چهارشنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۷ / ۱۹:۳۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۷۸۱
گزارشگر : ایده ایده
در آخرین روز نمایشگاه بیان شد:

بازدید ۱۱۷ گروه از ۲۹ استان از نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد

نمایشگاه تخصصی «مدیریت مسجد» در آخرین روز برپایی خود، میزبان جمع کثیری از روحانیون بازدیدکنندگان بود که در مجموع ۱۱۷ گروه از ۲۹ استان از آن بازدید کردند و علاوه بر استفاده از طرح‎ها و ایده‎های این نمایشگاه بر ارئه خدمات و فعالیت‎های آن در قالب دکترین مدیریت مسجد تاکید کردند.

(چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷) ۱۹:۳۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نمایشگاه تخصصی «مدیریت مسجد» که کار خود را از روز یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه با هدف ارائه جدیدترین الگو‌های مدیریتی مسجد به ائمه جمعه و جماعات، فعالان مسجدی و فعالان فرهنگی در حسینیه الزهرا (س) واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز کرده بود، شب گذشته، چهارشنبه ۳۰ آبان‎ماه، به کار خود پایان داد؛ این روز نمایشگاه همچون روز‌های گذشته مورد استقبال مقامات کشوری و لشکری و همچنین ائمه جماعات و نمایندگان، ولی فقیه در استان‎ها قرار گرفت.


روز پایانی نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و شخصیت‌هایی ازجمله آیت الله غیاث‌الدین طاهامحمدی، نماینده، ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه شهر همدان و نماینده مجلس خبرگان رهبری در این استان، آیت‎الله سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده، ولی فقیه در استان کردستان، سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، حجت‎الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی، رئیس هیات مدیره دانشگاه امام صادق (ع)، حجت‎الاسلام حجت‌اله اسماعیلی، امام جمعه قرچک، حجت‎الاسلام و المسلمین حسن لزومی، امام جمعه پاکدشت، مسئولان و دست‎اندرکاران بنیاد دعبل و حجت‎الاسلام غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار شد.

 

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/28/1118743_776.jpg


این روز از نمایشگاه نیز شور و حال دیگری به خود گرفته و بود و وجه مشترک نظرات بازدیدکنندگان در خصوص این نمایشگاه علاوه بر نوآوری و ایده‎های مطرح شده در آن، تحقق یک فعالیت جمعی از سوی اهالی مسجد و کارکرد اصلی آن برای مسجد بود؛ هرچند برخی از بازدیدکنندگان تاکید می‎کردند که این ایده و طرح‎ها در شهر‌های محروم قابلیت اجرایی ندارد اما معتقد بودند که محتوای ارائه‌شده غرفه‌های نمایشگاه نشان از وضعیت و ارزیابی واقع‎بینانه از وضعیت فعلی مساجد کشور، به دور از مواجهه احساسی و شعار است.


توجه به اصل نام پیاده‎سازی ایده‎ها و طرح‎های ارائه شده در این نمایشگاه، یکی از مواردی بود که آیت‎الله غیاث‌الدین طاهامحمدی، نماینده ولی فقیه در استان همدان به آن تاکید کرد و در گفت‎وگو با خبرنگار ما؛ گفت: انصافا تمام آنچه که راجع به مسجد، نمازگزار، شئون مسجد، هیئت امنای مسجد، خادم مسجد و هرآنچه با مسجد در ارتباط است در این نمایشگاه بسیار خوب پیش‌بینی شده بود البته این طرح‎ها در تهران تا حدودی قابل اجراست، ولی در استان‌های دیگر، مخصوصا در مناطق محروم و ضعیف با این کم و کیف قابلیت اجرا ندارد.


وی بیان کرد: به‎عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه مسجد فعالیت می‎کنم، چند نکته اساسی در حوزه مسجد و مسجدسازی وجود دارد که اجرای آن‌ها می‎تواند شرایط بهتری را در این حوزه رقم بزند لذا شکی نیست که مسجدسازان در این حوزه نیت خیر دارند، اما ضرورتی است که در طرح و جامعیت مسجد و نیاز‌های آن نباید از خودشان مایه بگذارند و باید از یک مرکز تخصصی بیاورند تا مسجد از هر نظر ازجمله معماری ایرانی و اسلامی عیب و نقص نداشته باشد.

 
نمایشگاه در روز ششم

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدتقی صیفی، امام جمعه لاله‌جین همدان هم درباره این نمایشگاه گفت: زمانی که آقایان در مورد این نمایشگاه صحبت و ویژگی‎های طرح‎ها و ایده‌های مطرح شده را شرح می‌کردند به یاد این آیه از قرآن کریم افتادم که می‎فرماید: «اِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» (التوبة - آیه ۱۸)؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می‌کنند و زکات می‌دهند و جز از خدا نترسیده اند. امید است آنان از هدایت یافتگان باشند؛ لذا این نمایشگاه مصادق روشن همین آیه و تعمیر مساجد است.

 

نمایش دکترین مدیریت مسجد در مرکز رسیدگی به امور مساجد
سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیگر بازدیدکننده این نمایشگاه بود که وی نیز اظهار کرد: کار بسیار زیبا و ارزشمندی در این نمایشگاه انجام شد؛ درواقع دکترین مدیریت مسجد را مرکز رسیدگی به امور مساجد اینجا ارائه کرده است. در این نمایشگاه با راهبرد‌ها و حوزه عملیات داخل مسجد آشنا شدم و همچنین نحوه گزینش امام جماعت و ساختار اداری، فرهنگ‌سازی و آموزش‎ها به نمایش گذاشته شده بود.


وی اظهار کرد: جریان ۵ راهبرد ارائه شده در نمایشگاه تخصصی مسجد برایم بسیار جالب بود، چراکه برنامه محور بود و می‎توانستیم در پایان نتیجه را هم شاهد باشیم؛ ای‎کاش همه کسانی که در رابطه با مساجد کار می‎کنند و در این حوزه تصمیم‎گیری می‎کنند از این نمایشگاه بازدید می‎کردند و با راهبرد‌های آن آشنا می‎شدند.

 

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/28/1118739_439.jpg


یکی دیگر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه حجت‎الاسلام حسین محققی، امام جمعه منطقه قهاوند همدان بود که وی نیز درباره این نمایشگاه و خدمات آن گفت: با توجه به زحمات، تلاش‎ها، خدمات و فعالیت‎هایی که این نمایشگاه در قالب مساجد ارائه می‎کند نیاز است تا همه کسانی که دست‎اندرکار مساجد هستند به این طرح‎ها آشنا بشوند و آن‌ها را از نزدیک ببینند و در مساجد خود پیاده کنند.

 

این نمایشگاه برای ما بسیار درس‎آموز بود و دست پر از آن برمی‎گردیم
امام جمعه منطقه قهاوند همدان تصریح کرد: این نمایشگاه برای ما بسیار درس‎آموز بود و دست پر از آن برمی‎گردیم اما ای‌کاش دوستان این حوزه این نمایشگاه را به صورت استانی تبدیل کنند و نمایشگاه به صورت استان به استان برگزار شود تا تمامی دست‎اندرکاران فعالیت‎های مسجدی استان‌ها با این خدمات آشنا بشوند چراکه مسجد از قبل از انقلاب، زمان انقلاب و بعد از آن در کشور ما تاثیرگذاری بسیاری داشت و امروز هم با وجود هجمه‌هایی که علیه جوانان و نوجوانان وجود دارد مسجد باید به پویایی خود برگردد تا بتواند با این تهاجم فرهنگی و هجمه‎ها مقابله کند.


در پایان این نمایشگاه، حجت‎الاسلام صداقت، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ضمن ارائه آماری گفت: در طول این مدت شاهد ۲ رویداد و اتفاق خوب بودیم؛ یکی از این اتفاقات برگزاری اردو و دوره تخصصی مدیریت مساجد بود که با حضور چشمگیر روحانیون و ائمه جماعت برگزار شد. اتفاق دیگر بعدی برگزاری نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد بود.


معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: در این نمایشگاه شاهد بازدید ۱۱۷ گروه از ۲۹ استان کشور، حضور ۱۳ نفر از شخصیت‌های کشوری و لشکری، ۱۷ نماینده، ولی فقیه در استان‎های مختلف کشور، ۲۳ تیم از نواحی مختلف شهر تهران و حضور و بازدید ۲۲ ارگان و نهاد دولتی از سراسر کشور بودیم.


بنا برگزارش ؛ حجت‌الاسلام علی اکبری در روز دهم نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، از دست‎اندرکاران برگزاری این نمایشگاه و ائمه جماعات مساجد مختلف که در آن همکاری و فعالیت کردند، قدردانی کرد.

(چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷) ۱۹:۳۱
https://news.masjed.ir/u/mn8
گزارش نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
گزارش نمایشگاه تخصصی مسجد
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید