یکشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۵۰۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام باباخانی خبرداد:

مراسم پرفیض اعتکاف در ۴۰۰۰ مسجد کشور برگزار می‌شود

مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی با اعلام این خبر که بیش از چهارهزار مسجد در ۳۱ استان کشور برای برگزاری سنت حسنه اعتکاف میزبان مردم هستند گفت: ۴۰۰۰ مسجد کشور میزبان سنت اعتکاف هستند

(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۵۴

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی امروز یکشنبه (۲۶ اسفندماه) در نشست تشریح برنامه‌های اعتکاف برای سال ۹۷ و ۹۸ با تاکید بر اینکه سنت حسنه اعتکاف یکی از ظرفیت‌های بزرگی است که فرصت خودسازی و بازگشت به درون و بازنگری به اخلاق و رفتار را برای انسان میسر می‌کند، اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی فضای جدیدی پس از شکل‌گیری انقلاب درباره اعتکاف به وجود آمد. در چهل سال گذشته افراد معدود و سن بالا در این مراسم حضور داشتند، اما امروز شاهد حضور دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار مختلف در محافل اعتکاف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف فرصت تفکر و توبه را برای انسان فراهم می‌کند و خوشبختانه هر سال شاهد رویش حضور افراد جامعه در این مراسم هستیم. امسال نیز همچون سال‌های گذشته سازمان تبلیغات اسلامی در ۳۱ استان و در حدود ۴۶۰۰ مسجد برای بیش از ۴۰۰ هزار نفر برنامه دارد و ثبت‌نام معتکفین همچنان در حال انجام است.
 
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی با ارائه برنامه‌های این سازمان در ایام اعتکاف، یادآور شد: امسال بحث مردمی شدن اعتکاف بیشتر از سال‌های گذشته مورد توجه واقع شده است؛ نه اینکه در سال‌های گذشته مردم حضور نداشتند، اما امسال بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته بنا داریم بیشتر فعالیت‌ها را به عهده مردم بگذاریم. بحث مردمی‌شدن یکی از بحث‌های اساسی ما در مراسم اعتکاف امسال است؛ چرا که هر جا مردم خود با روحیه و نشاط حضور داشته‌اند، باعث نوآوری در آن موضوع شده‌اند. در مراسم محرم، صفر و اربعین مردم خود پیشتاز هستند و اینگونه حتی اگر در برخی مواقع مسائل مالی به درستی اجرا نشود، مردم می‌توانند مسائل مالی را با همت خود رفع کنند.
 
باباخانی افزود: باید تلاش کنیم فضای مردمی اعتکاف را تقویت کنیم تا این سنت حسنه همچون گذشته بر قوت خود باقی بماند. در حدود ۳۷۰ گروه تبلیغی را در این ایام به مساجد سراسر کشور اعزام کرده‌ایم. همچنین اعزام قاری و مداح را نیز در دستور کار داریم و طبق جلساتی که برگزار شده هیأت‌های مذهبی درصدد بودند که از ظرفیت مسجد استفاده کنند و بر همین اساس امسال مداحان بیشتر از سال‌های گذشته در مساجد حضور دارند.
 
وی ادامه داد: اعتکاف دانش‌آموزی یک فضای بسیار ارزشمند و اثرگذار است و امسال در پنج استان به صورت ویژه برگزار می‌شود. این کار در استان‌های تهران، همدان، اصفهان، قم و قزوین اعتکاف دانش‌آموزی به صورت ویژه برگزار می‌شود و در صدد هستیم در این ایام با استفاده از ظرفیت هنر برای دانش‌آموزان فضایی را ایجاد کنیم که بهتر با مفاهیم دینی آشنا شوند. خوشبختانه در این سال‌ها شاهد حضور و رویش جوانان در مراسم معنوی اعتکاف هستیم؛ بر همین اساساً بانک ایده‌ها را راه اندازی کرده‌ایم تا از ایده جوانان برای بهتر کردن سطح کمی و کیفی مراسم اعتکاف استفاده کنیم و راه اندازه ستاد مردمی جشنواره اعتکاف نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما در این ایام است تا از این طریق آثار علمی و ادبی و هنری در این زمینه تألیف شود و راحت‌تر و بیشتر بتوانیم فضای معنوی اعتکاف را برای مردم بیان کنیم.
 
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی در ادامه با اضافه کردن این موضوع که در اعتکاف امسال که همزمان با بیانیه مقام معظم رهبری در رابطه با گام دوم انقلاب اسلامی است و رهبری در این بیانیه بر موضوع اخلاق و معنویت تاکید داشته‌اند، گفت: بنا داریم مباحث فکری و گفت‌وگو محور را در مراسم معنوی اعتکاف داشته باشیم چرا که قرار است این بیانیه در گام دوم انقلاب به عنوان اصول حاکم و راهبری برای نظام باشد. به دلیل اینکه ایام اعتکاف امسال با سال تحویل همزمان شده است با هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد بنا داریم که اگر در مسجدی بنا به دلایلی تعداد حضور افراد کمتر بود با سایر مساجد به صورت تلفیقی این مراسم را برگزار کنند. همچنین بنا داریم در برخی برنامه‌های امسال نیز مردمی که معتکف نیستند بتوانند حضور پیدا کنند. مراسمی همچون لحظه سال تحویل، جشن میلاد حضرت علی (ع)، شهادت حضرت زینب (س) و مراسم معنوی «ام داود»؛ تا کسانی که بنا به دلایلی نمی‌توانند حضور داشته باشند از این مراسم بی‌بهره نباشند. پیش بینی ما این است که در سال آینده بنا به برنامه‌هایی که داریم تعداد معتکفین به نزدیک یک میلیون معتکف برسد و امسال نیز افرادی که شاغل بوده‌اند و نمی‌توانستند در این مراسم شرکت کنند راحت‌تر می‌توانند در مراسم حضور پیدا کنند.
 
باباخانی ادامه داد: سال گذشته در حدود ۲۴۰ هزار نفر خانم، ۱۴۰ هزار نفر آقا و در حدود ۷۰ هزار نفر اعتکاف سال اولی داشتیم.
نسیم
(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۵۴
https://news.masjed.ir/u/nEd
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید