چهارشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۹
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۵۷۳
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده:

مسجد باید قلب فعالیت‌های اجتماعی باشد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مسجد باید قلب فعالیت های اجتماعی باشد.

(چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷) ۱۵:۱۹
 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، تفاهم نامه همکاری‌‌ «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» و «مرکز رسیدگی به امور مساجد» به منظور توسعه همکاری‎های علمی و پژوهشی و فناوری صبح روز سه شنبه 21 اسفند بین روسای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد امضا شد. 
 در این خصوصحجت الاسلام والمسلمین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به پایگاه تخصصی مسجد  گفت: پیگیری مسائل اجتماعی در مساجد از خواسته‌های مقام معظم رهبری است.

 بیشتر بخوانید: تفاهم‌نامه همکاری‌‌ «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» و «مرکز رسیدگی به امور مساجد» امضا شد

 

  پیگیری مسائل اجتماعی در مساجد از خواسته‌های مقام معظم رهبری است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به اینکه، چرا مرکز رسیدگی به امور مساجد به پیگیری مسائل اجتماعی از طریق مساجد تاکید دارد، گفت: این امر در واقع درخواست مقام معظم رهبری است.
 
وی افزود: رهبر انقلاب در بسیاری از بیاناتشان تاکید فرمودند: مسجد یک پایگاه مهم اجتماعی است و رفع آسیب‌های اجتماعی باید در راس برنامه های دولتمردان قرار بگیرد. وقتی کارگروه آسیب های اجتماعی شکل گرفت، همه دستگاه‌ها و نهادها موظف به عملیاتی کردن این خواسته مقام معظم رهبری شدند. 
 
حجت الاسلام نوری‌زاده افزود: بر اساس این خواسته‌ی رهبر انقلاب، آسیب‌های اجتماعی بایستی بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب به حداقل برسند. مضاف بر اینکه آسیب‌های نوینی نیز در راه است. اکنون اینترنت، فضای مجازی، رسانه و فن آوری‌های نو، آسیب‌هایی به همراه خود وارد کردند که ما در جامعه شاهد اثرات آن هستیم. لذا می طلبد که به مسائل این حوزه توجه بیشتری  کنیم. همچنین مقام معظم رهبری در این حوزه فرموده بودند: ما این کار را  ۲۰ سال دیرتر شروع کردیم.

 

 مساجد به‌ عنوان مهم‌ترین پایگاه‌ مردمی از ظرفیت بالایی برخوردارند

وی در خصوص جایگاه مساجد در  برخورد با مسائل اجتماعی گفت: مساجد به‌ عنوان مهم‌ترین پایگاه‌ مردمی از ظرفیت بالایی برخوردارند. مساجد در حوزه عقیدتی، دینی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و تربیتی می‌توانند نقش ایفا کنند. علاوه بر این می‌توان مهمترین پایگاه‌های تربیتی را هم در مساجد شکل داد و از این فضا استفاده کرد.

حجت الاسلام نوری زاده یادآور شد: اکنون خانواده‌های ما در معرض آسیب‌های متفاوتی هستند. ما چند نوع خانواده داریم؛ خانواده متعالی، خانواده متعادل و خانواده متزلزل. حتی خانواده متلاطم و متلاشی هم داریم! بایستی تمامی آنها به تعالی برسانیم، همان خانواده ترازی که اسلام به آن تاکید کرده است. خانواده‌ای که تنها در سایه دین و معنویت می‌شود با آن رسید.

 

 مسجد بایستی قلب فعالیت‌های اجتماعی باشد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: مسجد مهمترین کانون و پایگاه دینی، تربیتی و اخلاقی است. در واقع، کانون فرهنگی و فکری کودکان، نوجوانان و همه اقشار جامعه، مسجد است.

وی افزود: مسجد بایستی قلب فعالیت‌های اجتماعی باشد. مسجد می تواند به عنوان پایگاه توسعه خدمات شهری و اجتماعی نیز نقش‌آفرینی کند. یعنی وقتی شهرداری می‌خواهد مدرسه، درمانگاه و یا دانشگاهی بسازد، در کنار مسجد بسازد. مردم هم در کنار کارهای روزانه‌ی خود، به راحتی بتوانند برای عبادت به خانه خدا بروند و بخشی از وقتشان را صرف عبادت و بندگی او کنند. لذا، از این ظرفیت می‌شود به خوبی استفاده کرد.
 
 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امضاء کرده است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای که ما با  پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امضا کردیم، در راستای ارتقاء سطح دانش روانشناختی ائمه جماعات و استفاده از تجارب این پژوهشگاه در مساجد است.
 
 حجت الاسلام والمسلمین نوری‌زاده در ادامه گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خدمات علمی خوبی در حوزه‌ی جامعه شناسی، روانشناسی و علوم رفتاری دارد. ما می‌توانیم از آنها در راستای مسائلی چون؛ خانواده تراز اسلامی، مشاوره، ازدواج آسان و کاهش آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد، فساد و فحشا بهره ببریم. حتی در بعضی از آسیب‌های اجتماعی که کلان شهرهایی مانند تهران، به آن مبتلا هستند، مثل حاشیه نشینی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و دعاوی مختلفی که در جامعه انجام می شود، می‌توان از دانش و تجربه این پژوهشگاه بهره برد.

 

وی تصریح کرد: ما در قانون مجازات اسلامی ۲۰۰ عنوان جرم داریم. از این ۲۰۰ عنوان، ۲۰ عنوان آن، هشتاد درصد کل جرایم را به خود اختصاص داده است. و از این ۲۰ عنوان ۱۶ عنوان آن در ارتباط مستقیم با مسائل فرهنگی و دینی هستند.

 

باید توجه خود را بر مسائل فرهنگی و دینی معطوف کنیم

حجت الاسلام والمسلمین نوری‌زاده ادامه داد: اگر توجه خود را بر روی مسائل فرهنگی و دینی معطوف کنیم، کاهش عجیبی را در آمار دعاوی و آسیب های اجتماعی شاهد خواهیم بود. البته این مر نیاز به همت همه نهادها و دستگاهها دارد.
 
وی افزود: در این راستا مرکز رسیدگی به امور مساجد با امکانات و قابلیتی که دارد، یا لااقل با ارتباطی که با ائمه جماعت به عنوان مدیر طبیعی مساجد دارد، می‌تواند تاثیرگذار باشد و کلاسهایی را در این حوزه برای ائمه جماعات برگزار کند تا بتوانند در حوزه‌هایی مثل مخاطب شناسی، مردم شناسی و آسیب شناسی مهارت کسب کنند.
 
 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص کلاس هایی که در آینده با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهند کرد گفت: این کلاس‌ها در واقع برای کسب مهارت هستند. کسب مهارت در هر رده‌ای از علم و دانش لازم است. مهارت ارتباط با دیگران، مخاطب شناسی، فرزند پروری، ارتباط موثر و کنترل خشم از مهارت‌های مورد نیاز یک امام جماعت است. 

 

 حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده در پایان گفت: به نظر من روانشناسی از علومی است که در حوزه تربیتی می‌تواند به ائمه جماعات کمک کند. البته رواشناسی‌ای که در خدمت دین باشد، که در این خصوص، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کارهای خوبی را انجام داده است.

(چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷) ۱۵:۱۹
https://news.masjed.ir/u/l96
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد
تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و امور مساجد
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید