یکشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۴
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۴۱۶۳
گزارشگر : ایده ایده
مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره):

جلساتی که خاص تلاوت قرآن باشند، در مساجد گسترش یابد

حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای گفت: باید در مساجد کشورمان به طوری که اول تا آخر آن جلسه و متن آن، تلاوت قرآن باشد و مردم بگویند می‌رویم مسجد، قرآن گوش کنیم.

(یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷) ۱۳:۱۴

 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان،‌ بررسی وضعیت برنامه‌های قرآنی مساجد یکی از کارکردهای مهم رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های حوزه مسجد و فرهنگ است از شبستان در قالب گفت‌وگو با برخی از ائمه جماعات مساجد و شخصیت‌های حوزوی و فرهنگی کشور این موضوع را پیگیری می‌کند.

 

پیش از این، موضوع فعالیت‌های قرآنی مساجد در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام «سیدمحمدجواد موسوی درچهای» مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران بررسی شد که وی در این باره گفت «امکان اجرای قرائت زنده قرآن و اذان در همه مساجد کشور وجود دارد زیرا به برکت انقلاب اسلامی، تعداد قاریان و موذنان نسبت به گذشته، افزایش یافته است و در هر گوشه ای از کشور می توان چنین افرادی را یافت. اگر همه مساجد کشور همتی به خرج دهند و این کار را بکنند، می تواند بسیار موثر باشد.»

 

مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران همچنین درباره میزان اثرگذاری اجرای زنده تلاوت قرآن و اذان در مساجد، در جذب مردم، خاطرنشان کرد «میزان اثرگذاری شنیدن تلاوت زنده قرآن و اذان با شنیدن قرآن و اذان از رادیو یا ضبط، قابل مقایسه نیست. من شخصا این تجربه را دارم و مدتی است همه روزه در یکی از مساجد تهران، قرائت زنده قرآن و اذان دارم و شاهد اثرگذاری گسترده این برنامه در جذب مردم هستم.»

 

در ادامه، بخش سوم گفت‌وگو با حجت‌الاسلام «سیدمحمدجواد درچه‌ای» مدیر دارالقرآن الکریم مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران و یکی از قاریان ممتاز کشورمان در عرصه بین‌المللی، می‌آید.

 

یکی از پرسش های مردم و جامعه قرآنی کشورمان این است که آیا مساجد نقشی مهم در تربیت قاریان برجسته مصری دارد، دیدگاه شما در این باره چیست؟

برخی در پاسخ این پرسش می گویند دلیل اصلی تربیت قاریان ممتاز و برجسته بین المللی در مصر، عرب زبان بودن آنان است درحالی که اگر این دلیل اصلی باشد این همه کشور عرب زبان وجود دارد، چرا فقط کشور مصر به این جایگاه رسیده است!

 

بنابراین فرهنگ تلاوت قرآن کریم در کشور مصر با سایر کشورهای جهان و حتی نسبت به کشورهای عربی متفاوت است.

فرهنگ تلاوت قرآن در کشور مصر به این صورت است که مساجد، پایگاه اصلی تربیت حافظان و قاریان قرآن، و ضمنا همه روزه محل اجرای کرسی های زنده تلاوت قرآن است.

 

احتمالا توجه ویژه مردم به قرآن در میان هنرهای مذهبی، دلیل دیگر در رشد کرسی های تلاوت زنده قرآن در مصر است.

قرآن مهم ترین جایگاه را در میان هنرهای خوانندگی و مذهبی در کشور مصر دارد و حرف اول هنر خوانندگی مذهبی را می زند. در واقع در این کشور همه چیز متمرکز بر قرآن است به طوری که تلاوت زنده قرآن، نه تنها صبح، ظهر و شب، بلکه حتی در خیلی از اماکن غیر از مسجدی، برگزار می شود. جالب است که تلاوت ها طولانی است و مردم گاهی با کمترین امکانات، زمینه اجرای تلاوت زنده قرآن را فراهم می کنند.

 

برخی از نوارهای تلاوت قاریان مصری را که می شنویم، صدای بوق ماشین و عبور رهگذران می آید، دلیل این موضوع چیست، مگر این جلسات در مساجد با در فضای سربسته برگزار نمی شوند؟

دلیل شنیدن چنین صداهایی در برخی از تلاوت های قاریان مصری، این است که برخی از کرسی های زنده تلاوت در کوچه ها و خیابان ها برگزار می شوند.کسی در کشور مصر از این موضوع تعجب نمی کند که چرا عده ای در گوشه خیابان دور هم جمع می شوند و در حال شنیدن تلاوت قرآن هستند.

 

بنابراین یکی از مهم ترین دلایل گستردگی جلسات قرآنی در مصر و به ویژه در مساجد این کشور، علاقه ویژه مصری ها به شنیدن کرسی های تلاوت زنده قرآن است. ضمن اینکه قاریان نیز خود را موظف به حضور مستمر در مساجد برای اجرای این کرسی ها می دانند.

دقیقا همین طور است. در واقع یکی از دلایل موفقیت قاریان مصری در سطح جهان این است که مستمع زیادی دارند. عاشق قرآن و تلاوت در همه جا زیاد است اما مستمع حرفه ای و خاص در کشور ما اندک است. مستمعی که به قصد شنیدن تلاوت قرآن از منزلش خارج می شود و پس از اتمام تلاوت، به منزلش برمی گردد، در کشور ما کم هستند. اکنون در کشور ما از برخی از مردم وقتی بپرسید کجا می روید می گویند می رویم سخنان فلان سخنران یا مداحی بهمان مداح را بشنویم. اما چند نفر از مردم کشورمان می گویند برای شنیدن تلاوت قرآن به مسجد یا فلان محفل قرآنی می رویم؟

 

شاید موضوع ناراحت کننده تر در این باره این است که تلاوت قرآن در بسیاری از برنامه ها، با کمترین توجه از سوی مردم و حضار روبرو می شود که مهم ترین شاهد مثال آن، تلاوت قرآن در ابتدای جلسات یعنی زمانی است که هنوز جلسه رسمیت خود را پیدا نکرده است.

اکثر تلاوت های ما تلاوت های اول برنامه ای شده است به طوری که در ابتدای برخی از برنامه ها قرآن تلاوت می شود. در برخی از هیات ها و جلسات، عده ای بیرون ایستاده اند، و وقتی از آنها می پرسید چرا بیرون ایستاده اید، پاسخ می دهند هنوز مراسم شروع نشده است و دارند قرآن می خوانند. معنی این حرف، این است که فعلا فلان آقایی که منتظرش هستیم نیامده است و فعلا خدا دارد صحبت می کند. در واقع گاهی ما برای شنیدن صدای خدا ارزش کمی قائل هستیم.

 

از سخنان شما این گونه برداشت می شود که باید فرهنگ قرآنی به ویژه فرهنگ جلسات تلاوت قرآن در مساجد و سایر محافل قرآنی کشورمان تغییر کند، این طور نیست؟

قرآن باید از حاشیه و ابتدای برخی از جلسات و برنامه ها به متن و موضوع اصلی تبدیل شود. محافل قرآن و برنامه هایی مانند شبی با قرآن که در آن قاریان ممتاز و گروه های تواشیح را دعوت می کنند، به نوبه خودش خوب هستند، ولی جلسه ای که صرفا خاص تلاوت باشد باید در کشور گسترش یابد.

 

مهمترین توصیه شما به عنوان یک قاری ممتاز و یک امام جماعتی که هر هفته در مسجدتان، کرسی تلاوت قرآن برگزار میشود به فعالان قرآنی مساجد چیست؟

باید جلساتی که خاص قرآن باشد در مساجد کشورمان گسترش یابد. به طوری که اول تا آخر آن جلسه و متن آن، تلاوت باشد و مردم بگویند می رویم مسجد، تلاوت گوش کنیم و برگردیم. اگر این فرهنگ در مساجد کشورمان حاکم شود ما می توانیم خیلی قوی تر از کشور مصر، شور و جنبش قرآنی خاصی در مساجد ایجاد کنیم. نقش ائمه جماعات در این زمینه بسیار مهم است که از چنین حرکتی حمایت کنند و شخصا به میدان بیایند و مدیریت کنند. این وظیفه ای است که بر دوش امثال بنده و سایر ائمه جماعت قرار دارد.

اخبار مرتبط:‌موسوی درچهای از تأثیرات حضور قاری راتب در مساجد می‌گوید 

                    مسجد باید محور اصلی در امور اجتماعی باشد 

شبستان
(یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷) ۱۳:۱۴
https://news.masjed.ir/u/m79
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید