جمعه / ۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۷۸۸
گزارشگر : ایده ایده
به مناسبت سالروز آزادسازی خرم‌شهر

مسجدی که سنگر مقاومت خرم‌شهر شد

مسجد جامع خرم‌شهر در طول دوران دفاع مقدس، خط مقدم جنگ با دشمن متجاوز بود، بسیاری از فعالیت‌های جهادی از جمع‌آوری کمک‌های مردمی تا امدادرسانی به مجروحان در آن انجام می‌شد.

(جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۵۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد در منظومه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، مهم ترین کانون دین داری و انقلابی گری است همانطور که در طول تاریخ 1440 ساله اسلام همیشه محور بوده و دشمن به همین دلیل، برای تخریب نقش این پایگاه برنامه ریزی کرده است.

 

این خانه های خدا روی زمین در دوران مبارزه علیه نظام طاغوت نیز کانون شکل گیری گروه های انقلابی و در دوران دفاع مقدس، پایگاه اصلی تجهیز جبهه ها و آموزش و اعزام نیروها بودند، موضوعی که یک بار دیگر با لشکرکشی گروه های تکفیری وابسته به نظام سلطه به ویژه داعش، بار دیگر خود را نشان داد، این بار نیز اکثریت شهدا و رزمندگان مدافع حرم، مسجدی هستند.

 

مساجد بسیاری در جنگ هشت ساله تحمیلی به نماد مقاومت در شهرهای مختلف شهرت یافتند که مسجد جامع خرمشهر، معروف ترین آنها است. چهارم آبان ‌ماه 1359 سالروز سقوط خرمشهر است، روزی که آخرین سنگر یعنی مسجد جامع این شهر نیز به دست دشمن افتاد.

 

ناخدا «هوشنگ صمدی» از فرماندهان و تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در بخشی از کتاب خاطرات خود درباره وضعیت«مسجد جامع خرمشهر» در آخرین روزهای مقاومت رزمندگان می‌گوید «وضع مسجد جامع شهر آشفته بود، خواهران امدادرسان در مسجد، به اصرار و پافشاری ما شهر را کم کم ترک کردند، دیگر مسجد هم جای امنی نبود و بخشی از آن ویران شده بود، از همه جا بوی مرگ و سقوط می‌آمد. سه روز اول آبان ۱۳۵۹ حتی غذا هم در مسجد طبخ نمی‌شد، خوشبختانه در مسجد جامع نان و خرما داشتیم و در واقع از گرسنگی نان و خرما می‌خوردیم، تکاورها و مدافعان مردمی شهر با چنگ و دندان از خرمشهر دفاع می‌کردند»(به نقل از شبستان).

 

از این عبارات درمی یابیم که وقتی مسجدی سقوط می کند، شهر نیز تسلیم می شود، البته مردمان دیار خون و آتش اهل تسلیم شدن نبودند و بار دیگر با محوریت مسجد جامع، مقاومت را از نو آغاز کردند تا اینکه در سوم خردادماه 1361 شهر دوباره به آغوش ایرانیان بازگشت.

 

مسجد جامع خرمشهر در طول دوران دفاع مقدس، خط مقدم جنگ با دشمن متجاوز بود به طوری که بسیاری از فعالیت های جهادی از جمع آوری کمک های مردمی تا امدادرسانی به مجروحان در آن انجام می شد.

 

جالب است که به دلیل جایگاه مهم و کم نظیر مسجد جامع خرمشهر در جنگ هشت ساله، این خانه خدا در سال 1386 به عنوان اثر ملی دفاع مقدس ثبت شد تا تذکری باشد برای همه تا بدانند مسجد، آخرین سنگر و اولین کانون سازندگی و ایمان است.

 

مسئولان خرمشهر در یک اقدام تحسن برانگیز در سال ۱۳۹۵ فاز نخست طرح توسعه این خانه خدا (شبستان غدیر) را عملیاتی کردند تا نشان دهندنماد مقاومت مردم را فراموش نکرده اند.

 

امید است با توجه به نقش ویژه این مسجد در مقاومت مردم خرمشهر و آزادسازی این شهر عزیز، یادمان نرود این مساجد اند که ارزش های اصیل همچون مقاومت، ایستادگی، عزت طلبی، ایثار و فداکاری و خدمت به همنوع را در جان جامعه پمپاژ می کنند نباشد مرور زمان این مرکزیت را از یادمان ببرد و به بهانه شکل گیری سازمان ها و نهادهای فرهنگی اجتماعی، از مساجد با این نقش پررنگ در کتاب تاریخ ایران زمین فاصله بگیریم.

 

انتهای پیام/

شبستان
(جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۵۷
https://news.masjed.ir/u/iD0
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید