شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۵۰۲۷
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از یک مسجد فعال

ترویج معارف امام سجاد(ع) در مسجد

شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و تبیین مستمر خطبه‌های حضرت سجاد(ع) پس از واقعه کربلا از اولویت‌های فرهنگی مسجد جامع «امام سجاد(ع)» است، تا از این طریق گامی برای ترویج و تعمیق معارف ناب ایشان در بین مسجدی‌ها برداشته شود.

(شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۱:۰۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند.

 

به همین جهت در این گزارش به معرفی فعالیت های مسجد «جامع امام سجاد(ع)» واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار اشرفی اصفهانی که یکی  از مساجد فعال تهران محسوب می شود، می‌پردازیم.

 

مسجدجامع امام سجاد(ع) در سال ۸۰ در بلوار اشرفی اصفهانی بنا شده و از جمله مساجد فعالی است که در آن طیف ها و گروه های سنی مختلف حضور می یابند. برگزاری سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، تفسیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله برنامه های این مسجد است که سالیان سال مورد توجه بوده و است.

 

برپایی جلسات شرح و تفسیر صحیفه سجادیه توسط حجت الاسلام اعوانی که از شاگردان آیت الله خوشوقت است در مسجدی که به نام «زینت عبادت‌کنندگان» مزین شده، نشانه ذوق و قریحه متولیان این مسجد است. برگزاری سلسله جلسات اخلاق در اسلام هم از دیگر برنامه هایی است که  روزهای چهارشنبه هر هفته در مسجد جامع امام سجاد(ع) برگزار می شود و توانسته جوانان بسیاری را جذب خود کند.

 

 

 

حجت الاسلام «مجتبی همدانی» در گفت‌ و گو با شبستان در رابطه با برگزاری سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه که در این مسجد برگزار می شود، اظهار کرد: این سلسله جلسات به منظور گسترش، تبیین و ترویج معارف امام زین‌العابدین (ع) از چند سال گذشته در مسجد جامع امام سجاد(ع) در دستور کار قرار گرفته است.

 

امام جماعت مسجد جامع امام سجاد(ع) تصریح کرد: علاوه بر آن در حال حاضر در طول هفته یکبار به صورت مستمر درباره خطبه‌های حضرت سجاد (ع) بعد از واقعه کربلا، فلسفه واقعه کربلا از نگاه آن حضرت(ع) نشست‌هایی برای نمازگزاران برگزار می‌شود، تا از این طریق گامی در جهت فرامین و خطبه های امام سجاد(ع) برداشته شود.

 

در رابطه با شهادت امام سجاد(ع) دو روایت مطرح شده است، برخی شهادت آن حضرت(ع) را در 12 محرم سال 94 هجری و برخی 25 محرم همان سال دانسته اند. حجت الاسلام همدانی به برنامه های این مسجد در سالروز شهادت امام سجاد(ع) هم اشاره کرد و گفت: در شب 12 محرم که بنابر روایتی شهادت آن حضرت(ع) است، مراسم عزاداری در این مسجد با سخنرانی حجت الاسلام محمودی و با مرثیه خوانی ذاکران اهل بیت(ع) برپا می شود، ضمن اینکه بنا است در 25 محرم که بنابر روایت دیگری شهادت امام سجاد(ع) محسوب می شود، نیز مراسم سوگواری به مدت پنچ شب برگزار شود.

 

ویژه برنامه «آینده فرزندانمان را از مسجد بسازیم» از دیگر برنامه های مسجد جامع امام سجاد(ع) است که با هدف ارایه مشاوره های لازم به جوانان و نوجوانان برگزار می شود. در این سلسله جلسات مشاوره و روان شناسی در موضوعات مدیریت رفتار در خانواده، کنترل رفتار، مدیریت فضای مجازی، شیوه های ارتباط موثر مورد توجه قرار گرفته و با استقبال گسترده خانواده ها روبرو شده است.

 

برگزاری جلسات بحث و نقد سیاسی، نقد فیلم، تشکیل حلقه های صالحین، طرح مباحث اخلاقی و بیان مسائل شرعی از دیگر برنامه های این مسجد است. همچنین دوره های حفظ قرآن کریم ویژه نوجوانان و جوانان پسر در این مسجد چندین سال است که با استقبالعموم مردم برگزار می شود.

 

یادآور می شود؛ مسجد جامع امام سجاد (ع) در فلکه دوم صادقیه، بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، جنب بوستان صبا واقع شده است.

 

 

پایان پیام/
(شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۱:۰۹
https://news.masjed.ir/u/jyb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید