سه شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۳
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۵۶۵
گزارشگر : ایده ایده
علیرضا عسگریان:

فعالیت 1700 مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: ۱۷۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح کشور با محوریت مساجد و مشارکت خیران، مردم و اصناف مختلف ایجاد شده که این رقم در حال افزایش است.

(سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷) ۱۵:۵۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، علیرضا عسگریان معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در نشست خبری تشریح برنامه‌های جشن نیکوکاری، با بیان اینکه کمک‌های مردمی به کمیته امداد در حوزه‌های مختلف، در یازده ماهه امسال نسبت به مدت سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است، افزود: با وجود موج گرانی در سال جاری، در یازده ماه گذشته شاهد افزایش ۳ درصدی صدقات پرداختی مردم بودیم. همچنین کمک‌های مردمی در حوزه اکرام ایتام و محسنین ۳۶ درصد افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه جشن نیکوکاری امسال در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه با شعار «عیدی برای همه» در سراسر کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: فعالیت‌های کمیته امداد و مشارکت مردم در جشن نیکوکاری از نیمه دی‌ماه آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد و روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند، اوج کمک‌های مردمی را شاهد خواهیم بود.

 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به حضور اصناف، کارخانه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه در جشن نیکوکاری، تاکید کرد: حدود ۲۰ هزار مدرسه در اجرای این برنامه مشارکت دارند و تمام کمک‌های مردمی در مدارس، برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند و خانواده‌های آنان، به اولیا مدارس سپرده می‌شود.

 

وی با اشاره به رشد ۴۷ درصدی کمک‌های مبتنی بر نیاز مردم به محرومان جامعه افزود: در حوزه زکات شاهد افزایش ۳۶ درصدی مشارکت مردم در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه در کشور ۲۹۰ هزار خانوار ایتام و محسنین نیازمند تحت حمایت کمیته امداد هستند، خاطرنشان کرد: ۱۴۸ هزار خانواده ایتام و ۱۴۲ هزار خانواده محسنین تحت حمایت کمیته امداد هستند و هیچ خانواده یتیم نیازمند و واجد شرایطی در کشور نیست که از خدمات امداد بهره‌مند نباشد.

 

عسگریان کمک مردم نیکوکار در زمینه اکرام ایتام را ۵۹۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سرانه کمک مردم به ایتام ماهانه ۲۳۰ هزار تومان در ماه است که این رقم در برخی استان‌ها به ۴۵۰ هزار تومان هم می‌رسد.

 

وی اظهار امیدواری کرد که سال آینده سرانه کمک‌های مردمی به ایتام به ۳۰۰ هزار تومان در ماه برسد.

 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد به ایجاد ۱۷۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح کشور با محوریت مساجد و مشارکت خیران، مردم و اصناف مختلف اشاره کرد و گفت: تعداد مراکز نیکوکاری تا پایان امسال به دو هزار مرکز و سال آینده به سه هزار مرکز در سطح کشور می‌رسد. همچنین یک مرکز نیکوکاری در ستاد کمیته امداد تا نیمه اسفندماه ایجاد می‌شود.

 

وی کمک‌های مردمی به مراکز نیکوکاری در یازده ماهه سال جاری را ۴۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد دارد. همچنین کمیته امداد با ۱۲۵۰ خیریه در سطح کشور همکاری و تعامل دارد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ درصد کمک‌های مردمی به صورت الکترونیک پرداخت می‌شود، از برنامه‌ریزی برای جذب ۲۵ درصد کمک‌ها با شیوه‌های الکترونیک و غیر حضوری خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد صدقات مردم هنوز از طریق صندوق‌ها پرداخت می‌شود.

 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد به تشریح اقدامات این نهاد در حوزه زکات پرداخت و ادامه داد: براساس مصوبات شورای عالی زکات کمیته امداد برای سال ۹۷ متعهد به جمع‌آوری ۴۰۰ میلیارد تومان زکات بود که تاکنون ۴۵۰ میلیارد تومان زکات از سوی مردم پرداخت شده است که ۳۱۵ میلیارد تومان زکات مال و ۱۳۵ میلیارد تومان زکات فطریه بوده است.

 

عسگریان گفت: براساس تصویب شورای عالی زکات، حداقل ۶۰ درصد زکات باید برای محرومان هزینه شود که امسال به دلیل شرایط سخت اقتصادی، حدود ۷۵ درصد زکات جمع‌آوری شده صرف امور معیشتی نیازمندان و ۲۵ درصد در پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه هزینه شد.

 

وی تعهد کمیته امداد در حوزه زکات برای سال آینده را ۶۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: تاکنون دو هزار شورای زکات در روستاهای کشور تشکیل شده و افق کمیته امداد برای سال ۹۸ تشکیل ۱۵ هزار شورای زکات در روستاها است.

فارس
(سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷) ۱۵:۵۳
https://news.masjed.ir/u/m6b
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید