انحرافی که در امت ایجاد کردند، امام را ۲۵ سال خانه نشین کردند. رندان سینه چاک به جای اینکه از وجود امام علی علیه السلام در حمله حکومت بهره ببرند ایشان را وادار کردند که مشغول آباد کردن زمین های کشاورزی شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: به خاطر مطامع دنیوی و منویات خودشان از وجود حضرت علی علیه السلام بهره نبردند، چون می دانستند که اگر حضرت علی علیه السلام حاکم شود، بساط این ها برچیده می‌شود. با این که می‌دانستند ایشان بر حق است باز هم امام را ۲۵ سال خانه نشین کردند. زمانی که متوجه شدند اشتباه کردند که دیگر دیر شده بود. بعد از کشته شدن خلیفه سوم به درب خانه او ریختند تا امام را بر سرکار بیاورند. با اینکه ما قائلیم حضرت علی علیه السلام خلیفه بلافصل بعد از رسول اکرم است و منصب امامت و ولایت منصبی است که نیاز به انتصاب مردم ندارد. چون این انتصاب توسط خدا صورت گرفته بود و پیامبر اکرم(ص) هم درغدیر امام را به عنوان خلیفه معرفی کرده بود و یکصد و بیست و چهار هزار نفر بنابر نقلی در این رویداد حضور داشتند و امیرالمومنین نتوانست حقانیت خود را اثبات کند. این هم از عجایب تاریخ است! جریان فتنه آنقدر عجیب است که حق را به طور کلی معکوس می‌کند. با اینکه یک ۱۲۴ هزار نفر در آن جریان حضور داشتند به راحتی حق را ناحق کردند. به همین سادگی!

وی افزود: با اینکه ریختند درب خانه عثمان و امام را برای حکومت دعوت کردند، باز هم با تأثیر جریان فتنه ایشان در طول ۴ سال و ۴ ماه خلافتشان در سه جنگ که بر اثر فتنه بود، درگیر شدند. با اینکه مردم می توانستند در طول این دوران از وجود امام علی علیه السلام بهره ببرند و حکومت عدل الهی را تجربه کنند، اما امام در طول خلافتشان بارها درگیر فتنه ها شدند. برای همین است که ایشان فرمودند: من کسی هستم که می توانم چشم فتنه را در بیاورم.

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه گفت: مگر غیر از علی علیه السلام کسی می توانست فتنه گرانی را که روی پیشانی آنها جای مهر پینه بسته بود را شناسایی کند. جنگ جمل و صفین به علی علیه السلام تحمیل شد و این فرصت طلایی از تاریخ بشریت گرفته شد. این فتنه ها در زمان امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و یک به یک امامان معصوم فرصت اداره جامعه به دست معصوم را گرفت.

وی افزود: حدود ۲۵۰ سال معصومین حضور داشتند، اما اجازه ندادند مردم با آنها همراه شوند و حکومت اسلامی صورت بپذیرد. با انواع و اقسام فتنه‌ها مردم را از امام جدا کردند و نگذاشتند حکومت اسلامی شکل بگیرد. در زمان امام حسین علیه السلام با اینکه ۱۲ هزار نامه برای ایشان نوشته شده بود با این حال نگذاشتند امام به حکومت برسد و با دسیسه و خون مبارک ایشان و ریختن البته این خون‌ها تبدیل به پیام برای مسلمانان شد و این حرکت تجلی بخش بسیاری از قیام‌های دیگر شد پیامی که خیابان عاشورا به تاریخ رساند باعث شد مردم بیدار و روزا شوند.

جت الاسلام نوری زاده در گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین هدیه خداوند است. بعد از انقلاب صنعتی بحث جدایی دین از سیاست مطرح شد که دین فقط در حوزه‌های فردی کارآمد است و این نظریه را بر کسانی که تحت سیطره آنها بودند مسلط کردند. ولی در حکومت اسلامی جدایی دین از سیاست مبطول است و آمال و آرزوی همه انبیا و اولیا الهی تشکیل یک حکومت دینی بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در هیچکدام از دوره‌های تاریخ اسلام، مردم و امام در کنار یکدیگر قرار نگرفته بودند. در برهه‌هایی امام و معصوم وجود داشت ولی مردم در کنار ایشان قرار نگرفتند و همچنین در زمان‌هایی مردم آمادگی داشتند ولی امام و معصوم و فقیه جامع الشرایط حاضر نبود.

وی افزود: در سال ۵۷ این آرزوی انبیا و اولیا جامه عمل پوشید و امام و مردم در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

نوری زاده با اشاره به خاطره شهید مطهری از امام راحل (ره) گفت: ایشان در یک جمع خصوصی به شهید مطهری فرمودند که؛ این ما نیستیم که این نهضت را ایجاد کردیم، من دست خدا را در تحقق این نهضت می‌بینم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: امروز تداوم انقلاب اسلامی به این پایگاه عظیم بستگی دارد که امام راحل (ره) از آن به عنوان سنگر یاد کردند. لذا باید در مساجد حضور پررنگ و فعالی داشته باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده
حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده
حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده
حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده
حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده

(دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۰۸
https://news.masjed.ir/u/jdi
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید