یکشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۷ / ۱۷:۱۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۴۲۰۷
گزارشگر : محمد قدس
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

قله برنامه های امور مساجد، دیدار با رهبر انقلاب بود

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: قله برنامه‌هایی که در طول این سالها انجام شد شرفیابی به محضر مقام معظم رهبری در روز جهانی مسجد در سال ۹۵ بود. در آن جلسه رهبر عالیقدرمان نقشه راه را به زیبایی ترسیم نمودند و سالها می توان با همان نقشه راه طی منزل کرد.

(یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷) ۱۷:۱۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیین معارفه حجت الاسلام و المسلمین نوری‌زاده ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران، سردار یزدی و دکتر ایروانی معاونت اجرایی دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله جلالی خمینی، ائمه جمعه و جماعات استان تهران، مدیران نواحی و کارگزاران مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد. 

در این مراسم که در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) گفت: از یاران، همکاران و همراهان در طول این سالها تشکر می‌کنم.

وی افزود:‌ در این مدت سعی بر این بود که یک مدیریت مومنانه را تجربه کنیم. مدیریتی که خردمندانه، عاقلانه،  مجاهدانه، عالمانه، هنرمندانه و متضرعانه باشد. اگر همه این صفات با هم جمع شود، می‌توان وصف مومنانه را برای آن به کار برد.

 

مقام معظم رهبری نقشه راه را ترسیم نمودند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: چون کاری که برای مسجد انجام می‌شود، باید بهترین باشد، از روز نخست جمع دوستان ما سعی کردند، با نقشه و برنامه حرکت کنند. لذا اهل فکر جمع شدند. مباحثه صورت گرفت و از دل آن مباحثه ها و تکیه بر تجربه‌ای که فراهم شده بود نقشه کار ترسیم شد.

وی افزود: همیشه تجربه پشت سر گذاشته شده بنیان مسیر پیش رو محسوب می شود. در واقع ما با مرکزی مواجه بودیم که با اعتبار بخشی، مهندسی و عنایت رهبر حکیم و عالیقدر برای مساجد استان تهران تاسیس شده بود. این مرکز با پیشنهاد شخصیتی مانند آیت الله مهدوی کنی تاسیس و با مدیریت شخصیتی مانند آیت الله انواری که هر دو ستاره فروزان آسمان انقلاب، جهاد و روحانیت کشور و استان تهران بودند و بامدیریت حجت‌الاسلام ابراهیمی مسیر خوبی را طی کرده بود.

رئیس سابق مرکز رسیگی به امور مساجد گفت: زحمت هایی کشیده، مرکزی تاسیس شد که سازماندهی مساجد استان تهران راشروع کرده بود. بنا بر این تجربیات خوبی برای استفاده ما فراهم شده بود.

وی یادآور شد: یادم هست که در جلسه معارفه‌ای[جلسه معارفه حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری به عنوان مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد] که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شده بود، بنده عرض کردم که؛ از خدای متعال می خواهم بتوانم تجربه این عزیزان و اعتباری را که فراهم کرده اند را حفظ کنم. حالا اگر بتوانم به آن چیزی اضافه کنم این دیگر از فضل خدای متعال و امیدی است که در دل دارم.

وی افزود:‌ بر اساس همین تجارب، برنامه‌ریزی صورت گرفت و نقشه ای طراحی شد. ما متعهد شدیم بر اساس نقشه حرکت کنیم. ‌ لذا در این هفت سال و شش ماه و چند روز که از مسئولیت بنده و دوستانمان در این دوره گذشت، متعهد بودیم که طبق قاعده حرکت کنیم و به عهدی که داشتیم عمل کردیم.

حجت اسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره برنامه‌های کوتاه و بلند مدت امور مساجد در سالهای مدیریتش گفت: در شروع کار یک برنامه دو ساله به عنوان برنامه پایه طراحی کردیم و اکنون در سال اول برنامه سوم مرکز رسیدگی به امور مساجد قرار داریم. سعی شد که همین نگاه برنامه ای تحکیم و امتداد پیدا کند. امروز خوشبختیم که این نگاه به مساجد نیز رسیده است.

وی یادآور شد: در همین راستا، در تابستان گذشته در یک اردوی تخصصی، ائمه جماعات استان تهران، دانش برنامه ریزی در مسجد را تمرین کردند که در پی آن یک سرمایه بسیار خوبی از آن جا برای ما فراهم شد. نکته مهم این بود که نقش مسجد را بهتر بشناسیم و باور کنیم.

 

آبادنی جامعه در گرو آبادانی مسجد است

حجت اسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه گفت: این نکته را همیشه عرض کردم که آبادانی جامعه ما در گرو آبادانی مساجد است و البته آبادی مسجد هم به آبادی امام آن است. به این ترتیب می توان امید داشت که با احیای مساجد، ارزش های الهی نیز در جامعه احیا شوند.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی ما برخاسته از مساجد بود. امتداد آن نیز در مسجد است. و همه امیدها نیز به این نقطه برمیگردد که دوباره مساجد ما با نقش‌آفرینی ممتاز خود بتوانند این سرمایه و امانت عظیم الهی را حفظ و به نسل بعدی بسپارند.

وی افزود:‌ تلاش ما بر این معطوف شد که تجربیات به دست آمده را مستندسازی کنیم و این اتفاق نیز افتاد. هم مدیریت دانش عملی شد و هم صحنه را اداره کردیم و آنچه را که در صحنه مشاهده شد را مستندسازی کردیم. آنچه که امروز آن را دانش مدیریت مسجد می نامیم نتیجه مستند سازی مشاهدات و تجربیات است.

 

تجربه این سال‌ها را خالصانه تقدیم مدیر بعدی می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه گفت: سعی شد اسناد و پژوهش های بنیادین و راهبردی به خوبی سازماندهی و فراهم شوند. که امروز ما این تجربه‌ی مستند سازی شده را به عنوان هدیه، خالصانه به مدیر جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد تقدیم می‌کنیم.

وی یادآور شد: چندی پیش مجموعه این اسناد و پژوهش ها در یک نمایشگاه تخصصی با فعالان مساجد، نمایندگان ولی فقیه و کارگزاران فعال در حوزه مسجد به اشتراک گذاشته شد. به این ترتیب آن تجربه‌ای که در استان تهران فراهم گردید به یک اقدام ملی تبدیل شد.

امام جمعه موقت تهران افزود: با توجه به اینکه تمشیت امور مساجد در استان ها به نمایندگان ولی فقیه سپرده شده به طور طبیعی این مرکز به یک مرکز الهام بخش در کشور تبدیل شده است.

 

توانمند سازی و تکریم ائمه جماعات سرمایه‌گذاری اصلی امور مساجد است

وی افزود: براساس نقشه راهبردی مرکز، سرمایه گذاری اصلی ما بر توانمندسازی ائمه جماعات و کارگزاران مساجد متمرکز شد. البته امتداد این آموزش ها به خادمان و هیئات امنا در مساجد نیز رسید. اخیراً نیز دوره آموزش تخصصی برای امناءِ مساجد (دوره آموزشی امین) در دانشگاه قرآن و حدیث در حرم حضرت(ع) در حال برگزاری است.

حجت اسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه گفت: از روز اول بنا بر این بود که مرکز رسیدگی به امور مساجد، خودش را به ادبیات تکریم مجهز و خدمت به ائمه جماعات را محور کار خود را قرار دهد.

وی افزود: همچنین سعی شد که در فضای درونی مسجد نیز نظام سازی صورت بگیرد. لذا در حوزه فنی و مهندسی، حوزه حسابداری ـ حسابرسی و امور مالی و همچنین مدیریت فرهنگی در مساجد، نظام سازی صورت گرفت. شورای فرهنگی در مساجد با محوریت امام جماعت و دبیری فرمانده پایگاه بسیج و حضور فعالین مسجد تشکیل شد که از اتفاقات خوبی بود که در این سال ها رخ داد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادمه گفت: در بخش‌های مرتبط با فرهنگ سازی مساجد نیز تلاش‌هایی صورت گرفت و از هنر و آرایه های هنری استفاده شد. محصولات بسیار خوبی هم در این زمینه تولید شد که البته بخشی از آن به صدا سیما عرضه و بخش دیگری از آن نیز قابل عرضه است.

 

نشست‌های ستارگان محراب برکات فراوانی برای امور مساجد داشت

وی افزود: در این میان عرض ارادتی هم به پیشکسوتان مسجد و ائمه جماعات، مخصوصاً آنهایی که از دنیا رفته بودند، داشتیم. برنامه‌ای تحت عنوان «ستارگان محراب» انجام دادیم که برکات زیادی برای مجموعه امور مساجد به همراه داشت.

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در موضوع برگزاری نماز صبح و تقدیر از شهدای ائمه جماعات نیز فعالیت‌های قابل توجهی، با محوریت فرهنگ سازی، انجام شد.

 

شرفیابی به حضور رهبر انقلاب قله برنامه‎های امور مساجد بود

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه برنامه‌های بسیاری در دوران مدیریت بنده در مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام شد، گفت: قله برنامه‌هایی که در طول این سالها انجام شد شرفیابی ائمه جمعه استان تهران به محضر مقام معظم رهبری در روز جهانی مسجد در سال ۹۵ بود،که در آن جلسه رهبر عالیقدرمان نقشه راه را به زیبایی ترسیم نمودند که سال‌ها می توان با همان نقشه طی منزل کرد.

وی افزود: همچنین سعی کردیم از فناوری های نوین در برنامه ریزی و سازماندهی امور مساجد استفاده کنیم و تا حدی هم موفق شدیم. لذا از این لحاظ، این مرکز، مرکزی پیشرو و پیشگام در این زمینه محسوب می‌شود.

 

از رهبر انقلاب خالصانه و عاشقانه تشکر می‌کنم

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: بر خود لازم میدانم از رهبر معظم انقلاب به خاطر عنایت، دعا و راهنمایی‌هایی که برای مجموعه ما داشتند، خالصانه و عاشقانه تشکر کنم. همچنین از دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی و دکتر ایروانی تشکر می‌کنم که عنایت خاصی به مجموعه ما داشتند.

وی یادآور شد: ما از محبت بزرگترهایمان در مجموعه بهره بسیاری بردیم. بزرگان روحانیت تهران در این راه ما را پشتیبانی و با دعا و راهنمایی خود ما را حمایت کردند. همچنین از ائمه جمعه استان تهران صمیمانه تشکر می‌کنم که در این راه، یار صمیمی بنده و مرکز بودند.

وی افزود: از مسئولین محترم نهاد ها مخصوصاً سپاه سرافراز سپاسگزارم. همچنین از مسئولین اداره اوقاف، ارشاد و مجموعه کسانی که در طول این سالها مرکز رسیدگی به امور مساجد را حمایت و راهنمایی کردند متشکرم.

حجت‎اسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: ائمه محترم جماعات، کارگزاران و جوانان مسجدی کسانی بودند که همیشه به ما روحیه می‌دادند و ما را از کمک خود بهره مند می‌کردند.

 

آینده مرکز رسیدگی به امور مساجد مملو از امید است

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: مسیر آینده مرکز رسیدگی به امور مساجد، به لطف خدا مسیری روشن و مملو از امید است. با قبول مسئولیت یک روحانی با فضیلت، جوان، مهربان و با تجربه و سرمایه‌هایی که مرکز رسیدگی به امور مساجد در اختیار دارد، این مرکز حتماً آینده‌ای بهتر از گذشته در پیش رو دارد.

وی ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد را به حجت الاسلام و المسلمین سید ناصرالدین نوری زاده تبریک گفت و بیان کرد: این حضور را به فال نیک می‌گیریم. ایشان به سعادت سیادت مشرف هستند که به همین دلیل صفای خاصی را به این مجموعه خواهند آورد. امیدواریم ایشان با آن تعلق مبنایی که بر مقام ولایت دارند در این راه موفق شوند.

وی افزود:‌ همه ما خالصانه آنچه را که برای اعتلای مساجد ممکن باشد را دریغ نخواهیم کرد. مطمئن هستم که ائمه جماعات و سایر دوستان و نهادهایی که در حوزه مسجد فعالیت می‌کنند بیشتر از گذشته ایشان را در مسیر انجام وظیفه یاری می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: بدون تعارف عرض میکنم اگر بنا بود کار‌هایی را که نکرده‌ایم بگوئیم فهرست بلندی می‌شد. پیش خودمان فکر می‌کردیم که چه کار‌های خوبی می‌توانستیم انجام دهیم و نشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پایان گفت: از صمیم قلب عرض می کنم که هنوز آنچه که شایسته مسجد است، انجام نشده. باید درباره مساجد کار بیشتری انجام دهیم. مساجد تنها جایی هستند که می‌توانند خون شهدا را حفظ کنند. شهید پرورش دهند و جامعه ما را صیانت کنند. لذا راهی جز کار برای مساجد و حفظ آنها این نداریم.

  

(یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷) ۱۷:۱۷
https://news.masjed.ir/u/jvf
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید