دوشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۶۹۲
گزارشگر : ایده ایده
امام جمعه موقت پردیس:

مسجد تنها محلی است که می‌تواند نیروی متعهد انقلابی تربیت کند

حجت الاسلام سید حسین حسینی تبار معتقد است: تربیت مدیر جهادی و متعهد به نظام اسلامی، منجر به پیشرفت کشور می‌شود. باید جوان‌ها را علاوه بر تخصص، با تعهد همراه کنیم و تعهد تنها در سایه یک مسجد طراز اسلامی به وجود خواهد آمد.

(دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۴۲
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.

 

پیرو این امر، روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد، با تاثیر از این بیانیه مهم و آینده ساز نامگذاری شدند. به همین بهانه پایگاه تخصصی مسجد، پرونده ویژه خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند. آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نسل جدید و متعهد در کجا تربیت می‌شوند؟ ویژگی آن چیست؟ قطعا‍ً در انقلابی که از مساجد برخاسته، بهترین محل تربیت نیروی انقلابی نیز همان مسجد است و غایت همه‌ی مساجد، مسجد طراز اسلامی است.

 

در مصاحبه پیش رو و مصاحبه‌های آینده، ویژگی مساجد طراز انقلاب که همان مساجد طراز اسلامی هستند، و نقش آنها را در گام دوم انقلاب بررسی می‌کنیم. 
 
در همین راستا، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی تبار امام جمعه موقت پردیس و امام جماعت مسجد موسی بن جعفر شهر بومهن انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

امام جمعه موقت پردیس در خصوص جایگاه مسجد در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب معتقد است: اکنون ما در چهل سال دوم انقلاب به سر می‌بریم. مقام معظم رهبری چهل سال اول انقلاب را با شاخص های مهمی مطرح کردند و در ۴۰ سال دوم نکات بسیار مهمی را برای جامعه اسلامی دینی و اعتقادی ایران اسلامی و جهان اسلام تبیین فرمودند.

 

وی افزود: اگر قرار باشد، تکریم و تعظیم مساجد را با تأثیر از بیانیه دوم انقلاب انجام دهیم، باید به نکاتی توجه داشته باشیم. اولین نکته این است که؛ در تعریف مسجد و کارکردهای آن برای جامعه و بخصوص نسل جوان بازنگری شود. در این بازنگری باید، شاخص‌های یک یک مسجد موفق و مسجد طراز را برای نسل آینده تعریف کرد. اگر یک مسجد طراز اسلامی را معرفی کردیم، توانسته‌ایم، گام بسیار مهمی برای ارتقاء مساجد در چهل سالگی دوم انقلاب، که دوره شکوفایی و بالندگی است، برداریم.

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) شهر بومهن در ادامه گفت: حقیقت امر این است که باید در چهل سال دوم انقلاب، جایگاه مساجد را به جایگاه آن در صدر اسلام، به عنوان یک پایگاه مشارکت در ساخت آینده سیاسی، فرهنگی و اعتقادی ارتقاء دهیم. با توجه به بیانیه دوم انقلاب که یک بیانیه‌ای تمدن ساز است باید از تجربیات گذشته و درخشان تمدن اسلامی بهره مند شویم. اگر بتوانیم از تجربیات گذشته به خوبی بهره ببریم ، می توانیم به مسجد طراز اسلامی نزدیک شویم. به این شرط که الگو های موفق تاریخ تمدن اسلامی را به کار ببندیم. 

 

وی در خصوص لزوم اتحاد کلام در بین مساجد برای دست یافتن به یک تعریف درست از مسجد طراز اسلامی گفت: باید تعریفی که از اسلام و استکبار در مساجد بیان می‌شود یکسان باشد. باید طوری باشد که دو خط بیشتر برای جوان‌ها مطرح نکنیم. یکی خط حق و دیگری خط باطل. یکی طریق اسلام و دیگری طریق استکبار.

 

امام جمعه موقت پردیس یادآور شد: گاهی آنقدر در تعریف استکبار، به آن آب و لعاب می‌دهیم که نسل جوان ناخواسته به سمت بعضی از آن تعاریف‌ می‎رود. لذا ما باید این تعاریف را روشن و یکسان بیان کنیم. باید جامعه و نسل جوان را نسبت به آن آگاه و کارآمد کنیم.

 

وی در خصوص جوان سازی ارکان مسجد و تربیت نیروی متعهد به انقلاب معتقد است: یکی از کارهایی که می‌شود در ایام دهه تکریم و تعظیم مساجد انجام داد، تقدیر از ائمه جماعات معمر و معرفی ائمه جماعات جوان است. جوان سازی ارکان مسجد می‌تواند در این ایام تبدیل به یک نماد شود. بدیهی است که برای تربیت نسل آینده که آتیه سازان انقلاب هستند باید از مساجد شروع کرد. باید مدیران جوان و با اعتقاد را در مساجد پرورش دهیم. مساجد این ظرفیت را دارند که همچون گذشته، مدیران جهادی را به جامعه اسلامی معرفی کنند.

 

حجت الاسلام حسینی تبار در ادامه گفت: اعتقاد راسخ، اخلاص، ایثار، مدیریت عالمانه و کار آمد با کمترین خطا، صفات یک مدیر و مدیریت جهادی است. این صفات تنها در سایه تربیت مسجدی حاصل می‌شوند.

 

وی افزود: بنده در خطبه های نماز جمعه شهر پردیس شاخصه های مدیران جهادی را عنوان کردم و گفتم: هر کجا ما با مدیریت جهادی پیش رفتیم، موفق بودیم. هشت سال دفاع مقدس، دوران سازندگی و در پیش‌آمدهای اخیر، مدیریت جهادی، کارآمدی خود را اثبات کرد. هر جایی ضعفی در جامعه به چشم خورد به این خاطر است که مدیریتِ آنجا جهادی نبوده است.

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) شهر بومهن با بیان اینکه، تربیت مدیر جهادی و متعهد به نظام اسلامی، منجر به پیشرفت کشور می‌شود، گفت: یکی از مولفه های پیشرفت، موفقیت در عرصه علم و فناوری است. ما باید جوان‌ها را علاوه بر تخصص، با تعهد همراه کنیم، تعهد زیر سایه یک مسجد طراز اسلامی، یک مسجد موفق، به وجود خواهد آمد. لذا باید تعریف مسجد طراز اسلامی را با در نظر گرفتن این موارد بازگو کنیم.

 

وی افزود: در تعریف مسجد طراز که باید برای نسل آینده بیان می‌شود؛‌ نباید مسجد را از سیاست جدا دانست. مسجد سیاسی به دردی نمی‌خورد! اما مسجدی که بینش سیاسی آحاد مردم را بالا ببرد کارآمد خواهد بود. مسجدی که بتواند مردم را با مباحث سیاسی، اندیشه‌ای و تعاریف آنها آشنا کند که بر اساس آن مردم بتوانند در سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند، یک مسجد طراز اسلامی است. 

 

حسینی تبار در ادامه افزود: مسجد موفق، مسجد معظم، مسجد طراز و الگوساز، یک مسجد فعال است که بتواند معنویت، اخلاق و علم را در کنار هم جلو ببرد. در چنین مسجدی به جای اینکه مردم سراغ مسجد بروند، مسجد به دنبال مردم می‌رود و مردم را به طرف خود می‌آورد. مسجدی که ارکان آن به معظلات اجتماعی آگاه هستند و می‌دانند که ؛ هر جا مساجد خلوت تر باشد، زندان ها و ندامتگاه ها شلوغ می شوند و هر کجا مساجد شلوغ باشند، فضاهای منفی خالی خواهند شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی تبار در پاسخ به این سوال که در مسجد خود به چه مسائلی توجه بیشتری دارید؟ گفت: واقعیت این است که اگر اکثر مردم در تعریف مسجد می گویند: مسجد جایی است برای عبادت کردن! و تعریفی که از عبادت در مسجد دارند، همان نماز خواندن و دعا کردن است. اما تعریف عبادت فراتر از اینهاست!

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر شهر بومهن افزود: مهم ترین کاری که می‌توان در مسجد انجام داد و من هم به عنوان یک امام جماعت آن را انجام می‌دهم، رفع مشکلات مردم در مسجد است. اگر مردم بدانند که مسجد یک پایگاه امن است که می تواند در حوزه‌ ازدواج، اختلافات خانوادگی، اقتصاد، مشاوره علمی، تعیین رشته برای فرزندانشان و کمک به نیازمندان فعالیت کند، خواسته و یا ناخواسته برای این مسجد احترام بیشتری قائل خواهند شد. لذا فقط به صرف محلی برای نماز خواندن به آن نگاه نمی کنند و آن را خانه خود خواهند دانست.

 

امام جمعه موقت پردیس در پایان گفت: وقتی مردم بدانند مسجد به عنوان یک پایگاه دینی و اجتماعی از آنها حمایت می‎کند‌، قطعاً در تکریم و عزت بخشیدن به آن پیشتازی می‌کنند.

 

(دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۰:۴۲
https://news.masjed.ir/u/l56
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید