چهارشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۳:۳۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۴۳۷۸
گزارشگر : محسن عزیزی
رئیس اتحادیه علمای شام در همایش سوریه:

راه حفظ جامعه اسلامی عمل به قرآن است

رئیس اتحادیه علمای شام در چهاردهمین همایش علمای جهان اسلام در سوریه راه حفظ جامعه اسلامی را عمل به قرآن دانست و گفت: بنا به فرموده قرآن در آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»، باید به ریسمان الهی چنگ زد و از تفرقه پرهیز کرد تا بتوان مردم و جامعه اسلامی را حفظ کرد.

(چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷) ۲۳:۳۴
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، شیخ محمد توفیق البوطی، رئیس اتحاد علمای بلاد شام در این همایش اظهار کرد: برخی امور مانند مسئله فلسطین جزء عقیده است و همچون خون در جان آدمی مهم است، اکنون می‌گویم که سوریه هم این گونه است و حفظ آن سیادت را برای مسلمانان به همراه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: علمای جهان اسلام می‌توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد روحیه مقاومت و البته جهاد در راه خدا برای حفظ سرزمین‌های اسلامی داشته باشند.

البوطی ادامه داد: مؤسسات دینی باید در مساجد،‌ مجالس و دیگر محافل با تمام قوا به برادران‌مان در جبهه مقاومت به منظور پاسداری از این میراث بزرگ کمک کنند.

رئیس اتحادیه علمای شام تصریح کرد: فراموش نکنیم که به فرموده قرآن «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا: وهمگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید»(آیه ۱۰۳ سوره آل عمران)، باید به ریسمان الهی چنگ زد و از تفرقه پرهیز کرد تا بتوان مردم و جامعه اسلامی را به شکل صحیح حفظ کرد.

تبیین مفهوم وطن و وطن پرستی

شیخ اکرم برکات، نماینده حزب‌الله لبنان در چهاردهمین همایش «علمای جهان اسلام» اظهار کرد: «وطن» از گذشته و در طول تاریخ اصطلاح مهمی از نگاه مردم‌شناسان، ‌جامعه‌شناسان و اهل تحقیق بوده است. البته در قرن اخیر کلمه وطن بیشتر به «سرزمین» یا معانی مرتبط با آن اطلاق شده است و در این رابطه نگاه‌های جدیدی به حوزه وطن وارد شده است که از آن جمله دیدگاه ژان ژاک روسو،‌ فیلسوف و اندیشمند شناخته شده اروپایی است که وطن را بخشی از یک قرارداد اجتماعی می‌داند.

برای حفظ جامعه اسلامی به قرآن چنگ بزنیمشیخ اکرم برکات، نماینده حزب‌الله لبنان در همایش سوریه

وی تأکید کرد: البته در تمام این نگاه‌ها همیشه این اعتقاد به مفهوم «وطن» وجود داشته و دارد که نباید مورد تهدید قرار گیرد. وطن نزد عرب‌ها و در اصطلاح به معنی منصب، جایگاه و محلی است که فرد، خانواده و فرزندان مقیم آن هستند.

اکرم برکات در ادامه به دیدگاه‌ها برخی از علمای اسلام درباره وطن و جایگاه آن و ارتباطش با حوزه حقوق شهروندی پرداخت و افزود: در اسلام فقهی هم شهری که فرد در آن به دنیا آمده است یا‌ فرزندانش را در آن به دنیا آورده و جامعه‌ای اسلامی را در آن بنا کرده است، همچون تعلقات عشیره‌ای و جغرافیایی می‌تواند موجب ایجاد مفهوم وطن شود.

نماینده حزب‌الله لبنان گفت: در روایات مختلف دمشق هم یکی از محل‌های تلاقی تفکرهای وطنی و وحدت‌گرایانه بیان شده است که بهتر است از این موضوع هم غافل نشویم و آن را به فال نیک بگیریم.

بنا بر این گزارش،‌ در همایش علمایی دمشق از خانواده‌ برخی شهدای جبهه مقاومت شامل خانواده شهیدان سوریه‌ای، ‌لبنانی و ‌ایرانی تجلیل شد و بخش اول اجلاس به منظور اقامه نماز پایان یافت و بخش دوم آن شامل برگزاری جلسات تخصصی و کمیته‌های ویژه این اجلاس، بعد از ظهر امروز ادامه یافت.

گفتنی است، چهاردهمین همایش علمایی سوریه با محوریت «نقش علما در اصالت بخشیدن به مفهوم وطن پرستی» از صبح امروز(۱۰ بهمن ماه) در هتل «ابلا: Ebla»ی دمشق آغاز شده است و علمای ادیان و مذاهب از کشورهای مختلف در آن حضور یافته‌اند.

 

(چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷) ۲۳:۳۴
https://news.masjed.ir/u/nv0
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید