چهارشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۸
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۳۹۴۸
گزارشگر : ایده ایده
آیت الله صدیقی:

در مسائل حکومتی، کسی می‌تواند اقامه عدل کند که گرفتار امیال نفسانی نباشد

امام جمعه موقت تهران گفت: کسی در مسائل حکومتی می‌تواند اقامه عدل کند که تمایلی به ظلم و ظالم نداشته و اهل سازش و گرفتار امیال نفسانی نباشد.

(چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷) ۱۳:۲۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از رسا؛ آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در برخی دعاهای صحیفه سجادیه اشاره به مسائلی می‌کنند که اگر انسان درباره آنها غفلت کند تمام عمر را در باتلاق آن گرفتار خواهد شد و دست خالی از این عالم به عالم دیگر منتقل می‌شود.

وی افزود: همانطور که بدن خواب می‌رود مغز، هوش و عقل نیز مبتلای به خواب می‌شود؛ امام علی(ع) می‌فرمایند پناه بر خدا از دست کسی که عقل او در خواب باشد؛ کسی که قدرت تفکر و اندیشه او دچار اخلال شده است و در مسیر زشتی‌ها، شهوت‌ها و قدرت‌ها قرار گرفته است در دامن خطری به مراتب جدی‌تر از دیگران افتاده است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: در قرآن کریم غفلت از ریشه‌های سقوط آدمیان شمرده شده است؛ انسان باید در ظاهر و باطن خدا را یاد کند، معنای اینکه انسان دستش را برای گدایی به سمت خدا و به سوی آسمان دراز می‌کند این است که از خدا می‌خواهد هیچ‌گاه سقوط نکند و همواره به سمت بالا، ترقی و رشد باشد همچنین می‌خواهد دست خالی خود را به خدا نشان دهد.

وی در ادامه بیان داشت: کسی در مسائل حکومتی می‌تواند اقامه عدل کند که تمایلی به ظلم و افراد ظالم نداشته باشد، اهل سازش و گرفتار امیال نفسانی نباشد؛ کسی که در محضر خداوند متعال عرض نیاز، شرمندگی و حاجت می‌کند با تضرع، ناتوانی خود را به درگاه خداوند اعلام می‌کند؛ عرض نیاز نه تنها باید در ظاهر و بیرونی بلکه باید درونی نیز باشد و از وجود انسان بجوشد؛ علاوه بر ظاهر انسان که دست به آسمان می‌برد و اظهار نیاز می‌کند، دل و باطن او نیز باید در سوز و گداز محبوب باشد.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: یاد خدا در ظاهر و باطن مومن متجلی است اما شخص منافق در مجامع عمومی شاید حالات منقلب شدن را از خود نشان دهد اما عمل او باطن ندارد زیرا هیچ‌گاه خلوت شبانه با خدا و حالت توبه ندارد.

وی افزود: مومن خود را همواره محتاج به خدا می‌داند و برای درخواست نیاز از بارگاه بی نیاز همه وجود خود را به میدان می‌آورد؛ کسی که در دل شب هفت بار خداوند را با ربوبیّتش یاد کند خداوند متعال به او لبیک می‌گوید؛ در حدیث آمده کسی که هفت بار بگوید یا ارحم الراحمین، خداوند به او ندا می‌دهد انا ارحم الراحمین، نیازت را بخواه تا به تو بدهم.

استاد درس اخلاق اظهار داشت: انسان اگر با خدا ندار باشد خدا بسیار به او محبت دارد؛ دعا و خواندن ما باید با تمام وجود باشد و ظاهر و باطن ما فقر نسبت به پروردگار عالم را درک کند؛ در هنگام دعا خیلی نباید صدا را بلند کرد بلکه باید به حالت زمزمه با خدا صحبت کرد.

وی در ادامه افزود: پیامبر اکرم(ص) در ظاهر و باطن به گونه‌ای بود که هر کسی ایشان را می‌دید بندگی را در سَکَنات ایشان احساس می‌کرد و مشخص بود که عظمتی والا، او را مجذوب و مرعوب خود کرده است؛ در حالات مومن می‌توان مشاهده کرد که چطور به خداوند رازق، کریم، عظیم، کبیر و مقتدر تکیه کرده است و نیاز به حق تعالی در او کاملاً قابل رویت است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: بنابر آیات شریفه قرآن در دنیا مردانی هستند که اشتغالات و معاملات دنیا آنها را از یاد خداوند غافل نمی‌کند و در هر کاری با خدا حرکت می‌کنند، در هر لحظه مهمان یکی از اسماء و صفات پروردگار متعال هستند و هیچ‌گاه از خدا قطع نمی‌شوند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: غفلت، آنی است و سقوط، ابدی؛ گاهی انسان با یک غفلت برای همیشه از چشم خدا و اولیای الهی می‌افتد و رابطه او با بزرگان قطع می‌شود؛ غفلت انسان نه تنها یک عمر بلکه ممکن است تا ابد برای او پشیمانی به بار بیاورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه و مراقبه، از خود بی‌خود نشدن، اسیر هوی و هوس نبودن، خدا را همواره حاضر و ناظر دیدن سبب می‌شود انسان از شقاوت، جهنمی شدن و فاصله گرفتن از خوبان و اولیای الهی مصونیت پیدا کند.

انتهای پیام/

(چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷) ۱۳:۲۸
https://news.masjed.ir/u/jwy
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید