یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۵
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۵۴۰۶
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

بیانیه گام دوم می‌تواند نسخه‌ای برای مقابله فتنه‌ها باشد

حجت اسلام والمسلمین نوری زاده: بیانیه گام دوم می‌تواند نسخه‌ای برای عمل ما در مقابل فتنه‌ها باشد.

(یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸) ۱۶:۴۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد،    9 دی (جدی) مصادف است با سالروز حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مردم ایران محسوب می شود.

حماسه 9 دی ، نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد.

روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان (عج) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) را شاد کرد.

برای یافتن پاسخ هایی چون: دلیل اصلی نامگذاری 9 دی به روز بصیرت و اینکه برای آمادگی در مقابل دسیسه دشمنان چه باید کرد؟ گفتگویی با حجت الاسلام نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام داده ایم که در ادامه می‌آید.

*از اول انقلاب تا کنون، انقلاب اسلامی فتنه های متعددی را با حضور مردم پشت سرگذاشته است، اما در بین همه آن حضورها و پشتیبانی ها، روز ۹ دی را روز بصیرت نامیدند، اهمیت این روز در چیست و چرا این روز اینقدر برجسته و مهم شد؟

انقلاب اسلامی ایران در سایه حوادث و فتنه های مختلف، به یک بلوغ سیاسی و امنیتی دست پیدا کرده که  موجب شده امروز با این فتنه‌ها و حوادث دچار چالش جدی‎ای نشود. همچنین اعتماد مردم نسبت به رهبری نظام و انقلاب کاملاً پابرجاست. مردم بر سر عهد و پیمانی که با امام و شهدا بستد، پایدار هستند و به عهد و پیمان پافشاری دارند.

از نگاه رهبر معظم انقلاب؛ دیانت حاکم بر دلهای مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترک حماسه ۹ دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.

ایشان در بیانات خود؛ حرکت ۹ دی را عامل در هم پیچیده شدن اساس فتنه و فتنه‌گران و حادثه‌ای ماندنی در تاریخ معرفی کردند و فرمودند: فتنه ۸۸ حاصل برنامه‌ریزی چند ساله دشمنان و در ادامه قضایای فتنه ۷۸ بوده و راه علاج آن حرکت عظیم مردمی مثل آن چیزی که در ۹ دی  سال ۸۸ اتفاق افتاد، است.

به تعبیری مردم با حضور در صحنه، بصیرت خودشان را به منصه ظهور گذاشتند و روز ۹ دی را روز بصیرت و میثاق امت با ولایت معرفی می‌کنند.

مردم در آن روز نشان دادند که این فتنه ها و حوادثی که درسایه دسیسه‌های دشمنان اتفاق افتاد، نمی تواند به اصل نظام، هوشیاری و بیداری مردم ضربه وارد کند. نشانه هوشیاری مردم حضور در حماسه ۹ دی بود که بساط فتنه گران را در هم پیچید.

اگر ما بخواهیم اهمیت این روز را بدانیم باز هم باید به به بیانات مقام معظم رهبری مراجعه کنیم ایشان به صورت خاص جملاتی را در رابطه با ۹ دی دارند که من به بعضی از جملات اشاره می کنم.

آقا می فرمایند: فتنه ها را باید با روشنگری خاموش کرد هر جا روشنگری باشد فتنه انگیز دستش کوتاه می‌شود. با روشنگری هایی که صورت گرفت مردم در صحنه حضور پیدا کردند و این حماسه عظیم آفریده شد.

در ادامه، در بیاناتشان در رابطه با۹ دی اینطور اشاره می فرمایند که؛ حادثه ۹ دی یک حادثه عجیبی است، به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود اینها نشان دهنده اعتماد مردم است.

همچنین رهبر انقلاب می‌فرمایند: یکی از خصوصیات دیگری که در حادثه‌ی ۹ دی هست، که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک می کند، مسئله‌ی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن نکته‌ی عظیم، عجیب و تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است».

به هر حال آن روز، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب ما بود. مردم با بصیرتِ تمام، خط فتنه‌گران را از خط دلسوزان که البته ممکن است منتقد هم باشند، جداکردند. 9 دی بهترین فرصت برای پایان بخشیدن به فتنه گری ها بود، آن هم با تأسی به نام و مرام سید و سالار شهیدان و یاران آن حضرت.

9دی روز تجدید بیعت امت با امام و ولایت بود که  بحمدالله در آن روز تحقق پیدا کرد. این روز اهمیت بسیار زیادی در تاریخ انقلاب دارد به خاطر اینکه تجدید عهد با ولایت بود.

 

*شما در یکی از سخنرانی های خود، ائمه جماعات را به تبیین فتنه های منطقه برای نمازگزاران توصیه کرده بودید، ارتباط این فتنه ها با فتنه های که در داخل رخ می دهد چیست؟

ما اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم، این فتنه ها توسط فتنه‌گران خارجی طراحی می‌شود.آمریکا، انگلیس، اسرائیل و وهابیت که در منطقه حضور دارند، در راس این فتنه ها هستند.

به عنوان مثال، جریان داعش یک فتنه بر علیه اسلام و به خصوص بر علیه تشیع است. البته بسیاری بر این عقیده هستند که اتفاقاً هدف اصلی همه این فتنه ها ایران است.

انواع و اقسام فتنه‌ هایی که در اطراف و اکناف ما در سوریه، لبنان، فلسطین و عراق رخ می‌نماید، با هدف اصلی ایران است. منتهی ایران با درایت و بصیرت مقام معظم رهبری، مسئولین و مردم توانسته است این فتنه‌ها را در داخل خنثی و در خارج بی اثر نماید.

ما موظف هستیم که آینده نگر باشیم، آسیب شناسی کنیم و جلوی فتنه های احتمالی را بگیریم. مسئولان باید تصمیمات دقیق تری بگیرند. بیشتر به فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل نمایند و خودشان را از صف مردم جدا نکنند.

ما بدون مردم نمی توانیم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم. اگر مردم از انقلاب و نظام حمایت نکنند ممکن است دشمنی ها خللی در انقلاب ایجاد کند و دشمنان بتواند به شکافی که بین مردم و مسئولین ایجاد می‌ شود، رخنه کنند.

امروزه همه ما باید بدانیم که در یک خط و یک جبهه هستیم و یک رهبر واحد داریم. امت اسلامی و مسئولین بایستی به صورت واحد، با سلاح ایمان در مقابل دشمن تا دندان مسلح بایستیم و از کیان نظام و دستاوردهای انقلاب و خون شهدا دفاع کنیم.

 

* اصلی‌ترین راهی که می توان با آن توطئه دشمن را خنثی کرد چیست؟

انقلاب ما در چهلمین سالگردش است. بیانیه مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم،  نسخه شفابخش ای است. برای تضمین سلامت و دوام انقلاب باید این بیانیه را در سطوح مختلف تبین و به آن عمل کنیم.

البته بخشی از آن وظیفه ائمه محترم جماعات در مساجد است. بخشی هم وظیفه دانشگاهیان و حوزویان است. انشاالله بایستی این بیانیه تحقق پیدا کند و جامه عمل پوشیده شود.

 

*در واقع منظور شما این است که تبیین بیانیه گام دوم می تواند یک راهکار خوب برای جلوگیری از فتنه‌ها باشد؟

بله! همین طور است. به هر حال انقلاب ما امروز بعد از گذشت ۴۰ سال، فتنه‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. در واقع مقام معظم رهبری این بیانیه را با نگاه به گذشته، حال و آینده و با توجه به تجربه چهل ساله‌ی مدیریتشان در این انقلاب و با دقت فراوان نگاشته اند. لذا ما بایستی آن را به عنوان یک نسخه عملیاتی بپذریم و به آن عمل کنیم.

یقیناً این بیانیه می‌تواند نسخه‌ای برای عمل ما در مقابل فتنه‌ها، تهدیدها و آشوب ها باشد. 

(یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸) ۱۶:۴۵
https://news.masjed.ir/u/jj5
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید