سه شنبه / ۴ دی ۱۳۹۷ / ۰۷:۵۱
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۴۰۸۰
گزارشگر : ایده ایده
صبح امروز صورت گرفت

پیام تسلیت مقامات در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی مقامات کشور و جریان های سیاسی در عراق، با صدور پیام جداگانه ای این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری و بازماندگان ایشان تسلیت گفتند.

(سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷) ۰۷:۵۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در پی درگذشت آیت الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی مقامات، نهادها دوشنبه شب با صدور پیام جداگانه ای این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری و بازماندگان ایشان تسلیت گفتند.

 اطلاعیه دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه تصریح کرد: حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، مرجع عالیقدر شیعه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از یاران و مبارزان صدیق و مجاهد انقلاب بزرگ اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پس از تحمل دوره بیماری و علیرغم تلاش کادر پزشکی شامگاه دوشنبه سوم دی ماه به ملکوت اعلی پیوست و در جوار بارگاه الهی آرام یافت.

این ضایعه عظیم را به محضر امام زمان(عج)، مقام عظمای ولایت، مراجع عظام، حوزه های علمیه، طلاب و شاگردان ایشان،بیت محترم آن مرحوم و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت و تعزیت گفته و علو درجات آن گوهر ارزنده و روحانی بلند مرتبه را از خداوند متعال خواستاریم.

 

 حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

 

رسول گرامی اسلام (صل الله علیه وآله): «وَ إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی‏الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»


درگذشت عالم وارسته مرحوم حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از علمای اعلام و از شاگردان خلف آیات عظام امام خمینی(ره)، سید ابوالقاسم خویی(ره) و شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر(ره) موجب تأثر و تأسف اینجانب و همکارانم در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور شد.

 

بدون شّک آن عالم وارسته در طول عمر با برکت خویش، ضمن حرکت در راه و خط حضرت امام خمینی(ره) و جانشین خلف ایشان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی)، منشاء خدمات ارزشمندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند.

 

ایشان از همان شروع نهضت اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) با سرچشمه ناب و خروشان معمار کبیر انقلاب اسلامی آشنا شد و پس از تبعید حضرت امام(ره) به نجف اشرف، در زمره شاگردان ایشان درآمد. همچنین آن عالم مجاهد در کنار شهید مظلوم سید محمدباقر حکیم از جمله بنیانگذاران اصلی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق بود که نقش مهمی در مبارزه با رژیم جنایتکار بعث عراق به رهبری صدام حسین داشت.

 

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در طول هفت دهه حیات مبارکش، فعالیت‌های علمی و سیاسی مختلفی داشت؛ از جمله فعالیت‌های علمی و سیاسی ایشان می‌توان به عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی سیاستگذاری حوزه، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، ریاست قوه قضائیه، عضویت در شورای نگهبان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و ریاست مؤسسه دایرة المعارف فقه اسلامی اشاره کرد.

 

یکی از نقاط درخشان کارنامه سیاسی آن مرحوم، یک دهه ریاست بر قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبری است که موجب تحولات زیربنایی در دستگاه قضایی و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شد.

 

اینجانب بر خود لازم می‌دانم فقدان آن عالم جلیل‌القدر، خدوم  و از جمله ستون‌های استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به محضر حضرت امام عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و عموم مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی، تسلیت عرض نمایم. برای آن مجاهد نستوه و پارسا، علو درجات و برای بیت شریف و مکرم ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

 

حبیب‌رضا ارزانی

 

 سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم.

انالله و انا الیه الراجعون

قال رسوال الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدّها شیئی

خبر ارتحال جانگدازعالم مجاهد و فاضل، یار همیشه و همراه امام و رهبری و خدمتگزار صادق و خستگی ناپذیر مردم، آیت الله هاشمی شاهرودی موجب تاثر و تالم فراوان شد.

آیت الله هاشمی شاهرودی از جمله مردانی بود که سراسر عمر پر افتخار ایشان برای استقلال، آزادی و سربلندی ایران عزیز و اعتلای اسلام، انقلاب و بهروزی امت اسلامی بود.

حضور ایشان در سنگر‌های خدمت، از جمله شورای نگهبان، ریاست قوه قضاییه، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مایه اعتماد امام و مقام معظم رهبری و آرامش و قوت قلب دوستداران انقلاب سربلند اسلامی بود.

اینجانب درگذشت این عالم مجاهد را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله (عج)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، حوزه‌های علمیه، خاندان ارجمند هاشمی شاهرودی و عموم ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و غفران واسعه مسألت می‌نمایم.

 

سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران 

 

سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال جانگداز عالم ربانی، فقیه جلیل القدر حضرت آیت الله محمود هاشمی شاهرودی (ره) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و ریاست سابق قوه قضاییه موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

ایشان از جمله مفاخر حوزه های علمیه شیعه در ایران و عراق و در زمره عالمان وارسته، انقلابی و متعهد به شمار می‌رفت که نقش آفرینی های سترگ وی در یاری بخشی به امامین انقلاب اسلامی، پاسخگویی عالمانه و محققانه به مسائل نوپدید عصر حاضر و همت و تلاش های مثال زدنی در عرصه وحدت و انسجام ملی؛ میراث ارجمند و ممتازی را نزد علما، طلاب و مجاهدان نشر معارف نورانی اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و دلسوزان نظام اسلامی و خدمت به مردم به ودیعت نهاده است.

این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه های مقدسه علمیه قم و نجف، بیت معظم ایشان و آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از درگاه خدای کریم برای آن فقید سعید و فقیه ژرف اندیش، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز وی صبر و شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می کنم.

سرلشکر پاسدار محمد باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء

با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رضوان‌الله تعالی علیه به لقاءالله پیوست.

این عالم بزرگوار از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های خدمت به مردم، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.

فقدان این عالم فاضل و سکان اطمینان‌بخش دوست‌داران انقلاب، موجب تأثر و تألم جبران‌ناپذیری است؛ چرا که به یقین می‌توان گفت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در هر جایگاهی که قرار گرفت، به حد اعلی موجب سکون و آرامش بود.

اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن مجاهد پارسا، این ضایعه موسعه و سنگین را به حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شیعیان جهان، بیت شریف آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم.

احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری

 

 علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل

 بسم الله الرحم الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
 
درگذشت عالم جلیل القدر، مجاهد نستوه آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی که در کنار امام و رهبری، همراه همیشگی و صدیق انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودند، موجب تاسف و تالم فراوان گردید.
 
این عالم ربانی از چهره‌های ارزشمند و برجسته دینی بودند که در محضرآیات عظام و مراجع بزرگ تقلید تلمذ نموده و منشاء آثار و برکات فراوانی در حوزه‌های مختلف اجرایی و مسئولیت‌های مهم در کشور از جمله ریاست قوه قضائیه، عضویت شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و در راه تربیت عالمان دینی و ترویج آموزه‌های بلند و متعالی اسلامی و شیعی تلاش وافری را به کار بستند که یادگاران ماندگار ایشان به نیکی ثبت و ضبط خواهد ماند.
 
این ضایعه دردناک را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مردم بزرگ ایران، حوزه‌های علمیه، علاقه مندان، طلاب و شاگردان و بیت مکرم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم فقید از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجرمسئلت می‌نمایم.
 
علی اکبر ولایتی
 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل
 

 

 آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه

متن کامل پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إذا مات العالم ثلم فی‌الإسلام ثَلمة لایسدّها شیء إلی یوم القیامة

خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را که در دوران ریاست قوه قضاییه منشأ تحولات بسیاری در دستگاه قضایی بودند و در سنگر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در مسیر وحدت، انسجام و سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی‌داشتند و در حوزه‌های علمیه منشأ خدمات علمی بسیاری بودند را، به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم و علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق مسئلت دارم.

 

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

متن پیام رییس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی، روحانی جلیل‌القدر و یار و یاور دیرین انقلاب و نظام، حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از تحمل یک دوره بیماری، موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان مزین به تبار سادات و از خاندان معظم روحانیت و فقاهت و مروج مکتب اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بودند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی به‌دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات عظام خویی و  شهید سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این اساتید به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت.

ایشان علاوه‌بر این‌که از چهره‌های درخشان در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضائیه، منشأ خدمات فراوانی شدند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ضایعه ارتحال این روحانی گرانقدر و خدوم به محضر ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری، حوزه‌های مقدسه علمیه قم و نجف، شاگردان، ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای آن عزیز سفر کرده رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

 

عمار حکیم 

با نهایت تاسف، خبر درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را دریافت کردیم. جامعه اسلامی شخصیت بزرگی که در تمام دوره‌های زندگی‌اش برای گسترش و علو دین اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد را از دست داد.

این مصیبت دردناک را به امت اسلامی، ملت ایران، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، دولت ایران و خانواده مرحوم تسلیت می‌گوییم.

از خداوند می‌خواهیم که ایشان را مورد رحمت قرار دهد و با انبیاء و صدیقین و شهداء محشور گرداند و به خانواده ایشان صبر عطاء کند.

 

 سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پیامی اظهار کرد: «درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را خدمت خانواده و بازماندگان محترم تسلیت گفته، از درگاه پروردگار رحمان و رحیم برای آن مرحوم مغفرت و رحمت مسئلت می‌نمایم.»

 

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه در پیامی اعلام کرد، خبر درگذشت عالم ربانی و فقیه روشن اندیش حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) باعث تاثر و تالم اینجانب شد. 

این عالم بزرگوار ضمن آنکه در طول حیات پربرکت خود به تحصیل و تدریس علوم دینی و اجتهاد عالمانه مشغول بود، در دوران فعالیت مفید سیاسی و مشی معتدل خود در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، دبیری شورای حل اختلاف قوا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خیر و برکت فراوان بود. 

این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری و بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه ایزد منان برای روح آن مرحوم علو درجات طلب می کنم.

 

 محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عالم مجاهد و فقیه ژرف‌اندیش، آیت‌الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی، پس از عمری مجاهدت در راه خدا به زیارت معبود، بار یافت.

آسمان فقاهت، در فقدانِ مِهرِ فروزانی سوگوار شد که با پرتو افشانی، مسیر رشد و کمال را برای شاگردان و دست پروردگانِ فراوانِ خود، منوّر کرد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی از استوانه‌های فقاهت، جهاد و اجتهاد و از یاران صمیمی و وفادار امام راحل و مقام معظم رهبری و از پشتوانه‌های نظام مقدس اسلامی بود که در مسئولیت‌های گوناگون و در خدمت به این نظام، از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

بی‌تردید، رحلت این فقیه مجاهد و عالم والا مقام، ضایعه‌ای سنگین برای جهان اسلام و حوزه‌های علمیه است.

اینجانب، سوگمندانه، فقدان این فقیه گرانمایه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه‌های علمیه و قاطبه ملت ایران و به عموم ارادتمندان، شاگردان و دست پروردگان و به‌ویژه به بیت مکرم و آقازادگان محترم ایشان، صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از درگاه حضرت حق برای آن فقیه عالی‌مقام، علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر و دوام توفیق، طلب می‌کنم.

 

مجمع تشخیص مصلحت نظام

بسم الله الرحمن الرحیم

"اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء"

روح بلند عالم جلیل القدر و مبارز انقلابی، یار صدیق امام و یاور وفادار رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که عمر با برکت خود را در راه سربلندی ملت انقلابی ایران و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در جغرافیای امت های مسلمان منطقه در سنگرهای مختلف علمی و اجرایی صرف کرد، به دیدار معبود شتافت.
آن عالم جلیل القدر و فقیه گرانمایه هم در دوران سخت مبارزه در جبهه های حق علیه باطل در ایران و عراق و هم در پذیرش مسوولیت های سنگین در نظام مقدس جمهوری اسلامی ، همواره اعتلای کلمة الله و تقویت بنیان های اسلامی و نیز تلاش در جهت عزت و اقتدار امت های مسلمان را وجهه همت خویش قرار داده بود .

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: 

مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن عرض تسلیت بمناسبت این ضایعه اسف بار به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (ارواح العالمین له الفداء)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) و مراجع عظام تقلید ، علما و فضلای حوزه های علمیه و ملت پر افتخار ایران ، همدردی خود را با بیت مکرم و شاگردان داغدار آن فقید سعید اعلام می دارد. 

مجمع تشخیص مصلحت نظام از عموم ملت قدرشناس ایران اسلامی دعوت می نماید تا در مراسم تشییع و مجالس بزرگداشت آن مبارز نستوه حضور باشکوه به هم‌ رسانند. 

 

 حزب الدعوه اسلامی عراق

 حزب الدعوه اسلامی عراق با صدور اطلاعیه به مناسبت آیت الله هاشمی شاهرودی، از آن مرحوم به عنوان آیت الله العظمی و فقید مجاهد یاد کرد که حیاتش را وفق جهاد، علم و ایفای مسوولیت های مختلف از جمله ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نمود. 

این حزب پر نفوذ عراقی، درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی را به مراجع و طلاب حوزه های علمیه در سراسر جهان، ملت های ایران و عراق و همه دوستداران و مقلدان آن مرحوم تسلیت گفته است. 

حزب الدعوه عراق با اشاره به سوابق مبارزاتی مرحوم هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد که وی از بزرگان بحث خارج در حوزه علمیه و حامیان حرکت حزب الدعوه اسلامی عراق و مورد اعتماد آیت الله سید محمد باقر صدر و از برجسته ترین شاگردان او بود که در مبارزه علیه رژیم بعث مشارکت داشت و به همین دلیل به زندان افتاد و در معرض شکنجه های سخت قرار گرفت. 

در این اطلاعیه آمده است که مرحوم هاشمی شاهرودی همچنین نخستین رئیس مجلس اعلای اسلامی در عراق و در دوره بعدی سخنگوی آن بود. 

حزب الدعوه اسلامی عراق درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی را موجب خلاء بزرگی در عرصه علم و جهاد دانسته است که به آسانی جبران نخواهد شد.

جنبش عصائب اهل الحق از گروههای مقاومت اسلامی عراق نیز در اطلاعیه ای به همین مناسب، از آیت الله هاشمی شاهرودی بعنوان قامت بلند علمی و دینی و انسان و عالمی بزرگ که خدمات بزرگی به دین، حرکت اسلامی و جهان اسلام ارائه کرد. 

اطلاعیه با تجلیل از مقام علمی و مبارزاتی مرحوم هاشمی شاهرودی، از خدمات بزرگ او به اسلام ناب محمدی و مبارزه با استکبار جهانی قدردانی کرد.

بنا به این گزارش: آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام  ساعت ۲۲:۰۳ دوشنبه 3 دی 97 پس از مدت ها تحمل بیماری دارفانی را وداع گفت.

(سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷) ۰۷:۵۱
https://news.masjed.ir/u/h9t
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید