سه شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۷۸۴
گزارشگر : ایده ایده
با حضور معاون میراث‌فرهنگی

رونمایی از مستند «سرای کهن» با موضوع مرمت مسجد جامع امام خمینی(ره)

هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی، از مستند «سرای کهن» با موضوع مرمت مسجد جامع تهران، در مراسمی با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، رونمایی شد.

(سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۵۱
به‌گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در این مراسم که سه‌شنبه 31 اردیبهشت در سالن آمفی‌تئاتر سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد، از استاد محمدحسن محبعلی، امین محبعلی، زهره چاردولی، اصغر خدایی، سعید سلیمانی و ساشا ریاحی از کارشناسان خبره مرمت و محسن رمضان زاده، کارگردان این مستند تقدیر شد.
 
طالبیان در این مراسم به روند بهبود سرمایه انسانی در سازمان میراث‌فرهنگی، در طول سالیان اشاره کرد و گفت: «اگرچه میراث‌فرهنگی، هنوز به اولویت ارجح در کشور تبدیل نشده است ولی در مطالبات اجتماعی و حتی در میان نمایندگان مجلس، تغییر نگاه به این حوزه وجود داشته است که این نقطه امیدی برای میراث‌فرهنگی کشور است. در این سال‌ها بالغ بر 110 پایگاه مهم ایجاد شده است، در بسیاری از استان‌ها تعداد زیادی پروژه‌های مرمتی در جریان است که برخی از آن‌ها توسط دانشجوهای مرمت و معماری، زیر نظر سازمان انجام می‌شود.»
 
معاون میراث‌فرهنگی اضافه کرد: «نهضتی که برای کارهای فرهنگی به راه افتاده و اشتیاقی که برای مرمت وجود دارد مثال‌زدنی است.»
 
او افزود: «در حال حاضر 129 موزه خصوصی داریم، این در حالی است که تعداد زیادی از مجموعه‌داران، که پیش از این رغبتی برای اعلام اموالی که نزد خود دارند نشان نمی‌دادند، با سازمان ارتباط برقرار می‌کنند و به دنبال خانه‌های تاریخی هستند که بتوانند از آن‌ها برای کاربری موزه استفاده کنند. ما به دنبال این هستیم که برخی از خانه‌های تاریخی را به این امر اختصاص دهیم.»
 
طالبیان در ادامه گفت: «پروژه‌های خروج از ثبت، در سال‌های گذشته روند نزولی داشته است و آینده بسیار روشنی برای میراث‌فرهنگی کشور وجود دارد.»
 
در ادامه این مراسم، پنل تخصصی مرمت آثار و بناها، با حضور مهندس محمدحسن محبعلی، استاد مرمتگر و مهندس زهره چاردولی مرمتگر سر در مسجد جامع تهران برگزار، و سپس از مستند «سرای کهن» با موضوع مرمت مسجد جامع تهران رونمایی شد.
 
این مستند به کارگردانی محسن رمضان زاده، در شبکه مستند و با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهیه شده است.
 
(سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۵۱
https://news.masjed.ir/u/jqh
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید