جمعه / ۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۸
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۳۳۳
گزارشگر : ایده ایده
امام جمعه موقت تهران:

چهل سالگی انقلاب را با اقتدار و سربلندی جشن می‌گیریم

آیت‌الله صدیقی گفت: انشاالله در روز ۲۲ بهمن با اقتدار و سربلندی، چهل سالگی انقلاب را جشن بگیریم و امیدوارم با اقدامات خود روح امام(ره) را شاد کنیم و شهدا را مطمئن کنیم که از خط آنها خارج نشده‎ایم.

(جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷) ۱۴:۱۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا،‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کاظم صدیقی، جمعه ۵ بهمن ماه، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن توصیه مردم به ترس از خداوند، گفت: در رعایت تقوا، پرهیز از ظلم مهم است؛ ظلم نکبت، اذیت و ناامنی است و قبیح است و در میان ظلم‌ها، ظلم به دین از همه ظلم‌ها بدتر است؛ دین از آب خوردن حیاتی‌تر است.


وی ادامه داد: دین در دنیا و آخرت برای ما زندگی است و از آن بدتر ظلم به نزدیکان و نمک‌نشناسی است. اینکه آدم در سایه اهل بیت(ع) باشد و انواع موهبت‌های الهی چون امنیت به این زیبایی و اجتماعات عاطفی و معنوی نصیب آدم شود، اما در عین حال نق بزند، کفران نعمت می‌شود، اما شکر همان قدر و ارزش نعمت دانستن، است.


خطیب جمعه تهران بیان کرد: اما کفران نعمت، نعمت را ویران کردن است و فردی که کفران نعمت کند، خداوند نمی‌گوید او را به جهنم می‌برم بلکه می‌فرماید: «إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ» اگر شما قدر نعمت‌ها را ندانستید با خداوند طرف هستید و باریتعالی جواب، خواهد داد. 


امام جمعه موقت تهران با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، تأکید کرد: این انقلاب، نعمتی از سوی خداوند است و مردم در آستانه برپایی جشن‌هایی برای این پیروزی عظیم هستند. 


امام جمعه موقت تهران با اشاره به دستاوردهای این انقلاب که نصیب مردم کشور و جهان شده است، اظهار کرد: اندیشه حکومت اسلامی از جمله آن است؛. پیش از انقلاب اسلامی دو جریان استبدادی وجود داشت؛ یکی کمونیست و سوسیالیستی شرق که در شکل حمایت از مردم و فقرا، استبداد همه جانبه بر جامعه حاکم بود به گونه‌ای که سران در کاخ‌ها حضور داشتند و انواع تبعیض‌ها برای کشورشان روا می‌داشتند اما شعارشان پرجاذبه بود و جوان‌های دنیا که از شعارهای لیبرال‌ها خسته شده بودند به دنبال آنها به جریان کمونیسم‌ها رفتند.


صدیقی اضافه کرد: دومین جریان لیبرالیستی و پارلمانی و آرای مردم بود که دروغی بیش نبود و بیشتر جنبه بمباران تبلیغاتی داشت به گونه‌ای که صاحبان قدرت، توپ حکومت را به هم پاس می‌دهند و مردم نیز اصلا زمینه‌ای برای مطرح کردن نخبه‌های خود ندارند و در این مرام هر فردی که پول دارد، می‌تواند بماند. این‌ها تبعیض طبقاتی را امری مشروع می‌دانند و آزادی‌های بدون کنترل در دنیای غرب نمونه‌ای از این امر است.


وی با تأکید بر اینکه آنها خدا را کنار گذاشته‌اند واگر انقلاب اسلامی نبود کلیساها رنگی نداشتند و همه مسائل را در گردانه مسائل مادی توجیه می کردند، اظهار کرد: امام خمینی(ره)، بدون اتکا به قدرت لیبرالیسم و کمونیسم آمد. به معنای واقعی کلمه بر استقلال و بر شعار «نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی» ایستاد. یکی از معجزه‌ها این بود که دنیای غرب با همه تلاش‌ها و قدرتشان به مصاف آمدند که راه جدیدی مطرح نشود اما به زانو در آمدند و همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» نتوانسته اند کاری انجام دهند.


خطیب جمعه این هفته تهران با اشاره به شکست جریان استبدادی کمونیستی، گفت: ظهور قدرت اسلام و هم معجزاتی که رخ داد، مشت آنها را باز کرد؛ جمله‌ای که امام خمینی(ره) فرمودند: « صدای خرد شدن استخوان‌های کمونیسم را می‌شنوم » حقیقت داشت.


امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این خط بطلانی بود بر اینکه غربی‌ها اسلام را دین شمشیر و شرقی‌ها اسلام را توجیه‌کننده ظلم ظالمان خود معرفی نکنند. آن‌ها معتقد بودند اسلام سیاست و مدیریت ندارد و در اداره جامعه نقش ندارد و در تعلیم و تربیت دستش خالی است، اما انقلاب اسلامی با برنامه مدون و منظم هم حاوی معنویت و هم حاوی برنامه زندگی دنیوی بود و عرفان را با معنویت و اخلاق را با سیاست پیوند داد و آشتی دنیا و آخرت و معنویت و مادیت در این مرام جدید، بروز کرد، چنان‌که در قانون اساسی نیز مد نظر قرار گرفته شده است.


صدیقی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب لحظه ای از زندگی فقرا غافل نبوده و نیستند، افزود: بر ما واجب است که پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا کشورمان آسیب نبیدند؛ ولایت فقیه، ولایت شخص نیست بلکه ولایت قانون، عقل، شجاعت و اقتدار در برابر قدرت‌های بزرگ است.


وی ادامه داد: ولایت فقیه هم در قرآن کریم و هم در روایات اهل بیت(ع) ریشه دارد چنان‌که در آیه ۴۴ سوره مبارکه مائده بر آن تصریح شده است؛ ولایت فقیه، مردمی‌ترین، عقلانی‌ترین، سهل‌ترین و کنترل‌شده ترین چیزی است که در طول تاریخ دیده و لمس کرده‌اید. انبیا هر جا حکومت کرده‌اند در کنار مردم بوده‌اند و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز این را مشی خود قرار داده‌اند که حمایت از خط سرخ شهیدان و ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ اتمی و روحیه دادن و تزریق خود باوری و «ما می‌توانیم» را در مستضعفان به ثمر نشاند.


وی با اشاره به بحث FATF، اظهار کرد: برخی از آقایان این موضوع را رها نمی‎کنند؛ ما امروز جنگ اقتصادی را شاهد هستیم و استتار یکی از مسائل و تاکتیک‎های مهم جنگی است که اگر رعایت نشود شکت و زمین خوردن حتمی می‎شود. اینکه معاهدات جهانی را که به تعبیر مقام معظم رهبری در اتاق فکر غارتگران تصویب می‎شود و برایمان نسخه می‎پیجند، قبول کنیم، خلاف استقلال فرهنگی است؛ ما تابع قرآن و اهل بیت(ع) هستیم و باید به آن‎ها درس دهیم و نباید به قیمت ذلت در این مسئله قرار گیریم. این‎ها می‎خواهند مجاری ارتباط ما با دیگر کشورها و مخارج ما را رصد کنند و ما را خلع سلاح کنند.


خطیب جمعه این هفته تهران، با تأکید بر اینکه عاقل سرّ خود را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهد، تصریح کرد: دیگر اینکه از دشمنان نباید رنگ بپذیریم. مگر نتیجه اصرار بر برجام این فشارهای اقتصادی نشد، چه تضمینی است که پس از امضای این موضوع، فشارها و تحریم‌ها بر ما بدتر نشود.

 

وی با تأکید بر اینکه دنیا با ما در حال جنگ اقتصادی است، اظهار کرد: این موضوع در دو کمیسیون مطرح شده و به اتفاق آراء رد شده است، لذا از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می خواهیم که درباره لوایح FATF اقدامات لازم و ضروری انجام شود. 


صدیقی با اشاره به اینکه انشاالله در روز ۲۲ بهمن با اقتدار و سربلندی، چهل سالگی انقلاب را جشن بگیریم، گفت: امیدوارم با اقدامات خود روح امام(ره) را شاد کنیم و شهدا را مطمئن کنیم که از خط شما خارج نشده و همچنان با سربلندی بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم. 


بنا بر این گزارش، حجت الاسلام صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران،ضمن توصیه همگان به تقوای الهی گفت: تقوا از نعمت‌های فراگیری است که همه نعمت‌ها در پوشش آن حفاظت می‌شود و افرادی که اهل تقوا هستند، پروردگار عزیز امور آن‌ها را خود سامان می‌دهد؛ یکی از این امور که در قرآن کریم از آن استفاده می‌شود این است که تقوا خود شکر نعمت‌هاست و در قرآن آمده است: «وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ‌؛ خداوند متعال در جنگ بدر شما را یاری کرد در حالی که شما عزت و قدرت و نیرویی که با آن غالب شوید نداشتید». جنگ بدر الگویی است که در مصاف با امریکا و طاغوت‌های زمان خود برداشته‌ایم به ویژه در جنگ هشت ساله، طی مسیر بدریون بود که در زیارت حضرت اباالفضل(ع) برآن اشاره می کنیم.

 
وی ادامه داد: در جنگ بدر خداوند ملائکه را نازل کرد و صفوفی از ملائکه در کنار رزمندگان و زیر پرچم پیامبر اکرم(ص) می‌جنگیند. خداوند دشمنان را در جبهه مقاومت و استقامت با نیروهای غیبی از پا در می‌آورد. بنا بر صریح قرآن، اگر شما برای خداوند استقامت کنید و از مشکلات نهراسیم خداوند نیروهای عرشی را در کنار شما قرار می‌دهد. 


خطیب جمعه تهران بیان کرد: بنا بر این تقوای الهی شکر نعمت‌هاست و جنگ «بدر» ایران زیاد بوده است؛ ایران با دست غیب خداوند اقتدار یافته و قدرت ایران در حال افزایش است. اگر می‌خواهیم ملت شاکر باشیم باید رعایت تقوای الهی کنیم و رعایت تقوا در بُعد فکری اینست که درست فکر کنیم و بر اعتقادات حساس باشیم. دشمن امروزه جنگ اعتقادی را در رأس برنامه‌ها قرار داده است. اینکه می‌بینیم بر مشکلات اخلاقی دامن زده شده دلیل آن اینست که با فساد عقیده، فساد عمل نیز به پیش می‌آید چنان‌که نا امن کردن اقتصاد، به وجود آوردن فسادهای اخلاقی و ... همه از دوری از شکر نعمت‌های خداوند و تقوای الهی است.


وی با توصیه قرآنی «وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» اضافه کرد: از جوانان توقع دارم که خدا را از یاد نبرند چنان‌که «قدرتش بی کران است» و این قدرت لایزال به ما در مشکلات پناهگاه نشان داده است و یکی از این پناهگاه‌ها «وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» است. حال مردم در فشارهای عجیبی که در حال حاضر با سومدیریت‌ها قرار گرفته‌اند باید توکل و استعانت از خداوند کنند. مسئولان وظایف نکرده‌شان را باید جبران کنند و از مردم عذرخواهی کنند. 


امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: یکی از راه‌های رسیدن به صبر، روزه است که در شرایط حاضر همان کنترل مصرف است؛ یکی از آثار و برکات آن اینست که ما از اسراف جلوگیری می‎کنیم و به قدر نیاز از آنها استفاده می‎کنیم و در کنار روزه، نماز است که نماز پناهگاه ما در برابر آتش جهنم است. فردی که نماز می‎خواند فحشا و منکر را کنار می‎گذارد. در مسائل اقتصادی نماز استغاثه به حضرت زهرا(س)، نماز جعفر طیار و ... بخوانیم. این نمازها گنجی است که قابل مقایسه با هیچ چیز نیست.


وی با اشاره به برخی از آثار قرائت سوره مبارکه حمد، ادامه داد: سوره فاتحه در نماز نیز سفره‎ای از سوی خداوند است که برای ما گسترده شده است. نماز جمعه ذکر الله و پر کردن گسست‎هاست. چنانکه در «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» به خداوند اظهار می‎کنیم که فقط شما معبود ما هستی و من تحت فرمان تو هستم و من فقط سر بر آستان تو می‎گذارم. 


صدیقی در بخش دیگر از سخنان بااشاره به آیات شفاعت، اظهار کرد: شفاعت قانون کلی در طبیعت است؛ «إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ ....» خداوند ربوبیت خود را به ما افتخار می‌دهد و الله جامع همه خوبی‌هاست و همه چیز را او خلق کرده و بر اریکه قدرت و تدبیر استقرار پیدا کرده است. یعنی عالم اسباب است و هر چیزی در جای خود برای دیگر موجودات نقش دارد و هم دیگر موجودات برای آن چیز نقش دارد. خداوند عالم را عالم شفاعت عمومی قرار داده است اما در مرحله تشریع «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ» خداوند در این آیه تأکید می‎کند که شما سالک الی الله هستید با وسیله و توسل به نزد خداوند بیایید که این مراحل مختلف دارد که یک مرحله آن استشفاع است.

انتهای پیام/

ایکنا
(جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷) ۱۴:۱۸
https://news.masjed.ir/u/jie
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید