یکشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۷
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۶۰۳
گزارشگر : ایده ایده
امام جمعه لواسان، تاکید کرد

مساجد در گام دوم انقلاب، پیشتاز حفظ آرمان‌های انقلاب باشند

حجت الاسلام لواسانی با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب، حفظ و استمرار و پیشتازی در حفظ آرمان های انقلاب اسلامی باید بیش از گذشته از سوی مساجد مورد توجه باشد، گفت: مساجد در گام دوم انقلاب نباید سکولار باشند.

(یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۳۷
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مقام معظم رهبری در آستانه شروع چهل و یکمین بهار انقلاب اسلامی، در پیام مهمی ضمن تشریح آنچه که طی این چهار دهه بر ملت انقلابی ایران رفت، توصیه‌های مهمی برای شروع گام دوم انقلاب داشته اند و در خصوص فضای معنوی جامعه و نقش مساجد فرمودند:«مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت و صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.
 
 
در راستای نقش مساجد و جوانان مسجدی در مرحله دوم انقلاب اسلامی گفت و گویی با «حجت الاسلام سید سعید لواسانی»،«امام جمعه لواسان» انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
 
 
 در گام دوم انقلاب مساجد باید چگونه نقششان را ایفا کنند؟
 
در مورد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد،باید دو موضوع را مدنظر قرار داد، نکته اول اینکه، محور مهم در گام دوم انقلاب، جوانان هستند، نکته دوم اینکه، گام دوم انقلاب زمانی به نتیجه می رسد، که دین و خودسازی که  مساجد پایگاه اصلی معنویت و خودسازی هستند، به عنوان محور اصلی و جدی مدنظر قرار گیرد. زیرا که اهتمام به خودسازی موجب تمدن سازی می شود.
 
 
 اگر قرار است، زمینه ساز طلوع فرج باشیم، باید خودسازی که عامل مهمی برای تحقق فرج است را مدنظر قرار دهیم، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر حضور گسترده جوانان در مراسم های اعتکاف در مساجد بعد از پیروزی انقلاب تاکید کردند، در گام دوم انقلاب هم باید جایگاه اصلی برنامه های رمضان و شب های قدر و دیگر مناسبت ها همانند گذشته در مساجد باشد و  بیش از پیش شاهد رونق مساجد باشیم.
 
 
 از طرفی در گام دوم انقلاب، حرکت مساجد باید شتاب بگیرد، و  روحانیت حرکت به سمت تشکیل دولت و جامعه اسلامی را با شتاب دنبال کنند و معنویت ما نسبت به قبل بیشتر شود، علت آنکه معنویت و تقوا در برخی از انسانها کم شده است، به دلیل آن است که جهت تقوا و معنویت را گم کرده اند و این خطرناک است. لازم است، اتصال و ارتباط خودمان با خدا از طریق حضور در نماز های جماعت و جمعه بیشتر شود.
 
 در گام دوم انقلاب حفظ و استمرار و پیشتازی در حفظ آرمان های  انقلاب اسلامی باید بیش از گذشته ادامه یابد و به تعبیر دیگر نباید  مساجد ما، مساجد سکولار باشند و در این جهت حرکت کنند.
 
 
نقطه قوت مساجد ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چه بوده است؟
 
 اگر این موضوع را به جهت نیروی انسانی ببینیم، جوانان نقطه قوت مساجد ما بوده اند، انقلاب اسلامی با حرکت های انقلابی جوانان بود که به پیروزی رسید. در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هم از همین مساجد جوانان به جبهه های جنگ اعزام می شدند و حرکت های جهادی و فعالیت های فرهنگی آنها از این پایگاه بوده است.
 
 امروز و در گام دوم انقلاب همانند گذشته از جهت کارکردی باید روحانی و امام جماعت مسجد اهل تقوی و خودسازی باشند، تا بتواند جوانان را جذب مساجد کنند، در واقع امام جماعت به عنوان عنصر مهم می تواند زمینه ساز رونق حضور جوانان در مساجد شود.
 
 
فضای ظاهری مسجد چقدر در جذب مخاطب می تواند موثر باشد؟
 
 محیط مسجد در رونق حضور افراد در خانه های خدا موثر است، باید نسبت به بازسازی و آراستگی ظاهری مساجد اهتمام ویژه ای صورت گیرد، منظور از بازسازی بحث تجملات مسجد نیست، بلکه هر چقدر مساجد ما ساده باشند، تاثیرگذارتر است. محیط مسجد باید زنده باشد و برنامه های پرنشاط و جذاب برای جذب جوانان و نوجوانان را مدنظر قرار دهند تا آنان علاقه مند به نماز و مسجد شوند.
 
 
 مشکلات و ضعف هایی که در برخی از مساجد دیده می شود که موجب شده از مسجد تراز اسلامی فاصله بگیرند، چیست؟
 
اگر مساجد ما تبدیل به مساجد سکولار شوند، یعنی هیچ کاری به انقلاب نداشته باشند و گرایش مسئولین و کارگزاران مسجد محافظه کارانه باشد و اینکه گفته شود، مسائل سیاسی کشور و جهان ارتباطی به ما ندارد، قابل قبول نیست، پیدایش چنین تفکری در میان ائمه جماعات، دست اندرکاران و نمازگزاران بسیار خطرناک است.
 
 
جهت دوم نقطه ضعف مساجد که موجب می شود آنها با مسجد تراز اسلامی فاصله بگیرند، این است که کارکرد اصلی خود را از دست بدهند، یکی از ضعف های بزرگ برخی از مساجد، بی توجهی به اقامه سه نوبت نماز جماعت است و یا اینکه مساجد فعال نباشند و برای حضور جوانان و نوجوانان در خانه های خدا برنامه ریزی نداشته باشند، اینها نقاط ضعفی است که باید برای رفع آنها تلاش کرد.
 
 
 مساجد برای حضور جوانان چگونه باید برنامه ریزی داشته باشند؟
 
جوان پر ازانرژی و توان است و این انرژی و توان باید در جهت معنویت و دین به کارگرفته شود، این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که چه عواملی می تواند زمینه ساز جذب جوان به مساجد شود و در جهت آن تلاشهای لازم صورت گیرد، از طرفی برنامه های مساجد هم، باید جذب حداکثری به خانه های خدا شود.
 
 
 رفتار و برخورد امام جماعت چقدر در جذب به مسجد می تواند موثر باشد؟
 
 امام جماعت باید ارتباط خوبی با جوان برقرار کند و خود در برنامه ریزی برنامه های مسجد نقشش پر رنگ شود. برنامه های جوان پسند و برنامه های جانبی همانند اردو باید یکی از برنامه هایی باشد که در مسجد مدنظر قرار گیرد. برگزاری برنامه های کمک درسی و تقویتی، برنامه های ورزشی هم می تواند عامل مهمی برای رونق مساجد محسوب شود.
 
 
یکی از مراکزی که در جوار مساجد فعالیت های فرهنگی هنری انجام می دهند، کانون های مساجد هستند، به نظر شما این مراکز در رونق حضور جوانان و نوجوانان در خانه های خدا چقدر می توانند موثر باشند؟
 
اگر برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد عاملی برای جذب به مسجد شود، می توان گفت که مراکزی مهمی محسوب می شوند. در واقع فعالیت های آنها، حرکت در گامی است که نبی مکرم اسلام(ص) از بنای مساجد دنبال می کرد، یعنی انجام فعالیت های علمی، آموزشی و نظامی. به نظرم کانون های مساجد باید محور و مرکز علم آموزی باشند و زمینه مطالعه و  کسب علم، هنر و فرهنگ همه اقشار در این مراکز فراهم شود. از طرفی برنامه های فرهنگی، هنری در محلات هم باید با محوریت مساجد انجام شود، نه اینکه دیگر مراکزی که در ترویج و گسترش معنویت نقشی ندارند.
شبستان
(یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۳۷
https://news.masjed.ir/u/jbq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید