شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۹:۰۶
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۷۰۲
گزارشگر : ایده ایده
روز ششم نمایشگاه تخصصی مدریت مسجد؛

الگوهای مدیریتی برای تحقق مسجد تراز اسلامی

نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد در حالی ششمین روز برگزاری خود را پشت سرگذاشت که بازدیدکنندگان آن معتقدند الگوهای مدیریتی ارائه‌شده در این نمایشگاه از ویژگی‌هایی همچون فهم‌پذیری، دسترس‌پذیری و داشتن پشتوانه فقهی و نخبگانی برخوردار است که می‌تواند شاخصه‌های تراز اسلامی را در مساجد کشور محقق کند.

(شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷) ۱۹:۰۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود، شنبه، ۲۶ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسملین حاج‌ علی اکبری، رئیس این مرکز و ائمه جمعه و جماعات از سراسر کشور همچون حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی، امام جمعه کرمان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاحتی، امام جمعه رشت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین و حجت‌الاسلام فتاحی، امام جمعه دماوند، ششمین روز کاری خود را پشت سر گذاشت.

حسینیه الزهرا(س) واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچون روزهای گذشته از ساعت ۸ صبح میزبان گروه‌های مختلف ائمه جمعه و جماعات از سراسر کشور بود که همراه با فعالان مسجدی استان خود به نمایشگاه تخصصی مسجد آمده‌ بودند، این نمایشگاه الگوهای مدیریتی تدوین‌شده توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا این تولید دانش و الگوی مدیریتی غیردولتی، بتواند برای اداره ۷۴ هزار مسجد کشور مورد استفاده قرار گیرد.                

 

نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد  

همراه با بازدیدکنندگان نمایشگاه تخصصی مسجد

متصدی هر بخش، یک روحانی است که خود متولی مسجد یا صاحب مسئولیت در مرکز امور مساجد است. این متصدی وظیفه دارد توضیحات مربوط به هر غرفه را با بیانی بلیغ و در زمانی کوتاه ارائه کند.

بازدیدکنندگان نمایشگاه تخصصی مسجد، بازدید چندساعته خود را از بخش «بازخوانی راهبردی جایگاه مرکز رسیدگی به امور مساجد» آغاز می‌کنند. در این بخش، ضمن بازخوانی پیام مقام معظم رهبری به مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی درباره تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه‌های راهبردی این مرکز از بدو تأسیس تاکنون توضیح داده می‌شود.

بازدیدکنندگان سپس با برنامه راهبردی سوم امور مساجد که برای بازه سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است، به تفصیل آشنا می‌شوند.

بخش بعدی، شرح وظایف کارگزاران مسجد است که جدیدترین چارچوب‌های حقوقی برای فعالیت ائمه جماعات، هیئت امناء و خدام مسجد را شرح می‌دهد.

توضیح برنامه‌های تکریم ائمه جماعات و خدام، مرحله بعدی است که شاید برای بازدیدکنندگان تازگی داشته باشد. متصدی این بخش با بیانی گیرا از خدمات رفاهی جدید به ائمه جماعات و خدام می‌گوید که می‌تواند بخشی از کم و کاستی‌های مالی این قشر پرزحمت و بی‌ادعا را پوشش دهد.

بازدیدکنندگان سپس به بخش خدمات آموزشی به اهل مسجد می‌رسند که نشان می‌دهد مرکز امور مساجد با برنامه‌های چندگانه ویژه خدام، خانواده خدام، هیئت امنا و ... ارتقای توانمندی و آموزشی فعالان مسجدی را مدنظر دارد.

بخش‌های بعدی این نمایشگاه، سامانه جامع ثبت اطلاعات مسجد و فعالان آن، الگوی راهبردی فرهنگ‌سازی، نظام گونه‌بندی و سطح‌بندی مساجد، استقرار نظام مالی و مدیریتی، نظام مدیریت فرهنگی مسجد، راهبرد تعالی سازمانی، پایگاه تخصصی مسجد، نرم‌افزار مسجدیاب، مسجد تی وی، مسجد کالا و باشگاه ایده‌پردازان مسجدی است.

الگوهای مدیریتی برای تحقق مسجد طراز اسلامی

ویژگی الگوهای ارائه‌شده در نمایشگاه تخصصی مسجد

بازدیدکنندگان روز ششم نمایشگاه تخصصی مسجد معتقد بودند الگوهای مدیریتی ارائه‌شده در این نمایشگاه از ویژگی‌هایی همچون فهم‌پذیری، دسترس‌پذیربودن و داشتن پشتوانه فقهی و نخبگانی برخوردار است که می‌تواند شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی را در مساجد کشور محقق کند.

الگوهای مدیریتی برای تحقق مسجد طراز اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: از همه دوستان که برای برگزاری این نمایشگاه تخصصی زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم. برپایی این نمایشگاه، کار بسیار مدبرانه و هوشمندانه‌ای است. در این نمایشگاه، برنامه‌های جدید و قابل عملیاتی‌شدن، مطرح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان نیز از مهمانان ویژه روز ششم نمایشگاه تخصصی مسجد بود که به خبرنگار ما گفت: امروز توفیق داشتیم نمایشگاه تخصصی مسجد را بازدید کنیم، در این بازدید سه نکته حائز اهمیت را احراز کردم، نکته اول این است که مساجد حقیقتاً مراکز تربیت انسان است و ما در خصوص مدیریت مسجد و نحوه اداره آن کمتر با برنامه کار کرده‌ایم، می‌طلبید که جایی طرح و نقشه مناسبی برای اداره مسجد ارائه کند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه، ریل‌گذاری این بحث‌ها را از ابتدا تا انتها شاهد بودیم، گفت: مسئله دوم این است که هر کار مهم و کلان در حوزه فرهنگ که بخواهد تحول‌آفرین باشد، نیاز به نقشه راه دارد. بدون این نقشه نمی‌توان نقشه دل‌خواه را به دست آورد. نقشه راه هم باید به وسیله چهره‌های فرهیخته، باانگیزه و دانشمند در این زمینه تدوین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی ادامه داد: بحمدالله گروه‌های باانگیزه خوبی در این نمایشگاه کنار هم جمع شده‌اند و این نقشه را طراحی کرده‌اند و به خوبی خود را در نمایشگاه نشان داده است. نکته سوم هم اینکه نمایشگاه پایان راه نیست و حتماً یک سیر تکاملی دارد. چند سال است که حرکت‌های خوبی در زمینه مساجد و الگوهای مربوط به مدیریت آن آغاز شده است، ان‌شاءالله این حرکت در بستر چنین نمایشگاه‌ها و ایده‌هایی روز به روز کامل‌تر و عملیاتی‌تر شود تا نه تنها مردم کشورمان بلکه جهان اسلام بتوانند از آن بهره لازم را ببرند.

انتهای پیام

 

(شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷) ۱۹:۰۶
https://news.masjed.ir/u/jz2
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
نمایشگاه در روز ششم
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید