سه شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / ۱۸:۴۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۷۸۳
گزارشگر : ایده ایده
گزارش روز نهم نمایشگاه تخصصی مسجد؛

مدیریت مساجد در آستانه تحولی علمی و درون‌زا

کارهای اجرایی و ارائه محتوای نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد توسط فعالان مسجدی انجام می‌پذیرد، مجموعه این فعالیت‌ها نشان می‌دهد کاری «از مسجد»، «برای مسجد» در حال انجام است و این تحول درونزا می‌تواند ضمن آنکه وجه مردمی مساجد را حفظ کند، مدیریت آن را سامان بخشد.

(سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۴۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود، امروز سه‌شنبه، 29 آبان‌ماه با حضور شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان ایلام و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه، نهمین روز برگزاری خود را پشت سر گذاشت.

 مدیریت مساجد در آستانه تحولی علمی و درون‌زا

 حسینیه الزهرا(س) واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچون روزهای گذشته از ساعت ۸ صبح میزبان گروه‌های فرهنگی متشکل از ائمه جمعه و جماعات و فعالان مسجدی بود که برای بازدید این نمایشگاه تخصصی از پیش دعوت شده بودند؛ این نمایشگاه، اسناد راهبردی و الگوهای مدیریتی تدوین‌شده برای مسجد را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا این تولید دانش و الگوی مدیریتی بتواند برای اداره ۷۴ هزار مسجد کشور مورد استفاده قرار گیرد و بیش از پیش به رونق خانه خدا بیفزاید.

مدیریت مساجد در آستانه تحولی علمی و درون‌زا   

در غرفه‌های نمایشگاه چه محتوایی ارائه می‌شود؟

بخش اول این نمایشگاه به معرفی تاریخچه تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌پردازد؛ بازدیدکنندگان در این بخش ضمن بازخوانی پیام مقام معظم رهبری به مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی درباره تأسیس مرکز امور مساجد، با برنامه‌های راهبردی این مرکز به تفصیل آشنا می‌شوند.

بازدیدکنندگان سپس در بخش «ستارگان محراب» با مجاهدت‌های خاموش فعالان شاخص مسجد در قرن اخیر آشنا می‌شوند. بخش بعدی، شرح وظایف کارگزاران مسجد است که جدیدترین چارچوب‌های حقوقی برای فعالیت ائمه جماعات، هیئت امناء و خدام مسجد را شرح می‌دهد.

توضیح برنامه‌های تکریم ائمه جماعات و خدام، مرحله بعدی است که شاید برای بازدیدکنندگان تازگی داشته باشد. مرکز رسیدگی به امور مساجد با همکاری یکی از بانک‌ها و یکی از مؤسسات خیریه، زمینه ای را فراهم کرده است تا ائمه جماعات و خدام مسجد بتوانند از تسهیلات وام و سفر زیارتی به مشهد مقدس بهره‌مند شوند. همچنین برای نخستین بار، لباس متحدالشکلی برای خادمان مسجد تدارک دیده شده که می‌تواند در انسجام‌بخشی فعالیت این افراد تأثیرگذار باشد.

بازدیدکنندگان سپس به بخش خدمات آموزشی به اهل مسجد می‌رسند که نشان می‌دهد مرکز امور مساجد با برنامه‌های چندگانه ویژه خدام، خانواده خدام، هیئت امنا و ... ارتقای توانمندی و آموزشی فعالان مسجدی را مدنظر دارد. بخش‌های بعدی این نمایشگاه، سامانه جامع ثبت اطلاعات مسجد و فعالان آن، الگوی راهبردی فرهنگ‌سازی، نظام گونه‌بندی و سطح‌بندی مساجد، استقرار نظام مالی و مدیریتی، نظام مدیریت فرهنگی مسجد، راهبرد تعالی سازمانی، پایگاه تخصصی مسجد، نرم‌افزار مسجدیاب، مسجد تی وی، مسجد کالا و باشگاه ایده‌پردازان مسجدی است.

گفتنی است این بازدیدها به شکل گروهی انجام می‌شود و هر گروه یک یاور و مُکرِم دارد که تا پایان بازدید همراه آنان است، همچنین متصدی هر غرفه، خود یک روحانی فعال مسجدی است که سعی می‌کند در کوتاه‌ترین زمان، بیش‌ترین اطلاعات ممکن را به مخاطبان ارائه دهد.

 

همچنین بازدیدکنندگان از نمایشگاه به هنگام اذان ظهر، در فضایی صمیمی و آکنده از معنویت، به اقامه نماز جماعت ظهر و عصر می‌پردازند و بر سفره اطعام مسجد، مهمان می‌شوند.

مدیریت مساجد در آستانه تحولی علمی و درون‌زا   

 بومی‌سازی الگوهای مدیریت مسجد در استان‌ها

 حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‎‌تبار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد اظهار کرد:  برپایی این نمایشگاه یکی از ضرورت‌های فعلی جامعه ما بود، مساجد ما با نگاه سنتی اداره می‌شوند که طبیعتاً با ساخت و سازهای گذشته هماهنگ است اما این نمایشگاه نشان داد که می‌توان متناسب با تغییر و تحولات، مدیریت مسجد را به روز و نیازهای جامعه را در این زمینه حل کرد.

 

امام جمعه ایلام افزود: مسجد می‌تواند در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و ... تکنولوژی و برنامه‌ریزی را در اختیار بگیرد.  در تهران معضلات بیشتری برای فعالیت مسجدی وجود دارد و فعالان مسجدی آن هم به علت قوی بودن، کمتر زیر بار کار سازمانی می‌روند، اما بحمدالله این الگوهای مدیریتی به خوبی در تهران، در حال پیگیری است. اگر این الگوها در تهران توفیق یابند در استان‌ها به مراتب ساده‌تر قابل اجرایی‌شدن هستند، بهترین راه همین بود که از استان‌ها دعوت شود تا به شکل مستقیم در جریان انتقال تجربه قرار بگیرند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی، امام جمعه خرم آباد نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت: برپایی این نمایشگاه، کار نو، ایده جدید و درخور تحسین و تقدیر است، همکاران ما زحمت فراوانی کشیده اند تا ابعاد مختلف مدیریت تخصصی مسجد نشان داده شود، حقیقتاً اگر بخواهیم جریان انقلاب را با نیروهای مؤمن و متدین تداوم بخشیم باید به مسجد بپردازیم و کارها بر محور مسجد باشد، از این روی، لازم است ابعاد گوناگون مسائل مسجد و کارکردهای مختلف مسجد به عنوان یک موضوع تخصصی دیده شود، دستگاه‌های فعال در زمینه مسجد نیاز به ساماندهی دارند، مسائل گوناگون فقهی، دینی، اجتماعی، روانشناسی و جامعه‌شناسی مسجد مورد مطالعه قرار گیرند. بنابراین تقریباً اگر ما بخواهیم یک نگاه جامع و کامل در موضوع مسجد داشته باشیم باید آنچه را در این نمایشگاه فراهم شده، با دقت مورد توجه قرار دهیم که به اعتقاد من یک کار ارزشمند و دقیقی را دوستان متحمل شده اند. به زعم من، جذاب‌ترین بخش‌های این نمایشگاه، بخش خدمات آموزشی مسجد و بخش پیشینه‌شناسی مسجد بود، اینکه مسجد چه کارکردی دارد و دشمنان چرا با مسجد اینقدر مخالفت دارند به خوبی در آن غرفه نمایش داده شد.

 

میرعمادی در ادامه گفت: من در طول بازدید از نمایشگاه، دائماً نکاتی را یادداشت می‌کردم، بخش اول قوت‌های نمایشگاه بود، بخش دوم مسائلی بود که می‌شود تکمیل کرد، نکته سوم هم تجربیاتی بود که احساس کردم قابلیت بومی‌سازی در استان دارد و با کمترین هزینه می‌توان آن‌ها را برای مدیریت مسجد به کار بست.

 مدیریت مساجد در آستانه تحولی علمی و درون‌زا

مساجد در آستانه تحولی درونزا

بیش از 70 سند پشتیبان و راهبردی برای مدیریت ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مسجد طی هفت سال گذشته و توسط ائمه جماعات، فعالان مسجدی و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی تولید شده است؛ اسنادی همچون «مسجد و کودکان»، «مسجد و نوجوان»، «مسجد و بانوان» و ...، این اسناد پیش از ارائه در نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، در دوره مدیریت تخصصی ائمه جماعات تهران که ماه گذشته در دماوند برگزار شد، مورد چکش‌کاری نهایی قرار گرفت و این روزها در در نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد به مخاطبان ارائه می‌شود. کارهای اجرایی و ارائه محتوای نمایشگاه نیز خود توسط فعالان مسجدی انجام می‌پذیرد، مجموعه این فعالیت‌ها نشان می‌دهد کاری «از مسجد»، «برای مسجد» در حال انجام است و این تحول درونزا می‌تواند ضمن آنکه وجه مردمی مساجد را حفظ کند، مدیریت آن را سامان بخشد. 

گفتنی است، نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد از یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه در حسینیه الزهرا(س) واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا شده است و تا چهارشنبه، 30 آبان به فعالیت می‌پردازد.

 

انتهای پیام/

 

(سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۴۰
https://news.masjed.ir/u/uyo
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید