دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۰
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۵۲۴۸
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

یاد یوم‌الترویه را احیاء کنیم

نقطه آغازین حماسه خونین حسینی است. شایسته است مساجد و هیئات در منابر و مجالس خود، یاد این روز را زنده و به حوادث و معانی آن اشاره نمایند.

(دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸) ۱۵:۲۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ یوم‌الترویه را حقیقتا باید آغازین جلوه غربت حسینی دانست، حرکتی از جمع منادیان عبادت عافیت‌طلبانه به سوی کربلایی که انتظار حادثه‌ای عظیم را می‌کشد، عبادتی عظیم و مجاهدانه برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر:

ایده: یوم‌الترویه نقطه آغازین حماسه خونین حسینی است. شایسته است مساجد و هیئات در منابر و مجالس خود، یاد این روز را زنده و به حوادث و معانی آن اشاره نمایند.

 

مشروح ایده

هشتم ماه ذی‌الحجه، به نام ترویه خوانده می‌شود، روزی که امام حسین(ع) در شهر مکه و در سفر حج، با خطر ترور مواجه شدند و با انجام حج عمره، مکه را به مقصد کوفه ترک گفتند. تنهایی حضرت، آوارگی ایشان از مکه و تنها ماندن در بین حجاج عافیت‌طلب محل توجه و اشاره است.

همچنین بنا بر توصیه‌ی امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه در هر عصر و مجلسی باید به خباثت و کارشکنی‌های خاندان آل‌سعود اشاره گردد، یوالترویه می‌تواند روزی باشد که سرشت حقیقی این خاندان و وابستگی ایشان به ایادی غرب و آمریکا و کارشکنی آنها در امور حج و مسائل جاری منطقه خاورمیانه برملا گردد.

 

بایدها و نبایدها

تاکید بر وحدت مسلمین و بازشناسی مسائل تفرقه‌افکن در منطقه و نقش خاندان آل‌سعود و وهابیت در ترویج تفرقه بین مسلمین

تاکید بر جلوه‌های غربت حسینی و درس‌های عاشورایی در احیاء یوم‌الترویه

 

زینت‌ها و مستحبات

ترغیب و تشویق زائرین اربعین حسینی به ثبت‌نام سفر اربعین در یوم‌الترویه با هدف اشاره به آغاز قیام حسینی و مصائب امام حسین(ع)

فراهم کردن مقدمات مراسم محرم و اربعین توسط هیئات و مساجد در یوم‌الترویه جهت همراهی با کاوران امام حسین(ع)

 

پشتوانه نظری

امام خمینی رحمه الله

" باید در عزاداری‌های محرم جنایات آل‌سعود را یاد کنند و آن را محکوم نمایند.یک ننگی است الآن برای همه مسلمین دنیا که مکه، محل قدس الهی، محلی که مقدسترین مقامات الهی است، این‏طور شکسته بشود و مسلمان‌ها نشسته باشند تماشا کنند. مسلمان‌ها خودشان تکلیف خودشان را می‏دانند. مسئله را باید زنده نگه داشت. در ماه محرم، تمام کسانی که منبر می‏روند، واعظ هستند، نوحه‌خوان هستند، تمام دسته‌جات باید در رأس امورشان این مسئله قرار داده شود".

 صحیفه امام/۲۰/۳۶۹

(دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸) ۱۵:۲۰
https://news.masjed.ir/u/mqd
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید