چهارشنبه / ۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۶
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۶۱۹
گزارشگر : ایده ایده
مساجد در آیینه نشر

اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد، منتشر شد

کتاب« اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد» در راستای بهبود عملکرد و ارتقای چشمگیر اثربخشی مسجد توسط رسول عباسی تالیف شده است که نویسنده در این کتاب به نهادینه ساختن اصول ارزشی مدیریت مساجد تاکید دارد.

(چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸) ۱۵:۴۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، کتاب اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد،سعی دارد با رویکردی متفاوت مباحث مربوط به مسجد را بررسی کند و در بخش های مختلف رویکردهایی را نسبت به مسجد به بحث می گذارد که تاکنون کمتر به آنها توجه شده است.
 

بنابراین گزارش،کتاب اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد همچنین در راستای بهبود عملکرد و ارتقای چشمگیر اثربخشی مساجد، توجه به نهادینه ساختن اصول ارزشی مدیریت مسجد تالیف شده است.
کتاب اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد

«رسول عباسی»، نویسنده این کتاب، در گفت و گو با شبستان، «اصول اسلامی مدیریت مسجد»، «اصول بنیادی-ارزشی مدیریت مسجد»، «فقه مداری»، «تقدس مداری»، «اخلاص مداری»،«تزکیه محوری و تهذیب»، «اصل طهارت مالی»، «اصول کارکردی مدیرتی مسجد»، «وحدت مداری»، «امام محوری»، «داوطلب گرایی»، «چندکارکردگرایی»، «مردم داری و عامل گرایی در جذب»، «خاص گرایی در مسئولیت»، «نظم مداری» را از بخش های این کتاب نام برد.
 
 نویسنده کتاب «اصول اسلامی مدیریت پیشرفت در مساجد» در مقدمه این کتاب آورده است: پیشرفت را می توان برنامه ای هدفمند در جهت حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دانست. با توجه به تفاوت هایی که در جوامع مختلف مبتنی بر تنوع مبانی معرفتی، فلسفی، فکری و اخلاقی آنها وجود دارد می توان ادعا کرد وضعیت مطلوب جوامع نیز با یکدیگر متفاوت است. به عبارت دیگر پیشرفت یک معنا و مفهوم یکسان جهان شمول ندارد وشرایط فرهنگی، ارزشی، سیاسی و اجتماعی و به عبارت دیکر شرایط زمانی و مکانی در آن موثر است. این سخ به این معناست که هیچ برنامه و الگوی پیشرفتی تعمیم پذیر نیست و نمی توان نسخه آن را دقیقا برای کشوری دیگر پیچید.

عباسی در بخش دیگری از کتاب آورده است:‌ مسجد یک مرکز استثنایی در حگومت اسلامی است که مرکزیت همه جانبه آن در میان مراکز گوناگون بی بدیل است. نگاه ویژه اسلام به چنین نهادی به آن قداست، محوریت و اهمیت می بخشد و ظرفیت بالایی از تاثیرگذاری در نهادهای گوناگون اجتماع را به آن می دهد؛ ظرفیتی که مسجد را تبدیل به مکان تصمیم گیری های مهم سیاسی اجتماعی می کند. فقه اسلام برای این نهاد بی نظیر برنامه کاملی ارایه داده است. به یقین مدیریت چنین مرکزی در طول قرن ها حاکی از وجود یک نرم افزار اداری است که از منبع وحی و عصمت به فقها رسیده و تدوین شده است. فقه مسجد هم با ابزارهای غنی اکتشافی اجتهادی خود تاکنون آموزه های عملی فراوانی را در موضوع مدیریت مسجد ارایه کرده است و امکان توسعه و گسترش بیش از پیش آن نیز با مساعی محققان حوزه اجتهاد فراهم است.

این کتاب به قلم دکتر رسول عباسی در 56 صفحه، با شمارگان هزار نسخه تالیف شده است.

 

شبستان
(چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸) ۱۵:۴۶
https://news.masjed.ir/u/hfd
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید