سه شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۳
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۶۹۹
گزارشگر : ایده ایده
آیت‌الله اعرافی:

با وضع ایده‌آل مسجد از لحاظ کیفی و کمی فاصله داریم

رئیس حوزه‌های علمیه کشور گفت: با وضع ایده‌آل مسجد، از لحاظ کیفی و کمی فاصله داریم.

(سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۴۳
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور عنوان کرد: در حوزه علمیه بر اساس طرح کارویژه روحانیت، مجموعه‌ای از طرح‌ها در حال پایه‌ریزی است که موضوع مسجد یکی از این مباحث است.
 
وی افزود: از میان ۲۰۰ کار ویژه روحانیت در عصر حاضر، ۳۰ کار ویژه به عنوان اولویت اول مشخص شده است و حوزه در این موارد باید به تولید فکر و تربیت نیرو بپردازد و همچنین با نهادهای مرتبط همکاری داشته باشد و بر همین اساس به دنبال تفاهم با ۳۰ نهاد هستیم که آموزش و پرورش و صداوسیما از جمله این نهادها است.
 
رئیس حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: با وضع ایده‌آل مسجد از لحاظ کیفی و کمی فاصله داریم؛ طبق آمایش انجام شده، برای هر هزار نفر نیازمند یک مسجد هستیم ولی در حال حاضر ۲۰ هزار مسجد فعال در کشور داریم که کافی نیست؛ حدود ۷۰ هزار روستا در کشور وجود دارد ولی حداکثر روستاهای کشور که دارای مساجد فعال هستند، بیش از ۵۰۰۰ نیست.
 
وی ادامه داد: مساجد باید ۲۰ شاخصه داشته باشند که تأثیرگذاری در موضوعات مختلف در محدوده خود یکی از اصلی ترین این شاخص‌ها است و بر اساس این شاخص‌ها، تنها حدود ۵ هزار مسجد در کشور وجود دارد که این شاخص‌ها را دارا هستند و این بسیار آمار کمی است و باید سطح کیفی مساجد ارتقا پیدا کند.
 
آیت الله اعرافی اظهار کرد: مسجد در جامعه دارای نقش‌های اساسی در موضوعات مختلف است و باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد؛ نقش کانون مساجد در فعال کردن کارکرد پژوهشی و فرهنگی مسجد بسیار ارزشمند و مهم است.
 
وی اضافه کرد: دستگاه‌های مرتبط با مساجد باید هماهنگ باشند ولی این هماهنگی اکنون وجود ندارد، باید به دنبال این باشیم که مسجد سامان جدیدی پیدا کند و مساجد با رویکرد مردمی شکل بگیرد؛ باید برنامه‌ریزی و هدف گذاری شود تا سطح کمی و کیفی مساجد ارتقا پیدا کند و این نیازمند یک سند راهبردی و جامع است.
 
امام جمعه قم تاکید کرد: مساجد فعال که کانون فکر و فرهنگ هستند، این ظرفیت را دارند که بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی را ریشه کن کنند و باید به این ظرفیت مسجد توجه شود.
 
وی گفت: دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی، بسیار گسترده و ارزشمند است و اقدامات خوبی پس از انقلاب به انجام رسیده است ولی همچنان وضعیت مطلوب قرآنی محقق نشده است و حتی در پایه قرائت و تجوید وضعیت مطلوبی وجود ندارد و باید در این خصوص با یک نگاه علمی و مطالعاتی ارزیابی صورت گیرد و برای ارتقا وضع موجود برنامه ریزی شود، زیرا این اقدام بسیار با اهمیت است.
 
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم واژه جوان آمده است و به صراحت در این بیانیه آمده که گام‌های بلند در آینده به وسیله جوانان صورت بگیرد؛ نسل جوان در معرض هجمه‌های بی‌سابقه‌ای است و اگر این هجمه‌ها را در نظر بگیریم، جوان امروز از جوان دوران انقلاب و دفاع مقدس در سطح بالاتری قرار دارند.
 
وی بیان کرد: باید با ارتباط درست با جوانان، شناخت خوبی از آنان پیدا کنیم و نیازها و مشکلات جوانان را شناسایی کنیم و درصدد رفع آن باشیم؛ عدم ارتباط درست با جوانان یک خطر جدی است که باید به آن توجه شود. 

 

انتهای پیام/

شبستان
(سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۵:۴۳
https://news.masjed.ir/u/k9e
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید