چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۷:۲۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۷۸۵
گزارشگر : ایده ایده
در نشست هماهنگی برگزاری کرسی تلاوت و تفسیر مطرح شد:

مسجد باید بستر ترویج و نشر قرآن شود

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در نشست هماهنگی برگزاری کرسی تلاوت و تفسیر گفت: مسجد باید یک بستر و ظرف برای ترویج و نشر قرآن شود. هم قرائت، هم فهم و تفسیر و هم تدبر در آیات قرآن، باید در کرسی های تلاوت اجرا شوند.

(چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸) ۰۷:۲۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت و تفسیر با حضور رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جماعات برخی از مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت، معاونین و مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجدو نماینده دارالقرآن کریم در مجتمع فرهنگی _ آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده در این نشست در خصوص اهمیت قرآن گفت: خداوند تبارک و تعالی در کلمات خود تجلی کرده است که عبارت است از؛ قرآن کریم.

 

وی افزود: سید الساجدین(ع) در تعبیری فرمودند: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی وَ کَانَ  إِذَا قَرَأَ مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ یُکَرِّرُهَا حَتَّى کَادَ أَنْ یَمُوت.‏ حضرت على بن حسین (ع) فرمود: اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهائى نمی ترسم»

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص این مرگ می فرمایند: ممکن است این مرگ، مرگ حقیقی باشد، یعنی همه بمیرند و روح از بدنشان مفارقت پیدا کند. یا این مرگ، مرگ معنوی باشد که روح ایمانی از بدن برود. به این معنا که همه کافر شوند(کافر کالمیت).

 

وی افزود: قرآن کتاب سعادت و هدایت ما است، که در شب قدر بهترین شب سال و در ماه رمضان بهترین ماه سال بر قلب پیامبر اسلام نازل شده است. به این منظور که خواستند به انسان تفهیم کنند که قدر شما به اندازه منزلت قرآن است. هدایت شما به برکت قرآن است.

 

حجت الاسلام نوری زاده خاطرنشان کرد: این که قرآن را به سر می‌گیریم، یعنی؛ باید افکار و برنامه های ما قرآنی باشد. حضرت امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: «فَاِنّ فِیهِ شِفَاءً مِن أَکبَرِ الدَّاءِ: وَ هُوَ الکُفرُ وَ النِّفَاقُ، وَالغَیُّ وَ الضَّلالُ: قرآن شفا بزرگترین دردهاست: از کفر و نفاق، از انحراف و ضلالت و گمراهی». از کفر دعوت به ایمان می‌کند. از نفاق دعوت به صدقمی‌کند. و از غی دعوت به رشد. «قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»

 

وی افزود: رسول الله صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «اِن اَرَدتُم عَیشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ یَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ یَومَ الحَرورِ و َالهُدى یَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ کَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَیطانِ و رُجحانٌ فِى المیزانِ ؛ اگر اراده کردید که زندگیتان مانند زندگی افراد نیکبخت و مرگ شما مانند مرگ شهدا باشد و در آن روزی که همه حسرت می خورند، شما نجات پیدا کنید و در آن روزی که همه می سوزند، شما در سایه باشید،قرآن را یاد بگیرید و با قرآن مانوس شوید. چون کلام، کلام پروردگار است».

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: در عظمت قرآن همین  کلمه کافیست که: «فَاِنَّهُ کَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَیطانِ و رُجحانٌ فِى المیزانِ : کلام پروردگار باعث برتری کفه ترازوی اعمال و سپری در مقابل شیطان است». هرچه در باب عظمت قرآن بگوییم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. جز با آن تعابیری که خود خدا و اهل بیت(ع) بیان فرمودند.

 

وی افزود: خدای متعال در سوره حشر می‌فرمایند: «لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ : قرآن اگر بر کوه نازل شود و کوه حقیقت آن را بفهمد از خوف و خشیت خدا از هم فرو می پاشد». حال اینکه این قران با قلب ما باید چه کند؟، به مقدماتی بر می‌گردد که ما برای فهم آن می‌کنیم.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادمه یادآور شد: یکی از مهمترین پایگاه‌های مرور درس های قرآنی، تشکیل جلسات قرآنی، قرائت، حفظ، تفسیر و مفاهیم قرآن، مسجد است.

 

وی با مرور کلید واژه های مقام معظم رهبری در رابطه با مسجد گفت: ایشان در باب اهمیت مسجد فرمودند: «ابتکار اسلام در آغاز ولادتش، بنای مسجد است. مسجد شاخص حکومت اسلامی و دینی است. هر کجا مسجد پیدا کردید بدانید دایره حکومت اسلامی تا آنجا توسعه پیدا کرده است. مسجد محل تجمع مردم بر محور ذکر دعا با توجه به خدای متعال است». که مهم ترین ذکر نیز قرآن است. خداوند در آیه ذکر می‌فرمایند: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ».

 

وی افزود: رهبر انقلاب تعابیر دیگری نیز در باب مسجد به کار برده‌اند: «کارگاهی برای کارهای اجتماعی، تعاون در کار خیر، بسیج شدن در مقابل دشمن، احساس وظیفه در امورات شهری و محله‌ای، محور اقامه نماز، پایگاه همکاری، پایگاه مشورت و خیر رسانی، پایگاه حلقه های درس، پایگاه فعالیت های اجتماعی، پایگاه مقاومت نظامی و امنیتی و هسته مقاومت فرهنگی». که این هسته مقاومت فرهنگی؛ فعالیت فرهنگی، هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی را شامل می شود.

 

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه گفت: رهبر انقلاب فرمودند: «مسجدباید پایگاه همه کارهای نیک باشد». کارگاه تعلیم و تشکیل حلقه های معرفتی و مهمترین پایگاه مرور تعالیم الهی که قرآن باشد، مسجد است.

 

وی در خصوص علت تشکیل جلسه هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت و تفسیر گفت: مقام معظم رهبری در آخرین شب ماه شعبان، یک شب قبل از شروع ماه مبارک رمضان، در در محفل انس با قرآن کریم تاکید بسیاری در خصوص مساجد و کار قرآنی در آن فرمودند. که این مسئله ما را بر آن داشت که صبح روز بعد از این فرمایشات، نشستی با حضور رئیس سازمان دارالقرآن کریم، آقای قره شیخلو برگزار و با این تفکر که بیانات رهبر معظم انقلاب نباید در ناحیه تفسیر و توجیه و منبر بماند، مقرر کردیم برگزاری جلسات تلاوت و تفسیر را در مساجد قوت بخشیم. زیرا یکی از وظایف ما در هر بخشی که رهبر انقلاب فرمایشی راجع به آن دارند، عملیاتی سازی آن است.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری در آن نشست فرمودند: «مساجد را پایگاه قرآن قرار بدهید. دو جور هم میشود جلسه‌ی قرآنی تشکیل داد: یکی همین که دُور هم جمع بشوند و یک استادی بنشیند آنجا، بخوانند، قرآنِ افراد را تصحیح کند، نکات را بگوید، تذکّرات را بگوید؛ این یک جور است. یک جور هم این است که جمع بشوند، یک نفر برود روی منبر، بنا کند قرآن خواندن، و نیم ساعت، یک ساعت قرآن بخواند -مثل منبری‌ای که منبر میرود و شما می‌نشینید پای منبرش، قرآن‌خوان، تالی قرآن، تلاوت‌گر برود روی منبر بنشیند و شروع کند به قرآن خواندن- شما هم بنشینید گوش کنید، [قرآن را] باز کنید، از روی قرآن نگاه کنید که این کار البتّه یواش‌یواش معمول شده. من وقتی میبینم در تلویزیون این کاری که در ماه رمضان‌ها در مشهد و قم و در خیلی از شهرهای دیگر راه افتاده است که جمع میشوند داخل صحن و یک جزء از قرآن را میخوانند، همه گوش میکنند، واقعاً لذّت میبرم -که از قم هم این کار شروع شد، دیگران هم یاد گرفتند- خیلی کار خوبی است. این بایستی در مساجد مختلف در طول سال -نه فقط در ماه رمضان- تکرار بشود. مساجد گوناگون پایگاه‌های قرآن باشند؛ اعلان کنند مثلاً فرض کنید که شب پنج‌شنبه، شب جمعه، شب شنبه -یک شبی در هفته؛ اگر هر شب نمیشود- یک نفر خواننده‌ی قرآن بیاید آنجا بنشیند، شما هم بروید آنجا بنشینید و قرآن را باز کنید، او بخواند و شما نگاه کنید؛ و به ترجمه هم مراجعه کنید».

 

وی در ادامه گفت: مسجد باید یک بستر و ظرف برای ترویج و نشر قرآن شود. هم قرائت، هم فهم و تفسیر و هم تدبر در آیات قرآن، باید در کرسی های تلاوت اجرا شوند، که به حمد الله با همکاری سازمان دارالقران کریم این کار شروع شد. بنا شد حدود ۴۰ مسجد از مساجدی که در طول ماه مبارک رمضان در آن ها تفسیر گفته می‌شود، که جزو مساجد محوری هستند را انتخاب و یک نشست توجیهی نیز با ائمه محترم جماعات داشته باشیم. سازمان دارالقران کریم نیز با قراء برجسته جلسه خواهد داشت و قرار است آنها در مساجد حضور پیدا کنند.

 

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه گفت: کرسی های تلاوت و تفسیر قرار است با هدف ایجاد فرهنگ انس با قرآن را در مساجد آغاز شوند. گرچه می دانم که برنامه های مختلفی با کیفیت و کمیت بی نظیر، هم اکنون در مساجد وجود دارد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به سفر خود به قم و دیدار با آیت الله وحید خراسانی افزود: ایشان در رابطه با اهمیت جایگاه مسجد فرمودند: در مساجد هر روز بخشی از قرآن را بخوانید و به امام زمان(عج) هدیه کنید. مطمئن باشید، ثوابی عیر قابل حساب برای شما نوشته خواهد شد.

 

وی افزود: در طرحی که با همکاری دارالقرآن کریم قرار است انجام شود، مقرر شده که حداقل در هفته یک برنامه‌ی جامع قرآنی در مساجد اجرا شود و حداقل این افتخار را داشته باشیم که در راستای عملیاتی سازی فرمایش مقام معظم رهبری که نماینده امام زمان(عج) هستند، نقشی ایفا کرده باشیم.

 

در ادامه حجت الاسلام شفیعی نماینده دارالقرآن کریم و ائمه جماعات برگزار کننده کرسی‌های تلاوت و تفسیر، پیشنهادات خود را در راستای اجرای بهتر این کرسی‌ها بیان کردند.

 

انتهای پیام/

(چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸) ۰۷:۲۰
https://news.masjed.ir/u/oYt
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
نشست هماهنگی مساجد برگزار کننده کرسی تلاوت با نماینده سازمان دارالقرآن
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید