چهارشنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۳۱۴
گزارشگر : ایده ایده
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور:

فعالیت یک هزار و ۶۰۰ مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد در کشور

عسگری از فعالیت یک هزار و ۶۰۰ مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد در کشور خبر داد و گفت: در برنامه ششم توسعه تعداد مراکز نیکوکای به ۵ هزار مرکز می رسد.

(چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷) ۱۵:۰۵
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، «علیرضا عسگری» در نشست خبری که امروز (چهارشنبه ۳ بهمن) که در سالن جلسات کمیته امداد قزوین برگزار شد، بیان کرد: کمیته امداد رویکرد جدیدی دارد و آن واگذاری امورات به خود مردم است.
 
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور یک هزار و ۶۰۰ مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد داریم که این مراکز نیکوکاری قابلیت تبدیل شدن به شبکه را دارند و می توانند تعداد زیادی خیریه، صنوف مختلف و هیئت های مذهبی را زیرپوشش داشته و ارتباط و تعامل با مردم برقرار کنند و این مراکز نیکوکار مستقل هستند و ما بر آنها نظارت داریم.
 
وی عنوان کرد: ما در حال تکمیل بانک اطلاعاتی خیران هستیم و در جهتی حرکت می کنیم که امورات مان را به خیران بسپاریم زیرا خیریه ها با بالاترین درصد بهره وری عمل می کنند و امیدواریم سرانه کمک ها را با این مسیر افزایش دهیم.
 
عسگریان تصریح کرد: یک هزار و ۶۰۰ مرکز نیکوکاری نشانه این رویکرده بوده و عدد بالایی است و امیدواریم در برنامه ششم توسعه این رقم را به ۵ هزار مرکز برسانیم؛ بزرگترین چالش ما این بوده که جلوی دست پای این مراکز را نگیریم و از طرفی به طور همزمان نظارت دقیق و کیفی داشته باشیم.
 
وی تأکید کرد: بیش از ۸ هزار موسسه خیریه در سطح کشور شناسایی کردیم که اینها فعال هستند البته این تعداد قابل ارتقا هستند که به طور تقریبی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خیریه شناسنامه دار هستند و مجوزهای آنها تائید شده و روی سایت نیکوکاری ما قرار دارند و در حال مطالعه مابقی خیریه هم هستیم.
 
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با اشاره به برون سپاری فعالیت های کمیته امداد اظهار کرد: در سال آینده بیش از ۳ میلیون صندوق کمیته امداد برون سپاری می شود و اگر شرایط مهیا شود این تعداد هم افزایش می یابد که در حال حاضر نزدیک ۷ میلیون صندوق کوچک داریم.
 
وی اعلام کرد: نگاهی که در کمیته امداد وجود دارد این است که کار به مردم سپرده شود، زیرا بهتر از ما عمل می کنند و اگر نقصی را مشاهده می کنید، به ما بازمی گردد که نتوانسته ایم سازکاری را فراهم کنیم.
 
عسگریان با اشاره به افزایش کمک های مردمی گفت: با وجود اینکه عید قربان ما پیک افزایش تورم را داشتیم این موضوع مطرح بود که میزان نذورات قربانی کمتر می شود ولی نزدیک ۹۰ درصد به لحاظ ریالی و ۵۰ درصد به لحاط تعداد قربانی افزایش داشتیم.
 
وی افزود: با توجه به افزایش کمک های مردمی، مجموع درآمد کمیته امداد ۳۵ درصد افزایش یافته و در طرح هایی مانند اکرام ۴۵ درصد و جمع آوری زکات ۴۴ درصد افزایش را داشتیم.
 
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور ادامه داد: نزدیک ۳۰۰ هزار خانواده در طرح اکرام ایتام و محسنین زیرپوشش کمیته امداد هستند و بیش از ۷۰۰ هزار نفر حامی داریم و این از افتخارات نظام است که یتیم بدون حامی نداریم و همه ایتام نیازمند زیرپوشش کمیته امداد هستند.
 
وی گفت: در استان قزوین سرانه کمک در طرح های محسنین و اکرام ایتام نسبت به کشور خوب است و حامیان علاوه بر کمک های نقدی، کمک های غیرنقدی هم دارند و امیدواریم تعداد حامیان را افزایش دهیم زیرا مردم این ظرفیت را دارند.
 
عسگریان افزود: سرانه پرداختی در کشور برای ایتام بالای ۱۰۰ هزار تومان است و در خصوص طرح محسنین این رقم کمی کمتر است.
 
وی با بیان اینکه صدقات و کمک های مردم هر استان برای نیازمندان همان استان هزینه می شود، تأکید کرد: ما نمی توانیم از قزوین صدقات را به جای دیگری ببریم و این امکان به هیچ وجه وجود ندارد زیرا نیت پشت این صدقات است و تنها اگر خیر اذن آن را بدهد ما می توانیم این کار را انجام دهیم.
 
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با اشاره به کاهش هزینه ها در کمیته امداد و کوچک سازی این نهاد بیان کرد: کمیته امداد نسبت به سال های گذشته کوچک شده و نیروی استخدامی نگرفته و ساختمان مازادش را فروخته است که مهمترین آن ساختمان سوهانک بود که روی حساب مددجویان نشست.
 
وی ادامه داد: هزینه های جاری هم در کمیته امداد به شدت کاهش یافته است، در کمیته امداد پرداخت ها از سفره مددجویان نیست و جدا بوده و برای سال آینده بسیاری از ساختمان های ما که این امکان را دارند و گران قیمت تر باشند، به فروش می روند و روی ردیف مددجویی و مواردی نظیر وام های اشتغال و کارگشایی قرار می گیرند.
 
عسگریان گفت: ما پشت نوبتی در وام کارگشایی و در بحث جهیزیه نداریم در صورتی که در گذشته برای این موارد صف بود و اینها نشان می دهد متکرکز روی این موضوع ها هستیم.

 

وی  در خصوص اعطای وام اشتغال به مددجویان از سوی بانک ها و تعهد این قشر در پرداخت وام ها گفت: معوقات مددجویان ما در بانک ها زیر یک درصد است و مددجویان پول را پرداخت می کنند و این نشان از ایجاد شغل پایدار است.
 
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور در پایان یادآور شد: امسال با توجه به مشکلات در کشور ۵۰۰ هزار مددجو پذیرفته شدند.

 بیشتر بدانید:

شناسایی مساجد فعال و تبدیل آن‌ها به مراکز نیکوکاری در دستور کار است 

امضای تفاهم نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد با کمیته امداد امام خمینی(ره)

شبستان
(چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷) ۱۵:۰۵
https://news.masjed.ir/u/paz
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید