شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۴۷۴
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

مسجد جامع جمهوری به روایت جوانان

مسجد جامع جمهوری سال ها است که در محدوده چهارراه جمهوری (سه راه جمهوری) میزبان جمعیت بسیاری است که به بورس های تجاری موجود در این منطقه مراجعه می کنند.

(شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷) ۱۴:۲۱
 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، ساخت مساجد به عنوان محلی برای نیایش، تجمع و تعامل مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره مدنظر بسیاری از بزرگان دینی و حاکمان و مسئولان کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و هست.

 

 

وجود جایگاهی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و ارتقای ابعاد گوناگون زندگی افراد از جمله زندگی اجتماعی مسلمانان در جوامعی که این گروه در آن ها زندگی می کنند می تواند مأمنی برای افزایش سطح کیفی زندگی این افراد و حتی تمامی کسانی باشد که در این محیط ها اعم از شهرها و کشورها زندگی می کنند و در طول سالیان سال در آن ها به دنیا می آیند و می بالند و زندگی می کنند.

 

 

ضرورت پرداختن به وجود مساجد در محیط های اجتماعی گوناگون و افزایش کارکردهای آن ها برای پاسخگویی به نیازهای انسان ها در جوامع مختلف، موضوعی است که همواره در طول تاریخ اسلام بر آن تاکید شده است و در جوامع گوناگون به شکل های مختلفی به انجام رسیده است.

 

 

موضوعی که در سلسله نوشتارهای «مساجد و معابر» و «مسجدی ها» به آن پرداخته می شود نگاه کمی دقیق تر به مقوله ایجاد مساجد و نیاز کنشگران اجتماعی به وجود آن ها در اطراف محیط های زندگی افراد و نیز چگونگی نقش آفرینی این اماکن دینی در زندگی امروزی بشر است.

 

 

در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در زمینه مساجد پرداخته می شود:

 

 مسجد جامع جمهوری با توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته است که تقاطع خیابان های ولیعصر (عج) و جمهوری و بورس لوازم صوتی و تصویری و نیز بورس پوشاک و لوازم و تجهیزات پزشکی و ... را شامل می شود به نظر می رسد که توانسته است به خوبی به ایفای نقش خود به عنوان جایگاهی برای برگزاری نماز جماعت برای تعداد کثیری از افراد و خدمات دهی به آنان در ابعاد گوناگون به عنوان یک مسجد بپردازد.

 

 

این مسجد که سال ها است در این نقطه از شهر تهران قرار دارد در ساعات بسیاری در طول روز میزبان نمازگزاران است به گونه ای که در ساعاتی غیر از زمان اول وقت اقامه نماز نیز درهای آن برای ساعاتی به روی افراد مراجعه کننده به آن باز است.

 

 

در سال های قبل در مناسبت های مختلف مسابقات فرهنگی مختلفی در این مسجد برگزار می شد که در سال های اخیر این موضوع کمتر در آن مشاهده می شود.

 

 

 

 

برگزاری مراسم قرائت قرآن و ادعیه پای ثابت برنامه های مسجد جامع جمهوری است.

 

 

تمیزی شبستان و نظافت بخش سرویس بهداشتی آن و تعداد مناسب آن ها با توجه به تعداد مراجعه کنندگان به این مسجد از جمله امتیازات مسجد جامع جمهوری است.

 

 

امیر جوادیان از جوانانی است که به قول خودش سال ها است که در مسجد جامع جمهوری نماز می خواند، وی در مورد این خانه خدا می گوید "یکی از برنامه هایی که در سال های اخیر در این مسجد برگزار می شوند برپایی مراسم اعتکاف در آن است که خوشبختانه هر سال تعداد بسیاری از جوانان، نوجوانان و حتی میانسالان و برخی افراد مسن در آن شرکت می کنند و فضای معنوی زیبایی را در آن ایجاد می کنند"

 

 

هوشنگ هم یکی دیگر از کسانی است که به مسجد جامع جمهوری آمده است تا نماز بخواند و می گوید "من به خاطر مشغله هایی که دارم در طول هفته شاید برای چندین بار شده است که در زمان های مختلف به این مسجد آمده ام و خوشبختانه برخلاف بسیاری از مساجد تهران که در اکثر مواقع سریع درهای شان را می بندند، درهای این مسجد باز هستند و می توان از امکانات آن استفاده کرد."

 

 

از نکات جالب این مسجد وجود یک کتابفروشی جلوی در ورودی آن است که سال ها است کتب مذهبی و ... را در آن به فروش می رساند.

شبستان
(شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷) ۱۴:۲۱
https://news.masjed.ir/u/jfR
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید