یکشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / ۲۰:۰۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۷۲۵
گزارشگر : ایده ایده
در گفتگو با مدیر حقوقی امور مساجد

بررسی مشکلات حقوقی مساجد در رابطه با قبوض خدماتی

مدیر حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه تنها یک انشعاب حامل‌های انرژی برای مساجد رایگان است، گفت: مساجدی که علی‌رغم استفاده از یک انشعاب، قبض دریافت می‌کنند به مرکز رسیدگی به امور مساجد مراجعه کنند.

(یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷) ۲۰:۰۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام علی سعیدیان، مدیر حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در پاسخ به این سؤال که چرا همچنان برخی از مساجد قبض آب، برق و گاز دریافت می‌کنند؟ اظهار کرد: در این باره دو مسئله وجود دارد. اولین موضوع اخذ انشعاب حامل‌های انرژی برای مساجد است که براساس قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اخذ یک انشعاب برای مساجد رایگان است.

وی تصریح کرد: مساجدی که یکبار انشعاب گاز، آب یا گاز به صورت رایگان دریافت کرده‌اند اگر بخواهند یک انشعاب دیگر هم داشته باشند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.

مدیر حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد، درباره هزینه‌ حامل‌های انرژی گفت: درباره هزینه‌های آب، برق و گاز به استناد ماده ۱۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون مالی دولت مساجد از پرداخت هزینه‌های این حامل‌های انرژی معاف هستند، اما گاهی مساجد رقبه، مغازه، درمانگاه و ... دارند. این مراکز از مساجد جدا هستند و باید انشعاب جداگانه نیز داشته باشند و هزینه‌های خود را پرداخت کنند. تنها مکان‌هایی شامل شبستان، وضوخانه و ... که پلاک مسجد را دارند از پرداخت هزینه حامل‌های انرژی معاف هستند.

سعیدیان به کوتاهی برخی اداره‌ها و یا اهمال‌کاری آن‌ها درباره رایگان کردن هزینه‌های مساجد پرداخت و گفت: این مسئله مشکل یا خلأ قانونی ندارد، اما برخی از اداره‌ها در اجرای قانون سلیقه‌ای عمل کرده‌اند که با گزارشی که به مرکز رسیدگی به امور مساجد داده می‌شود و پیگیری‌های این مرکز مسئله حل می‌شود.

وی از مسئولان مساجدی که علی‌رغم وجود یک انشعاب آب، برق و گاز برای شبستان و خود مسجد همچنان قبض دریافت می‌کنند خواست موضوع را به مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه خود منعکس کنند تا پیگیری شود.

مدیر حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: تاکنون چندین بار این مسئله به ما گزارش شده است و وقتی پیگیری کرده‌ایم معلوم شده مغازه‌هایی که متعلق به مسجد بوده (جزو رقبات مسجد و در اجاره اشخاص است) از انشعاب رایگان استفاده کرده‌اند که همین مسئله موجب شده بود مسجد قبض دریافت کند. با جدا کردن انشعاب این رقبات و مراکز از مسجد دیگر قبض برای مسجد صادر نمی‌شود.

ساخت مساجد در مجتمع‌ها و شهرک‌های جدید

وی ضمن بیان مسئله که بسیاری از مردم و حتی مسئولان با بخش‌های قانونی مساجد آشنایی ندارند و همین موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: یکی از موارد جدی که اکنون درباره مساجد با آن مواجه هستیم ساخت مساجد در مجتمع‌ها و شهرک‌های جدید است.

سعیدیان ادامه داد: براساس قانون اگر بیش از ۱۲۰ واحد مسکونی ساخته شود باید مسجد یا نمازخانه در آن مجموعه ساخته شود. باید قانونی اتخاذ شود تا قبل از ساخت مجتمع یا شهرک جانمایی مسجد انجام و بعد مجوز ساخت داده شود که در این مسئله خلأ قانونی داریم.

وی خلأ قانونی دوم را مشخص نبودن مسئول و نهاد پیگیر ساخت مسجد در مجتمع‌ها و شهرک‌ها اعلام و اظهار کرد: در قانون ذکر نشده است وقتی در شهرکی مسجد ساخته نمی‌شود، کدام نهاد یا سازمانی باید طرح دعوا کند و پیگیر مسئله شود. جالب اینکه در هنگام انتخابات همه به سراغ مسجد می‌آیند، اما پس از انجام هر انتخاباتی و رسیدن به جایگاه خدمت، مسجد را فراموش می‌کنند.

انتهای پیام/

(یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷) ۲۰:۰۱
https://news.masjed.ir/u/jbu
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید