سه شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۲:۰۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۴۵۸۹
گزارشگر : ایده ایده
در نشست ستارگان محراب مطرح شد

مرحوم جلالی خراسانی پناهگاه و مامن مردم و طلاب بود

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری مرحوم جلالی خراسانی را به عنوان مأمن و پناهگاهی برای طلبه ها و مردم معرفی کرد و گفت: صفاتی که ایشان داشتند در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

(سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷) ۰۲:۰۰
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سی و یکمین نشست ستارگان محراب ویژه بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم جلالی خراسانی امام جماعت فقید مسجد الغدیر، دوشنبه سیزدهم اسفندماه 97 همزمان با نماز مغرب و عشا در این مسجد برگزار شد.
 
این مراسم با حضور  حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری و حجت الاسلام ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی امور مساجد و حجت الاسلام اصغری مدیر ناحیه شهید مصطفی خمینی(ره) این مرکز و اهالی غیور و ائمه جماعات مساجد یافت آباد برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در مراسم بزرگداشت امام جماعت فقید مسجد الغدیر، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم جلالی حسینی گفت: لازم می‌دانم از مدیریت مرکز رسیدگی به امور مساجد و هیئت امناء و مدیره مسجد الغدیر قدردانی کنم. زیرا برگزاری یک چنین مراسم و آیین ‌هایی فقط بزرگداشت و تجلیل از یک شخص نیست، بلکه بزرگداشت و تجلیل از یک فرهنگ، روش و منش است. روشی که مرحوم شیخ ابوالقاسم جلالی خراسانی در زندگی خود به کار برد و آن هم داشتن احساس مسئولیت بود.

 

وی در ادامه افزود: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم جلالی خراسانی، آسایش و حضور در کنار همسر و فرزندان خود را کنار گذاشت و در این منطقه محروم به خدمتگزاری شما مردم عزیز و بزرگوار پرداخت و پایگاه انقلاب را در این منطقه حراست، صیانت و حفظ کرد. شهیدان عالی‌مقامی از این مسجد و از پای منبر مرحوم جلالی خراسانی به جبهه ها رفتند و شهید شدند. از دوستانی شنیدم که؛ وقتی وصیت نامه شهدای این منطقه را نگاه می‌کردیم، بلا استثناء، یاد و نامی از مرحوم جلالی خراسانی را در وصیت خود آورده بودند.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: مرحوم جلالی خراسانی دارای خصوصیات برجسته‌ای بودند. بنده از کودکی و نوجوانی از طریق برادرم، مرحوم هادی مروی با حجت الاسلام و المسلمین خراسانی انس و ارتباط داشتم. وقتی ایشان در فصل تابستان به مشهد می‌آمدند معمولاً پدر ما میزبان ایشان بود. و از آن زمانی هم که به قم آمدم، انس و ارتباط من با این روحانی جلیل القدر و خدوم بیشتر شد. ایشان خصوصیات و برجستگی های بسیاری داشتند. انسانی بسیار مردم دار که خودش را وقف مردم و طلبه‌ها کرده بود.

 

وی ادامه داد: قبل از انقلاب حوزه‌ صاحب نظاماتی که اکنون دارد، نبود. مدیریت، نظم و نسبی در کار نبود و آنانکه عشق به طلبگی امام زمان(عج) داشتند به حوزه آمده و به هر شهری که وارد می شدند به سراغ بزرگ آن شهر می رفتند و هنگامی که طلبه های خراسانی به قم می‌آمدند ابتدا به دیدار مرحوم جلالی می رفتند و ایشان به پدر خراسانی ها مشهور شده بود.

 

حجت الاسلام مروی با اشاره به خاطرات خوب خود از این ستاره محراب گفت: مرحوم جلالی در دهه پنجاه یک خانه محقر در محله «جوب شور» قم داشت. منزل ایشان به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می‌شد که قسمت اندرونی به خانواده ایشان اختصاص داشت و قسمت بیرونی هم معمولاً در اختیار طلبه هایی بود که از شهرهای مختلف خراسان برای تحصیل علم به حوزه علمیه قم آمده بودند و هنوز نه شهریه داشتند و نه خوابگاه.

 

وی افزود: معمولا در اوایل سال های تحصیلی حوزه، منزل ایشان مملو بود از طلبه هایی که از شهرهای مختلف خراسان آمده بودند. مرحوم جلالی پیگیر کار طلبه‌ها می شد و رسیدگی به کار شهریه و خوابگاه آنها را انجام می‌داد. همه آنها را سر و سامان می‌داد و هیچ موقع خم به ابرو نیاورد.

 

وی در ادامه مرحوم حجت السلام والمسلمین جلالی خراسانی را به عنوان مأمن و پناهگاهی برای طلبه ها و مردم معرفی کرد و گفت: این صفات در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردارند و ما باید بیش از این به این صفات اهمیت داده و بپردازیم که یک شخص به گونه ای در جامعه سلوک و رفتار کند که دغدغه اصلی‌اش این باشد که افراد گرفتار به او دل ببندند و امیدشان بعد از خدا به او باشد.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه یادآور شد: صفات حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی صفاتی با ارزش در اسلام و نزد خدا است و در روایات بسیاری داشتن و رسیدن به این صفات توصیه شده است. من در تمام مدتی که ایشان را می شناختم هیچ وقت عصبانیت او را ندیدم. 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی در ادامه گفت: امام جماعت فقید مسجد الغدیر از آن دسته آدم‌های باغیرت بود که معمولاً درد و غصه دیگران را در دلش می ریخت وهیچ موقع نمی‌توانست درد و رنج مردم را تحمل کند. از خود ایشان شنیدم که می‌گفت: روزی به سمت مسجد می آمدم و دیدم مردم از قبل از اذان صبح در انتظار گوشت به صف ایستاده اند. وقتی به مسجد آمد گفت: ای کاش مسجد راه دیگری داشت و من از آن راه می آمدم و این محنت مردم را نمی‌دیدم. بسیار انسان حساس و با غیرتی بود، غصه می‌خورد ولی عصبانی نمی‌شد. هر طلبه ای که گرفتاری داشت نزد ایشان می رفت. حتی گاه از ایشان وام می خواستند و با این که دست خودش خالی بود ولی هر آنچه در توان داشت بی دریغ و بدون منت برای طلبه ها انجام می داد.

 

 وی افزود: در همان اوایل دهه شصت که برای دیدن ایشان به یافت آباد که البته در آن زمان تقریباً  یک ده به حساب می‌آمد و به آبادانی امروز نبود. نه پولی در کار بود و نه امکانات رفاهی مناسبی! جز روحیه خدمتگزاری و احساس وظیفه یک عالم به دین و تعهد دینی و اجتماعی، چیز دیگری مرحوم جلالی را به این منطقه نکشید!

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی گفت: با اینکه مرحوم جلالی عیالوار بود و هشت بچه داشت و تا زمان مرگش هیچ کدام از فرزندانش ازدواج نکرده بودند، پنجشنبه و جمعه ها را به یافت آباد می آمد و به تبلیغ و رسیدگی به امور مردم می‌پرداخت. البته باید بر این نکته تأکید شود که؛ بسیاری از کسانی که در زندگی خود به چنین موفقیت‌هایی دست یافتند، مرهون همکاری و همدلی همسرانشان بوده است.

 

وی در ادامه افزود: مرحوم جلالی علاوه بر مردم داری و خلق خوش، انسانی ولایتمدار بود و توسل به ائمه اطهار از خصوصیات بارز ایشان بود. او یکی از سرمایه های نظام بود که زحمات بسیاری برای نظام و انقلاب اسلامی کشید.

 

حجت الاسلام مروی در ادامه با اشاره به اینکه اگر زحمات بزرگانی چون مرحوم جلالی خراسانی نبود، اکنون انقلاب اسلامی به جایگاهی که در این چهل سال کسب کرده دست نمی‌یافت.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: اکنون انقلاب ما به جایی رسیده است که در همه زمینه ها رشد چشمگیری داشته و علاوه بر این که به یکی از قدرت‌های منطقه و دنیا تبدیل شده، در حوزه علم و تکنولوژی دفاعی و هسته‌ای به موفقیت‌هایی دست یافته است که برای غرب بسیار دور از انتظار بود. زمانی که ما در جنگ تحمیلی، حتی برای خریدن سیم خاردار تحریم می‌شدیم و در موشک باران عراق حتی یک موشک برای شلیک نداشتیم، غرب فکرش را هم نمی کرد که ما اکنون به یکی از قدرت‌های بزرگ موشکی در دنیا تبدیل شویم و در سایر تکنولوژی ها از هسته ای گرفته تا جراحی به موفقیت های بی نظیری دست یابیم.

 

وی ادامه داد: زمانی که در کشور ما بیشتر پزشکان هندی و یا خارجی بودند و اگر کسی به موفقیتی دست می‌یافت به نوعی او را از بین می بردند. ولی اکنون به لطف انقلاب اسلامی به مرحله ای رسیده ایم که بزرگترین جراحان و پزشکان دنیا ایرانی هستند و در همین کشور جمهوری اسلامی ایران تحصیل کرده اند.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها همچون مصر که برای آمریکا خوش خدمتی کردند و حتی اسرائیل غاصب را به رسمیت شناختند، اکنون در وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی به سر می برند. لذا این تفکر که اگر موشک و هسته ای را از بین ببریم و با آمریکا وارد رابطه شویم وضعیت اقتصادی بهتری خواهیم داشت، باطل و ناصواب است.

 

بر اساس این گزارش؛ در این مراسم از لوح یادبود مرحوم جلالی خراسانی توسط حجت الاسلام و المسلمین نوری زاده و حجت الاسلام و المسلمین مروی پرده برداری شد.

همچنین در پایان این مراسم فرزندان حجت‌الاسلام و المسلمین جلالی خراسانی از رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد قدردانی کردند.

یادآور می شود؛ این مراسم که با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین مروی و مداحی حاج احمد چینی برگزار شد، سی و یکمین نشست ستارگان محراب بود که با سی و یکمین سالگرد رحلت امام جماعت فقید مسجد الغدیر، مقارن شده بود.

 

تصاویر این رویداد را در آلبوم زیر ببینید

 

(سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷) ۰۲:۰۰
https://news.masjed.ir/u/hdY
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خراسانی
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید