چهارشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۳
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۳۶۷
گزارشگر : ایده ایده
مقاله

چهل سالگی انقلاب اسلامی

در این مقاله بر آنیم تا به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران به ابعاد گوناگون این انقلاب شکوهمند بپردازیم و ثمرات مختلف این حماسه بزرگ را در عرصه‌های علمی، سازندگی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، اقتصاد،‌ اقتدار منطقه‌ای و بین المللی بررسی نماییم. امید است این مقاله به سهم خود در راستای روشنگری برای نسل جوان مفید بوده باشد.

(چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷) ۱۲:۲۳
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، به مناسبت چهل ساگی انقلاب اسلامی ایران، امام جماعت مسجد فاطمیه(س) ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد مقاله‌ای با هدف بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در این چهل سال نوشته که در ادامه می‌آید.
 
بسمه تعالی
چهل سالگی انقلاب اسلامی
 
چکیده:
در این مقاله بر آنیم تا به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران به ابعاد گوناگون این انقلاب شکوهمند بپردازیم و ثمرات مختلف این حماسه بزرگ را در عرصه‌های علمی، سازندگی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، اقتصاد،‌ اقتدار منطقه‌ای و بین المللی بررسی نماییم. امید است این مقاله به سهم خود در راستای روشنگری برای نسل جوان مفید بوده باشد.
 
کلید واژه ها :
انقلاب اسلامی _ چهل سالگی _ ثمرات _ مولفه.
 
مقدمه:
در نگاه عامیانه عدد چهل عدد محترم و مقدس و مبارکی است و از آن کمال نهایی و اوج شکوفایی برداشت می شود. وقتی مردم می گویند فلانی چهل ساله شده یعنی کامل شده، یعنی به مرحله ای رسیده که دیگر هیچ آسیبی او را تهدید نمی‌کند. یعنی می‌توان به او تکیه کردو به قول معروف باید خیالت از ناحیه او آسوده باشد. یعنی از نظر عقل و جسم قدرتمند شده است.

 

حال، انقلاب اسلامی ما نیر چهل ساله شده است. یعنی اوج شکوفایی و اقتدار در داخل، منطقه و جهان. یعنی دیگر هیچ خطری نمی‌تواند آنرا تهدید کند. یعنی می‌توان به آن در داخل و خارج تکیه کرد. یعنی به کمال نهایی رسیده و آنچه که باید می‌شده، شدهاست. یعنی ضمن اینکه امنیت خود را تامین می‌کند. دیگران نیر برای حل مشکل و تامین امنیت به او پناهنده می شوند. یعنی صاحب رای بودن و رای نافذ در معادلات جهانی داشتن. خلاصه اینکه انقلاب اسلامی ما چهل ساله شده مانند انسانی که به سن چهل سالگی رسیده است.
خوب است با این مقدمه به ارزشهایی که در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به آن رسیدهایم کمی بیشتر بپردازیم و دقت نماییم.
 
1.اقتدار نظامی در منطقه و جهان:
یکی از مولفه‌های قدرت برای کشور ها اقتدار نظامی آن کشور است که هر گونه خطر را از حریم آن ملت دور می‌کند. ما در چهلمین سالگرد انقلابمان به این اقتدار رسیده‌ایم.
روزی مراوده نظامی ایران با جهان بر این مدار بود که از قدرتهای بزرگ مخصوصاً آمریکا سلاح بخرد و دلار بدهد و آنها را محافظ آب و خاک و هوای خویش بداند و طبق میل آنها نیز رفتار نماید. دقیقا مثل رفتاری که آمریکا هم اینک با عربستان در عرصه نظامی دارد.
ولی ایران در چهلمین سالگرد انقلابش یکی از قدرتهای صاحب رای در عرصه نظامی در جهان است. قدرت اول موشکی در منطقه خاورمیانه و یکی از 26 کشور موشکی جهان(1)‌. 
اقتدار نظامی ایران اسلامی به قدری بالاست که کشور ها دنیا دست نیاز به سوی او دراز کرده و از او یاری می خواهند . مثل کمک خواستن کشور های حوزه های
اقیانوسی از نیروی دریایی ارتش جمهور اسلامی در مسئله تامین امنیت کشتی ها در مواجه با دزدان دریایی(2) و یا دعوت از فرمانده ارتش جمهور اسلامی ایرران برای شرکت در اجلاس کشورهای حوزه دریایی مدیترانه که در آن اجلاس از فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به خاطر حضور در این اجلاس تقدیر شده و اعلام می شود که به دلیل حضور ایران در این اجلاس تراز جلسه از منطقه‌ای به بین المللی ارتقا یافت(3).
 و اضافه کنیم که ریشه‌کنی داعش به دلیل حضور مستشاری و نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و عراق بوده است. اگر روزی آمریکا حرف اول را در منطقه میزد الآن در چهل سالگی انقلاب اسلامی حرف اول را در منطقه ایران اسلامی می زند.
شکست داعش و خروج نظامیان آمریکا از سوریه در هفته‌های اخیر دلیل این مدعا است. امن ترین آسمان جهان به اعتراف مراکز بین المللی آسمان ایران است(4). روزی آسمان ایران محل تاخت و تاز هواپیماهای متجاوز بعثی بود ولی امروز پهباد رادار گریز (RQ - 170) آمریکایی توسط سامانه راداری ایران رصد و هک می‌شود(5). روزی موشکهای دشمن متجاوز به سفارش و تایید آمریکا و اسراییل شهرهای ما را مورد حمله قرار می‌داد ولی امروز شهرهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برطرف کننده هر گونه تهدید از ایران عریز است.
انقلاب اسلامی چهل ساله یعنی ایرانی مقتدر که هم خود را نگه داشته، هم منطقه به او دلگرم است که اگر این دلگرمی نبود امروز دمشق و بغداد و بیروت زیر قدمهای دشمنان اسلام ویران و نابود شده و خاور میانه به سبک آمریکایی متولد می‌شد و حال آنکه چنین حاصل نشد و هلال شیعه در اوج قدرت در خاور میانه رخ عیان می‌کند.
ایران دیروز نوکر آمریکا بود، ولی ایران امروز رقیب سر سرخت برای دشمنان بشریت محسوب می شود و قوت قلب مستضعفان آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین است. این یعنی انقلاب اسلامی چهل ساله .
دیگر از موشکهای عماد و زلرال و شهاب 4و 5 سخن نمی‌گویم. از هواپیماهای  F313 و آذرخش و صاعقه و کوثر دیگر سخن به میان نمی‌آورم .از پهباد های فطرس و هدهد و ابابیل و رعد حرفی نمی‌زنم و از زیر دریایی فوق پیشرفته نهنگ و طارق و غدیر و بعثت بگذریم. از ناوهای جنگی جماران و خلیج فارس و سهند و دماوند عبور کنیم.
 
2. اقتدار علمی:
یکی دیگر از مولفه‌های قدرت هر کشور اقتدار و پیشرفت علمی آن کشور است. قبل از انقلاب اسلامی در خیلی از شاخه‌های علمی یا حضور نداشتیم یا در رده های زیر50 بودیم ولی انقلاب اسلامی با شعار بزرگ (ما می توانیم) که از زبان رهبر دانا و حکیم خود امام خمینی خارج شد توانست روحیه خود باوری را به جوانان ترریق نماید و باعث ورود جوانان به تمام عرصه‌های علمی شود و نام ایران اسلامی دوباره به زبانها بیفتد.
 ششمین کشور فرستنده موجود زنده به فضا(6).
 دوازدهمین کشور پرتاب کننده ماهواره(7).
 دهمین کشور دارنده انرژ ی هسته‌ای و یکی از کشور های دارنده چرخه کامرل سوخت هسته‌ای(8)‌.
 هشتمین کشور در دانش شبیه سازی(9). 
 سومین کشور در دانش سلول‎های بنیادی(10).
اولین کشور در تولید علم در جهان در سالهای 2015 م تا کنون(11). 
 هفتمین کشور در تولید داروهای نوترکیب(12).
 چهارمین کشور در صنعت نانو تکنولوژی(13).
از هوش مصنوعی و پیشرفتهای فنی مهندسی و پزشکی و تکثر و تنوع رشته‌های دانشگاهی و بالا رفتن سطح علمی جامعه و مهاجرت معکوس دانشجویان و بالا رفتن تعداد اختراعات با ثبت جهانی و ورود به فناوری‌های نوین دیگر سخی نمی‌گویم.
انقلاب اسلامی چهل ساله یعنی چهل سال راه پیمودیم تا به قله علمی برسیم و باز ایران اسلامی را مانند قرون گذشته چهار راه علم جهان قرار دهیم. اگر قبلا ابن سینا داشتیم، الآن احمدی روشن داریم(14) و اگر قبلا خواجه نصیر الدین طوسی داشتیم الآن دکتر آشتیانی داریم.(15).

 

شاید برخی بگویند:
همان گونه که جهان روبه پیشرفت است ما هم پیشرفت کرده ایم پس چرا این پیشرفت را به انقلاب اسلامی ربط می‌دهید؟ پاسخ ما این است که اولاً اگر انقلاب اسلامی نبود ورود به اتوبان پیشرفت برای ملت بزرگ ایران امکان نداشت. زیرا در دوران 57 ساله سلطنت پهلوی به مغر ایرانی بها داده نشد و عرصه‌های علمی از حضور ایرانیان خالی بود. تکیه بر مغز خارجی و شکوه غربی چنان حاکمان را مبهوت کرده بود که از جوان ایرانی غفلت شد و (تو نمی توانی) همه جای این مرز و بوم را گرفته بود. صدها مثال شاهد این ادعا است. ولی پس از انقلاب اسلامی این تفکر شکسته شد و با شعار (ما میتوانیم)‌ اتوبان پیشرفت و رشد علمی و صنعتی به روی جوانان ایرانی  گشوده گشته و روحیه خود باوری به بدنه این مرز و بوم ترریق شد. به عنوان مثال کشوری که امکان پیوند کلیه نداشت، به عنوان قطب پیوند اعضا در منطقه و سومین کشور پیوند اعضا در جهان شناخته شد و ورود به صدها عرصه علمی و فناوری و تکنولوژی که روزی در خیال جوان ایرانی نمی گنجید، به واقعیتهایی پیوست که تحسین جهانیان را بر انگیخت. شکوه علمی امروز یکی دیگر از ارمغان ها انقلاب اسلامی 40 ساله است.
 ثانیاً، درست است که دیگر کشور ها هم رشد کرده‌اند اما رشد ما به شکل کاملا چند برابر و جهشی بوده است. زیرا که رتبه ایران را ارتقا داد و یکی از ده کشور اول کرده است(16).

 

3.اقتدار سیاسی :
مولفه دیگر که باید بررسی شود اقتدار سیاسی است یعنی قدرت مقابله سیاسی برای زورگویان در مجامع بین المللی و حاکمیت منطق و استدلال در مقابل زور و ثروت و ایندست‌آورد فوق العاده بررگی است.
مصادیق فراوانی بر این اقتدار داریم از جمله عشق و علاقه ملتهای جهان و روشنفکران سیاسی دنیا به سخنان حضرت امام خمینی و سخنان حضرت امام خامنه‌ای که آن را چراغ راه مبارزه با تاریکی ها قرار داده اند. مثل توجه جوانان اروپا به نامه حضرت امام خامنهای که در تاریخ بهمن 93 که خطاب به آنان نوشته شد(17) و جالب‌تر اینکه به سرعت مورد استقبال جوانان و اندیشمندان غربی قرار می‌گیرد .
رای آوردن پیشنهادات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی مثل مجمععمومی سازمان ملل گواه دیگر بر اقتدار سیاسی ماست. ایران اسلامی در دنیا رای و نظر خود را با صدای بلند اعلام می‌دارد و طبق رای و نظر خود کشور را اداره می‌نماید و هیچ الگویی را از مستکبران کنونی نمی‌پذیرد. این یعنی اقتدار سیاسی که حاصل انقلاب اسلامی است.

 

4.مولفه دیگری نیر در تعریف اقتدار سهیم است که میبایست طرح شود و آن مولفه فرهنگی است که همان انتقال پیام انقلاب به نسل سوم و چهارم یا تبلیغ دین اسلام در عرصه بین المللی و دفاع از مفاهیم اسلامی در جهان و یا حفظ فرهنگ ایران اسلامی در جمع داخلی ایرانیان، همگی مصادیق مولفه فرهنگی است. دشمنان قسم خورده این نظام و ملت برای از پا در آوردن این کشور با تهاجم فرهنگی پا به میدان گذاشتند ولی پس از 3 دهه به شکست تهاجم فرهنگی خود اذعان دارند و این شکست یعنی اقتدار فرهنگی انقلاب اسلامی.
 
5. مولفه سازندگی و آبادانی که از همان روز های آغازین پس از پیرروزی انقلاب شروع گشت و به سرعت پیش رفت و عقب ماندگی های دوران سابق را به سرعت زدود وچهره تازه و جدیدی به تمام نقاط کشور داد. پالایشگاهها و کارخانجات و راه‌ها و بزرگراه‌ها و گسترش شبکه ریلی و هوایی و آبادانی روستاها و ایجاد روستاهای صنعتی و گسترش امکانات اولیه به تمام نقاط کشور و بالا بردن سطح کیفی زندگی جوامع شهری و روستایی همگی از مصادیق این مولفه است که از برکات انقلاب اسلامی است.
 
6. مولفه دیگر که باید به آن پرداخت مولفه اقتصادی است که علی رغم توطئه‌های داخلی و خارجی طبق گزارش سالیانه سازمان ملل اقتصاد ایران هجدهمین اقتصاد جهان است(18). که از دل تحریمات ظالمانه آمریکا در حال گذر و عبور بوده و هست. ما البته در بحث اقتصاد دچار مشکلاتی هستیم که اقتصاد مقاومتی تنها نسخه بی‌بدیل برای رسیدن به اقتدار کامل اقتصادی است. البته مبارزه با مفسیدن اقتصادی باید پر رنگ تر شود و قطع دست نفوذیها و دو تابعیتی ها در دستور کار جدی قرار گیرد و از هر چیزی که باعث ایجاد نارضایتی عمومی‌ست باید جلوگیری شود. و سطح رفاه عمومی مردم باید ارتقا یافته و خدمات عمومی در تمام حوزه ها بشکل کمی و کیفی گسترش یابد. 
 در پایان بایستی یاد معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی و شهدای گرانقدر انقلاب و دفاع مقدس و مبارزین انقلابی و زحمت کشان عرصه های مختلف را گرامی بداریم یاد کسانی که در دوره های مختلف این مدت 40 ساله با ما بودند ولی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در جمع ما حضور ندارند را عزیز می داریم.
و کلام اخر اینکه اگر امروز کشتی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران با عظمت و اقتدار در اقیانوس متلاطم جهان در حرکت است به خاطر علم و تقوا و تدبیر عالمانه رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای است که سکان‌داری این کشتی را بر عهده گرفته است. و آفرین بر ملتی که لحظه‌ای خسته نشده و دچار انحراف نگشته و همراه با سکاندار بیدارش در حال پیشروی به ساحل نجات و آرامش هستند تا انشاالله با ظهور امام زمان حضرت مهدی موعود(عج)حکومت واحد جهانی را به رهبری انسان معصوم ایجاد نماید.
 
زنده باد استقلال.
زنده باد آزادی.
زنده باد جمهور اسلامی و زنده باد انقلاب اسلامی 40 ساله.
 
 منابع:
1 .  مصاحبه سردار حاجی زاده با خبرگزاری تسنیم 96/4/3
گرارش نشریه((فوربس))خبر گزاری میزان
مرکز مطالعات استراتژیک بین الملل آمریکا ـ خبرگزاری مشرق نیوز 
2 . مصاحبه فرمانده نیروی دریایی ارتش دریادار حسین خانراده 24 /آبان/ 97 ـ فارسنیوز
3 . مصاحبه امیر دریادار حبیب الله سیاری با رادیو ایران 96/11/18 ـ مشرق نیوز
4 . سخنرانی امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی 96/6/6 ـ خبرگزاری الکوثر
گفتگو ویژه امیر فرزاد اسماعیلی در برنامه نگاه 1 . 96/6/12  ـ خبرگزاری مهر
5 . متن کامل خبر در خبر گزاری تسنیم ـ 18 /آذر/ 90
6 و 7 . گفتگوی ابوالقاسم نقاش مشاور رئیس سازمان فضایی با خبرگزاری مهر
گفتگوی دکتر ابراهیمی رئیس پژوهشکده فضایی ایران با خبرگزاری مشرق نیوز
8 . خبرگزاری فارس و خانه ملت
9 . معاون علمی رئیس جمهور وقت 86/12/21  ـ خبرگزاری جام جم و مهر 
10 . مقاله 96/12/15  ـ خبرگزاری مقاومتی نیوز
11 . گزارشISC ششم/ مرداد/97  ـ خبرگزاری دانشجو
12 . مقاله 97/11/30   ـ خبرگزاری مقاومتی نیوز
13 . مقاله  97/2/4  ـ خبرگرار مهر
14 . شهید دکتر احمدی روشن دانشمند انرژی هسته‌ای که در90/10/21 به دست منافقین در تهران شهید شد
15 .دکتر سعید کاظمی آشتیانی که موسس پژوهشکده رویان و یکی از دانشمندان پرافتخار ما در عرصه جنین شناسی و سلولهای بنیادی است در تاریخ دی 84 وفات کرده است
16 . مصاحبه خبرگزاری ایسنا با دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم95/5/24
17 . اصل دونامه در پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری موجود است
18 .گرارش صندوق بین الملل پول ـ خبرگزاری تسنیم
 
منوچهر نبی زاده
منطقه 17
امام جماعت مسجد فاطمیه ناحیه شهید نواب امور مساجد
دی ماه97
پایان
(چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷) ۱۲:۲۳
https://news.masjed.ir/u/jmq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید