سه شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / ۱۸:۰۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۳۷۸۰
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از نمایشگاه تخصصی مسجد:

نمایشی از ۷ سال فعالیت پژوهشی در حوزه «مدیریت مسجد»

مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدت ۷ سال کار پژوهشی، اسناد بالادستی درباره مسجد را تدوین کرده و با این اقدام دانش‌بنیان، نقشه راهی برای مدیریت مطلوب مساجد طراحی شده است.

(سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس، در همین حوالی پایتخت در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات مدتی است که نمایشگاه «مدیریت مسجد» برپا است، در این مدت حضور نمایندگان ولی‌فقیه همراه با اعضای شورای فرهنگ‌ عمومی استان‌ها، نخبگان و پژوهشگران برای رصد آخرین فعالیت‌های صورت گرفته درباره ۸۰ سند مکتوب مساجد چشمگیر بوده است،‌ به گونه‌ای که روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از مسئولان کشوری از این نمایشگاه دانش‌بنیان دیدن کرده‌اند.

مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدت ۷ سال کار تدوین و تهیه این اسناد بالادستی درباره مسجد را انجام داده است که به صورت آزمایشی در استان تهران پیاده شده است،‌ هم اکنون در نظر دارد حاصل پژوهش و تحقیقات خود را در سراسر کشور اجرایی کند که هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی به نقد گذاشتن این تلاش ۷ ساله است.

نمایشگاه مدیریت مسجد دارای بخش‌هایی مانند مسجد از نگاه رهبر انقلاب، معرفی ائمه جماعات، شهدای محراب، نقش مسجد در منظومه مسائل گفتمان انقلاب اسلامی، توانمندسازی طراحی و فرآیند جذب، استقرار، تکریم، روش و آموزش ائمه جماعات،‌ باشگاه ایده‌پردازان مسجدی، مسجد کالا، مسجد تی وی،‌ آشنایی با مؤلفه‌های مسجد تراز اسلامی،‌ تولیدات مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

این نمایشگاه تلاش دارد موضوعات کلان مانند خانواده،‌کودکان،‌ نوجوانان،‌ جوانان، بانوان، اقتصاد،‌ فرهنگ،‌ اجتماع را در قالب اسناد بالادستی و کاربردی با مضمون دانش مدیریت مسجدی به مورد بحث و مداقه بگذارد.

 

 

مخاطبان این نمایشگاه نمایندگان ولی فقیه، امامان جمعه و جماعت، فعالان مسجدی، مسئولان و دست اندرکاران مرتبط با مسجد و سایر گروه‌ های مرجع جامعه هستند. این افراد که اکثراً به صورت گروهی به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند،‌ با حضور در هفت راهروی این نمایشگاه توسط مسئولان هر بخش اطلاعات مرتبط با آن بخش را به صورت آموزشی دریافت می‌کنند.

همچنین بخش فرهنگی مساجد و آسیب‌های این بخش، ارائه الگوی راهبردی فرهنگسازی مساجد، آشنایی با نظام حقوقی مساجد، استقرار نظام فنی مهندسی مساجد با هدف حفظ معماری ایرانی ـ اسلامی مساجد، بازسازی مساجد قدیمی و اصول ساخت مساجد جدید به کمک علم روز با بهره‌گیری از معماری اصیل مساجد ایرانی، معرفی نرم‌افزار «مسجد یاب» به عنوان بهترین نرم‌افزار دسترسی به مساجد استان تهران و نحوه وارد کردن اطلاعات مساجد در این نرم‌افزار، آشنایی با سایت‌های مهم و مرتبط با مساجد و نحوه ورود اطلاعات مساجد به این سایت‌ها و ایده‌پردازی مسجدی بخشی از مطالبی است که در این نمایشگاه بیشتر در قالب آموزشی عرضه می‌شود.

 

 

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری: در نمایشگاه «مدیریت مسجد» فکر و عمل در ذیل مسجد کنار یکدیگر آمده‌اند

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره کار سازماندهی و نگاه حاکمیتی در مسجد کار پیچیده‌ای است، به خبرنگار ما می‌گوید:‌ اکنون مرکز رسیدگی به امور مساجد، این توفیق را پیدا کرده است که آنچه را که به سهم حاکمیتی و امام مسلمین مربوط می‌شود با حفظ جنبه مردمی، در مسجد انجام دهد. این نمایشگاه در حقیقت حاصل چنین تأملی است و البته حاصل یک چنین اقدامی در میدان. یعنی فکر و عمل در ذیل مسجد کنار یکدیگر بیایند.

وی با تأکید بر اینکه تجربیات چند ساله مرکز در این نمایشگاه عرضه شده است،‌ می‌افزاید:‌ این نمایشگاه شروع یک راه و آغاز قدم‌هایی است که باید برای مسجد برداشته شود و البته هنوز خیلی راه مانده تا حق مسجد به خوبی ادا شود.حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه سند مدیریت مسجد در مساجد استان تهران به صورت آزمایشی اجرا شده است، اظهار می‌دارد: در واقع این سند یک مدیریت خاموش، به صورت عالمانه و مدیریت علمی است. همچنین ناظر به مدیران است که این سند قابلیت اجرا دارد.

 

 

حجت‌الاسلام آقایی: سند «مدیریت مسجد» قابلیت اجرایی به عنوان نقشه راه دارد

حجت‌الاسلام حمید مشهدی آقایی سرپرست حوزه ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز که مشغول صحبت با بازدیدکنندگان است، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره میزان تأثیرگذاری این نمایشگاه در بعد عملیاتی تصریح می‌کند: مخاطبان اصلی این نمایشگاه، نخبگان و پژوهشگران هستند از نمایندگان ولی فقیه تا ائمه جماعات از نزدیک در جریان این اسناد قرار گرفته‌اند تا از شکل نرم‌افزاری خارج و به صورت نقشه راه اجرایی شود.

وی ادامه می‌دهد: در چهلمین سال انقلاب توانسته‌ایم تا حدی نقشه راه برای این حرکت را تهیه کنیم و ثانیاً برای مدیریت مسجد نیازمند مشارکت ملی و عزم ملی هستیم تا منجر به یک اقدام مشترک و فصل مشترک در سراسر کشور شود.

 

 

حجت‌الاسلام لواسانی: توجه به مفاهیم آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در مدیریت مسجد احساس می‌شود

در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با حجت‌الاسلام سیدسعید لواسانی امام جمعه لواسان هم گفت‌وگو کردیم، وی می‌گوید: امروز یکی از مشکلاتی که در مدیریت روحانیت داریم، این است که خیلی با بحث‎هایی مانند چشم‎انداز، آینده‌‏پژوهی، آینده‌نگاری، آینده‏‌نگری و برنامه‏‌های سیاست‏‌گذاری و راهبرد توجه نداریم و کارها را بر اساس سلیقه خودمان انجام می‌دهیم؛ اما این نمایشگاه به ما نشان می‎دهد که ما می‌خواهیم به سمت آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری و بعد از آن هم سیاست‌گذاری برویم.

حجت‌الاسلام لواسانی با اشاره به اینکه جای بحث‎های محتوای کمی در این نمایشگاه خالی بود، می‌افزاید: اینکه بتوانیم در سایه این مدیریت مسجد، مطالعات عمیق تبدیل به یک سیاستگزاری‌ها شود و قابلیت اجرایی یابد، مهم است. به طور مثال اگر توانستیم در تهران 20 نفر را مانند آیت‌الله حق‌شناس و یا آیت‌الله خوشوقت تربیت کنیم،‌ آن وقت می‌توانیم بگوییم، مدیریت مسجد موفق بوده است.

 

 

حجت‌الاسلام صداقت: انتقال دانش مسجد به کارگزاران مسجد از اهداف برگزاری این نمایشگاه است

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به بازدید روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ گروه از این نمایشگاه می‌گوید: تقریباً هر گروهی شامل ۱۵ تا ۳۰ نفر بودند که بیشتر این گروه‌ها از اعضای تیم فرهنگی استان‌ها بودند. حضور نمایندگان ولی‌فقیه در این مدت چشمگیر بوده است و توقع چنین حضوری را نداشتیم، به گونه‌ای که در شب قبل از افتتاح نمایشگاه، آیت‌الله جزایری نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان حضور پیدا کرد.

وی درباره هدف از برپایی نمایشگاه مدیریت مسجد خاطرنشان می‌کند: انتقال دانش مدیریت مسجد به کارگزاران مسجد، انتقال دانش ساماندهی مساجد به نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جماعات و به نقد گذاشتن دانش تولید شده در میان نخبگان از اهداف برگزاری ۱۰ روزه این نمایشگاه است.

حجت‌الاسلام صداقت با تأکید بر اینکه سازمان متبوعش در آستانه چهلمین سال انقلاب دانش مدیریت مسجد را تولید کرده است، بیان می‌دارد: به زودی تور مجازی این نمایشگاه در دسترس عموم قرار می‌گیرد تا از نزدیک در جریان این اسناد بالادستی قرار بگیرند.

 

 

وی با اشاره به برخی نقدهای مطرح شده در نمایشگاه می‌گوید: بیشترین‌ نقدها به جایگاه امام جماعت بود که در این سند، نگاه سیستمیک به امام جماعت باعث بی‌اهمیتی این جایگاه می‌شود، در حالی که معتقدیم اگر این نگاه درست باشد، جایگاه امام جماعت در مسجد ارتقا می‌یابد. با این وجود بیشترین نقدها،‌ نقد محتوایی بوده است، مثلاً در الگوی خودکفایی هنوز نتایج دلخواه را به دست نیاوردیم.

بنا بر گزارش نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد ۲۰ تا ۳۰ آبانماه جاری در حسینیه الزهرا(ع) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حالی برگزار شد که هدف آن ارائه الگوی یکپارچه‌ مدیریت مسجد و انتقال دانش آن به ائمه جماعات و کارگزاران مساجد است. همچنین این دانش و تجربیات با ائمه جمعه و نمایندگی‌های ولی فقیه در استان‌ها نیز در این فرصت به اشتراک گذاشته شد.

انتهای پیام/

(سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۰۰
https://news.masjed.ir/u/ht6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید