شنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۶۸۱
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع):

مدیریت مساجد به جوانان سپرده شود

حجت الاسلام خاتم یزدی گفت: عضویت جوانان در هیات امنای مساجد زمینه سپردن مدیریت این خانه‌های خدا به نسل جوان را فراهم می‌کند.

(شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸) ۰۹:۳۰
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام «علی خاتم یزدی» با بیان اینکه سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) بهترین فرصت برای بازنگری در عملکرد مسئولان کشور و ائمه جماعات مساجد در زمینه استفاده از ظرفیت جوانان است، گفت: نگاهی به گسترده سنی ائمه جماعات و هیات امنای مساجد نشان دهنده  غلبه کهنسالان در اداره این مرکز است درحالی که باید دست کم در امور برنامه ریزی و اجرایی جوانان میدان دار باشند.
 
 
امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) با اشاره به روایت امام صادق (ع) «عَلَیکَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى کُلِّ خَیرٍ: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهاى خیر روى مى آورند» (کافی، جلد8، ص93) خاطرنشان کرد: اگر کارگزاران دستگاه های مختلف کشور و مساجد همین روایت را ملاک انتخاب افراد قرار دهند آنگاه حتما بیشتر از نسل جوان در مدیریت های مختلف بهره خواهند گرفت و به این صورت پیشرفت کشور در حوزه های مختلف استمرار می یابد.
 
 
وی اضافه کرد: درحالی که اکثر مردم میانسالان و پیران را برای مشورت انتخاب می کنند اما حضرت علی(ع) دیدگاهی دقیق تر در این باره دارند «اِذَ ا احْتَجْتَ اِلَى الْمَشْوَرَةِ فى اَمْرٍ قَدْ طَرَاَ عَلَیْکَ فَاسْتَبْدِهِ بِبِدایَةِالشُّبّانِ، فَاِنَّهُمْ اَحَدُّ اَذْهانا وَ اَسْرَعُ حَدْسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعْدَ ذالِکَ اِلى رَاْىِ الْکُهولِ وَ الشُیوخِلِیَسْتَعْقِبوهُ وَ یُحْسِنُوا الاِْخْتیارَ لَهُ، فَاِنَّ تَجْرِبَتَهُمْ اَکْثَرُ: هرگاه به مشورت نیازمند شدى، نخست به جوانان مراجعه نما، زیرا آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میان سالان و پیران برسان تا پیگیرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است (شرح نهج البلاغه ابن ابی حدید، ج20، ص337). بنابراین مدیران مساجد باید در برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت از دیدگاه های جوانان نیز استفاده کنند و این باور را که این گروه سنی، کم تجربه هستند کنار بگذارند.
 
 
خاتم یزدی گفت: عضویت جوانان در هیات امنای مساجد زمینه سپردن مدیریت این خانه های خدا به نسل جوان را فراهم می کند و موجب پیوند بیشتر این گروه با مساجد می شود، هرچند همیشه مقاومت های بسیاری در برابر این اقدام درست وجود دار د.
 
 
وی ادامه داد: دستگاه ها و نهادهای متولی و پشتیبان مساجد نیز باید زمینه پویاتر شدن این مرکز دینی را با انتصاب ائمه جماعات جوان تر فراهم کند، البته موانعی در این زمینه وجود دارد که اشتغال روحانیون و طلاب جوان در دستگاه های دولتی و حکومتی از مهم ترین آنها است.
 
 
امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) با بیان اینکه مقام معظم رهبری همیشه نگاهی ویژه و دقیق نسبت به نسل جوان داشته اند و این موضوع را در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مطرح کردند، خاطرنشان کرد: مساجد باید با خلاقیت، پویایی و نشاط جوانان مدیریت شود و تا زمانی که این موضوع در کشور فراگیر نشود شاهد حضور کم رنگ نسل جوان در برخی از مساجد خواهیم بود.
 
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا موفق کنار گذاشتن ائمه جماعات با سابقه مساجد است، اظهار کرد: تجربه و شواهد نشان می دهد نوجوانان و جوانان در مساجدی که ائمه جماعات کهنسال در آنها با روی خوش میزبان آنان هستند، حضور بیشتری دارند البته این موضوع به نحوه رفتار و عملکرد روحانیون بستگی دارد، به طوری که گاهی یک امام جماعت جوان نیز پس از مدتی کوتاه مدیریت یک مسجد را رها می کند.
 
شبستان
(شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸) ۰۹:۳۰
https://news.masjed.ir/u/mnp
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید