یکشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۴۷۱۱
گزارشگر : ایده ایده
به همت معاونت جذب و آموزش

مراسم تکریم اعضای شورای نواحی برگزار شد

مراسم تکریم اعضای شورای نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد به همت معاونت جذب و آموزش این مرکز برگزار شد.

(یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۷:۰۴
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، معاونت جذب و آموزش؛ همایش تکریم اعضای شورای نواحی صبح روز پنجشنبه پنجم فروردین ماه ۹۸ به همت معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش؛ در این همایش، حجت الاسلام جدیدی معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، ضمن عرض خیرمقدم به اعضای شورای نواحی و تبریک اعیاد شعبانیه خلاصه‌ای از فعالیت های این معاونت در سال 97 را به اجمال توضیح داد.

 

 حجت الاسلام جدیدی با اشاره شروع دهه تکریم و تعظیم مساجد، چشم انداز و اهداف معاونت جذب و آموزش را برای حضار  تبیین کرد و گفت: فعالیت‌های آتی این معاونت بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود. 

 
در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن گرامی‌داشت سالروز حادثه طبس و دهه تکریم و تعظیم مساجد و ابراز همدردی با سیل زدگان استان‌های شمال و جنوب کشور بر لزوم همکاری و رسیدگی بیشتر به هموطنان آسیب دیده تأکید کرد و از ائمه جماعات، شورای نواحی و مدیران نواحی ۱۸ گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد خواست که در جمع آوری و ارسال کمک های مردمی به این هموطنان نهایت تلاش خود را انجام داده و به این کار را استمرار ببخشند.

 

 دهه تکریم و تعظیم مساجد مصداق بارز آماده شدن برای میهمانی خدا است

 حجت الاسلام نوری زاده در سخنان خود با اشاره به فضائل ماه شعبان و نزدیک شدن به دهه تکریم مساجد گفت: دهه تکریم و تعظیم مساجد که در گذشته با عنوان دهه تکریم و غبارروبی نامیده می‌شد، مصداق بارز آماده شدن برای میهمانی خدا است.

 

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند:  برای ما یک دولت و حکومت است، که خداوند تبارک و تعالی هر وقت بخواهد، این حکومت را محقق خواهد ساخت. کسانی که دوست دارند از اصحاب قیام کننده خاندان ما یعنی حضرت ولی عصر(عج) باشند، بایستی چند کار را انجام بدهند. اول؛ فالینتظر، منتظر باشند. در فرازهای بعدی، حضرت انتظار را اینگونه بیان می‌کنند ؛ انتظار یک فعل است، انفعال نیست. انتظار؛ فراهم کردن مقدمات ظهور است.

 

نوری زاده در ادامه گفت: انتظار به معنای منتظر امام زمان (عج) بودن، یعنی اینکه؛ باید منتظر برنامه‌های حضرت (عج) نیز باشیم. زمینه را برای اصلاحات و ظهور آن حضرت فراهم و همچنین موانع ظهور را برطرف کنیم.

 

وی افزود: امام صادق(ع) همچنین می‌فرماید: «فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِر»؛ یعنی اینکه؛ عمل ما بایستی عمل افراد با ورع باشد، آنگاه نیکی‌های اخلاقی را باید بر خود متجلی کنیم و پرورش دهیم. تازه به چنین شخصی می‌گویند؛ منتظر!
                           آیینه شو وصال پری طلعتان طلب      اول بروب خانه دگر میهمان طلب

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در بین موضوعات دینی و مذهبی کمتر موضوعی همانند مهدویت وجود دارد که این قدر آیه و روایت راجع به آن صادر شده باشد. آیات قرآن مملو از  مباحثی است که به تفسیر موضوع مهدویت پرداخته، من جمله همین آیه « هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ »؛ آن روزی که حقانیت اسلام بر سایر ادیان آشکار می شود و بر همه ادیان پیروز می‌شود، آن روز، روز ظهور حضرت ولی عصر(عج) است که همه ما انتظار آن روز را می کشیم.

 

وی افزود: همچنین آیه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون» و یا آیه ای که در سوره مائده در رابطه با حدیث غدیر است، «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»، بشارت داده شده که در آن روز اسلام علوی حاکم خواهد شد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: خدمت کردن و زیستن در حکومت اسلامی، توفیق بزرگی است که خداوند تبارک و تعالی نصیب ما کرده است. ما حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی را درک کرده ایم، در پیروزی این انقلاب نیز پدران و برادران ما نقش داشته‌اند.

 

 انقلاب اسلامی منتهای آمال همه انبیا و اولیاءِ الهی است

وی افزود: انقلاب اسلامی منتهای آمال همه انبیا و اولیا الهی است. برای تحقق حکومتِ الله و حاکمیت او، قرار گرفتن دو مولفه در کنار هم لازم است. در طول تاریخ این دو مولفه در کنار هم قرار نگرفتند، یک؛ بودن امام و نایب او و کسی که در خط و مسیر امام معصوم است و دیگری امتی که در کنار امام باشد. از زمان پیغمبر اکرم(ص) تا زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) امام و معصوم حضور داشت اما مردم در کنار آنها نبودند و یا آنگونه که باید و شاید تبعیت نکردند.

 

حجت الاسلام نوری زاده یادآور شد: بعد از پیغمبر اکرم(ص) در بسیاری از زمان ها فقیه جامع الشرایط حضور داشت، اما مردم آنگونه که باید و شاید تبعیت نکردند و یا شرایط همراهی فراهم نبود. در بعضی از برهه‌ها نیز مردم حضور داشتند ولی فقیه جامع الشرایط برای تحقق حکومت اسلامی حضور نداشت. 

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: در سال۵۷ این دو مولفه در کنار هم قرار گرفت. یعنی هم امام بعنوان فقیه جامع الشرایطِ تابع معصوم، حضور داشت و هم امتی که این امام را اجابت و تبعیت می‌کرد، در مسیر او قرار گرفتند و انقلاب اسلامی با این شکوه و عظمت شکل گرفت. 

 

وی افزود: امروز ما چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم. خدا می‌دانست که این انقلاب برای ما چه دستاورد‌ها و برکات عظیمی خواهد داشت. تحقق منویات دینی، استقلال، آزادی مبارزه با ظلم و استکبار از برکات این انقلاب است.

 

دشمنی با انقلاب همچنان ادامه خواهد داشت، آماده روزهای سخت باشیم
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که؛ عده‌ای از همان بدو تشکیل حکومت اسلامی، با انقلاب اسلامی دشمنی کردند، گفت: برای این که این تجربه موفق تاریخی تحقق پیدا نکند از همان ابتدا دشمنی‌ شروع شد و تا به امروز و بعد از امروز هم ادامه خواهد داشت. لذا ما بایستی خودمان را برای روزهای سخت تر از این مهیا کنیم. چون دشمنی دشمن با اسلام و دین، با انقلاب اسلامی و ارزشهای آن، همواره وجود خواهد داشت.

 

وی افزود: تحریم، دشمنی و عداوت نسبت به شیعیان، مسلمانان و حکومت اسلامی ایران چیز جدیدی نیست. این مسئله ای است که این انقلاب از ابتدا با آن مواجه بوده و هست. 

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که دشمنی با انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد، گفت: یکی از پایگاه های مهم بصیرت افزایی، مقابله با استکبار، مقابله با ظلم، سنگر اعتقادی ـ عبادی و سنگر سیاسی مسجد است.

 

وی خطاب به اعضای شورا و مدیران نواحی گفت: مسجد مهمترین پایگاه‌ تعمیق باورهای دینی است و مدیریت آن بر عهده شما است. لذا اگر بتوان اهمیت این پایگاه را برای خود و مخاطب تبیین کرد، بی شک می‌توان در تقویت حکومت اسلامی و تحقق منویات دینی، نقش مهمی ایفا کرد.

 

 عاقبت به خیری و عاقبت به شری هر جامعه در دست مدیران فرهنگی آن است
حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده یادآور شد: مقام معظم رهبری برای مدیران و بخصوص مدیران فرهنگی، توصیه‌های مهمی داشتند که این نشان از اهمیت جایگاه مدیران فرهنگی دارد. بخش مهمی از فرجام، سعادت، عاقبت به خیری و یا عاقبت به شری هر جامعه در دست مدیران فرهنگی آن است. این فرجام، نه فقط به خاطر تصمیمات یا تدابیر مدیران، بلکه متأثر از رفتار و خلق و خوی آنها در جامعه است.

 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین گام‌ها در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است. دولت اسلامی یعنی دولتی که همه کارگزاران آن در سطوح مختلف، منطبق با معیارهای اسلامی باشند. در سایه دولت اسلامی است که یک کشور اسلامی می‌شود و پیش نیازهای اصلی شکل گیری تمدن اسلامی فراهم می‌شود. 

 

حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در خصوص ویژگی های مدیران حکومت اسلامی خاطر نشان کرد: مدیران حکومت اسلامی، مدیرانی هستند که معنویت حاشیه زندگی آنها نیست. اخلاق، پیوست دائمی با رفتارشان دارد. به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند هستند. شجاع، با جرات، پاکدست، مسئولیت پذیر، به دور از افراط و تفریط و اهل مشاوره با کارشناسان و نخبگان هستند. مدیرانِ حکومت اسلامی و بخصوص مدیران فرهنگی از مردم و برای مردم هستند.

 

 
مسجد، مهمترین پایگاه تحقق مدیریت اسلامی و تربیت مدیر متعهد در حوزه فرهنگی است
 وی افزود: مسجد مهمترین پایگاه تحقق مدیریت اسلامی و تربیت مدیران متعهد در حوزه فرهنگی است. باید مساجد را با ارائه برنامه‌های پر محتوا و رونق بخشی به آن، به فضایی برای حضور جوانان تبدیل و بتوانیم از ظرفیت هایی که در مساجد وجود دارد بهره مند شویم.

 

وی ادامه داد: البته زمان، زمان نوینی است. لذا با آسیب های نوینی نیز مواجه هستیم، با چالش های جدیدی رو در رو هستیم. اما کارکرد مساجد بسیار وسیع است. وقتی کارکرد مساجد در صدر اسلام را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که مسجد پایگاه قضاوت، عبادت، سیاست، پایگاه نظم دهی به امور جامعه و حتی مشاوره در امور نظامی بوده است. لذا مسجد این ظرفیت را دارد که به مسائل نوین را نیز پاسخ دهد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: پیامبر اکرم (ص) عزل و نصب بعضی از فرماندهان را در مسجد انجام می‌داد. مساجد محل سکونت و پناه بسیاری از بی پناهان بود. وقتی قضاوت در درون مسجد انجام می‌شد، خدا را بیشتر در نظر می‌گرفتند. حضور در خانه خدا برای امر قضاوت موضوعیت داشت. بسیاری از دعواها قبل از اینکه خیلی ادامه پیدا کند با حضور در مسجد برطرف می‌شد.

 

وی افزود: پیغمبر اکرم (ص) وقتی می‌خواست در امری مشورت کند، مردم را در مسجد جمع می‌کرد. طبق روایات، حضور و تردد در مساجد موضوعیت دارد. امروز هم همینطور است. اکنون باید جوان و نوجوان امروز را مسجدی بار بیاوریم تا او را از بسیاری از آسیب‌هایی که در جامعه تهدیدش می‌کند، مصون و محفوظ بداریم.

 

نوری زاده ادامه داد: تردد در مساجد، باعث اتفاقات بسیار خوبی در زندگی می‌شود. دوستانی که در مسجد یافت می‌شوند، خیلی قیمتی تر از دوستان غیر مسجدی هستند. 

 

ائمه جماعات، حضور روحانیت و همدلی مردم را مناطق سیل زده اشاعه دهند

وی با اشاره به اتفاقات اخیری که در پی سیل اتفاق افتاد، گفت: امروز مهم ترین سرمایه ای که مساجد دارند، اعتماد ملی است. مردم به مساجد و روحانیت بیشتر از هر مرکز دیگری اعتماد دارند. در حادثه سیل اخیر، حضور پررنگ روحانیت و مساجد موضوع بسیار مهمی بود. 

 

نوری زاده گفت: در همین فضا دشمن تمام تلاش خود را کرد تا اذهان عمومی را نسبت به حاکمیت و روحانیت تخریب کند. لذا حضور روحانیت در مناطق سیل زده و برنامه های سازندگی و همدلی با مردم، تمام نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرد.

 

وی در ادامه از ائمه جماعاتی که در مناطق سیل زده حضور داشتند خواست که یکرنگی، همدلی و حضور مردم در مناطق سیل زده را تبلیغ و خدمات مساجد و روحانیت را بازگو کنند.

 نوری زاده افزود: قصد از این بازگویی، ریا نیست. نیت دفع خباثت دشمنان است که چهره روحانیت، حاکمیت و انقلاب را تخریب می کنند. گاهی اوقات بیش از اندازه مشکلات را بزرگ و خدمات را کوچک جلوه می‌دهند. ما موظیم این شر را دفع و بعضی از این خدمات را بازگو کنیم.

 

در سیل اخیر، مساجد منشاء بسیاری از کمک های مردمی بودند

نوری زاده در ادامه گفت: یکی از مساجد تهران، که در اخبار نیز اعلام شد، متکفل شده که هزینه بازسازی ۱۱۰ منزل مسکونی در مناطق سیل زده را بپردازد. همچنین مسجدی در اکباتان تهران بازسازی ۱۴ مدرسه در مناطق سیل زده را تقبل کرد. مسجدی هم وجود داشت که به ‌تنهایی مبلغ یک میلیارد تومان پول نقد به مناطق سیل زده و آسیب دیدگان در سیل اخیر کمک کرد. مساجد دیگر نیز در این زمینه نهایت تلاش خود را کردند. اکنون تمامی گزارش‌هایی که از سوی هلال احمر و کمیته امداد ارائه می‌شود، حاکی از این است که منشا این کمک ها مساجد بوده‌اند.
 
 
 کمک های مساجد استمرار داشته باشد
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص آسیب‌های ناشی از سیل گفت: فاجعه و حادثه بسیار بزرگ است. کمک ها باید استمرار داشته باشد. شرایط خوزستان بحرانی است. هوا در حال گرم شدن است. حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار نفر بی خانمان شده اند، ۳۰۰ روستا کاملا زیر آب رفته است. البته بعضی از روستاها با فروکش کردن آب از زیر آب بیرون آمده اند ولی قابل سکونت نیستند. پی و دیوار آنها دیگر محکم نیست و هر لحظه ممکن است فرو بریزند. منازل نیاز به بازسازی دارند. مسیرهای مواصلاتی برای رسیدن به این مناطق بسیار سخت است. مخصوصاً در سوسنگرد و دشت آزادگان. لذا می‌طلبد که همچون روزهای اول حادثه مساجد در یاری رسانی به هموطنان سیل زده تلاش خود را انجام دهند.

 

وی افزود: ائمه جماعات جزء کسانی هستند که بیشترین ارتباط را با اقشار مختلف جامعه دارند و خدمتگزار مردم در خانه خدا هستند. لذا بایستی خاطره خوش حضور و یاری رسانی را در اذهان مردم همیشه و پیوسته نگه دارند. امروز روحانیت اگر بخواهد نقش سازندگی ایفا کند بایستی در بین مردم و برای مردم داشته باشد. 

 

اعضای شورای نواحی، افراد شایسته را برای امامت مساجد معرفی کنند
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خطاب به اعضای شورای نواحی و مدیران نواحی ۱۸ گانه امور مساجد گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد در این حوزه نیازمند تعامل جدی با شما است. شما مهمترین رابط بین مرکز و روحانیتی هستید که در مساجد تهران حضور دارند و در شبکه تبلیغی نقش ایفا می‌کنند. 

 

نوری زاده ابراز امیدواری کرد که افراد شایسته‌ای توسط مدیران نواحی و اعضای شورای نواحی به شبکه ائمه جماعات معرفی شوند.
 
(یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۷:۰۴
https://news.masjed.ir/u/h6l
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
همایش تکریم اعضای شورای نواحی
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید