جمعه / ۲۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۶۸۸
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد:

نقش مساجد و ائمه جماعات در چهل سال انقلاب اسلامی

۷۴ هزار مسجد ایران را باید چه کسی و چگونه مدیریت کند؟ این سؤالی است که به صورت تخصصی در اولین نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد پاسخ داده شده است.

(جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۴:۵۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا, مکانی متعلق به همه که هیچ کس نمی تواند مدعی مالکیت آن شود(البته از قراری عده ای داعیه دار مالکیت آن هستند) با مخاطبانی از صفر تا بالای ۱۰۰ سال و با زمینی ترین تا آسمانی ترین وظایف ممکن. مکانی که تأکید همه بر دولتی نشدن آن است اما همه از دولت انتظار دارند حمایت مالی از آن داشته باشد.

به راستی چگونه می توان چنین مکانی با قابلیت های متعدد و البته در خطر را مدیریت کرد؟ برای پاسخ به بخش کوچکی از این سؤال بزرگ می توان در راهروهای نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد که از ۲۰ تا ۳۰ آبان ماه در حسینیه الزهراء (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپاست، قدم زد و به سخنان مسئولان غرفه های متعدد این نمایشگاه را شنید.

تحولات ۷ سال اخیر مدیریت مساجد در کشور

اولین دوره این نمایشگاه تخصصی است و به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد و برای مخاطبان خاص ازجمله ائمه جمعه و جماعت، نمایندگان ولی فقیه در استان ها، مسئولان نهادهای مختلف مرتبط با مسجد و به طور کلی فعالان و مرتبطان مسجدی برپا شده است. محور نیز فعالیت های صورت گرفته طی هفت سال مسئولیت حجت الاسلام علی اکبری بر این مرکز است.

مسجد به راستی کجاست؟ یا بهتر بگوییم باید کجا و چطور جایی باشد؟ پاسخ به این سؤال در چند پوستر از پیام مقام معظم رهبری به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز به صورت جملات کوتاه اما کامل آمده است.

راهرو پر است از پوسترهایی که به معرفی تعدادی از مساجد مطرح و فعال در انقلاب از جمله مسجد قبا، مسجد لرزاده، مسجد الجواد(ع) و ... و نیز معرفی تعدادی از مطرح ترین ائمه جماعات استان تهران از جمله آیات عظام آقا مجتبی تهرانی، خوشوقت، طالقانی، فیروزآبادی، کافی، مجتهد تهرانی و ... پرداخته‌اند.

روحانیان ۶ برابر سایر اقشار جامعه در جنگ شهید تقدیم کشور کرده اند

آیا می دانستید روحانیان شش برابر سایر اقشار جامعه در جنگ شهید تقدیم کشور کرده اند؟ پنج هزار روحانی شهید، ۲۰۰ امام جماعت شهید، ۴۰۰ امام جماعت جانباز، تعداد زیادی پدر شهید امام جماعت و البته بیش از ۹۰ درصد رزمندگان که از مسجد به جبهه اعزام شده اند و همه این آمارها یعنی نقش مهم تربیتی مسجد.

مسجد اولین خاکریز مقابله با دشمن است اما همیشه باید مراقب مساجد ضرار بود. اینها بخشی از مطالبی است که مسئول غرفه مربوط به شهدای مسجدی بیان می کند و در ادامه فیلمی از به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی نمایش داده می شود.  

سال ۱۴۰۴ باید ۹۲ هزار مسجد در ایران داشته باشیم

روحانیان در گروه های مختلف از نواحی ۱۸ گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد در تهران و سایر استان های کشور پس از عبور از این غرفه در بخش «نگاه آماری به وضعیت مسجد» با تعداد مساجدی که بعد از انقلاب ساخته شده و چشم انداز وضعیت مساجد در ۱۴۰۴ که باید به عدد ۹۲ هزار مسجد برسد، آشنا می شوند و نمونه مفهومی سند مسجد طراز انقلاب اسلامی را به صورت اینفوگرافی مشاهده و مسیر دستیابی به این مسجد را می آموزند. نکته عجیب اینکه علیرغم مسائل مطرح در خصوص تعداد مساجد ایران، برای هر هزار و ۱۱۲ شیعه یک مسجد و برای هر ۵۲۵ اهل سنت یک مسجد در ایران وجود دارد.

تمام مطالب مطرح شده جنبه آموزشی دارند و در قالب اینفوگرافی ارائه شده اند از جمله «بازخوانی راهبردی جایگاه مرکز رسیدگی به امور مساجد» که از فرایند تأسیس مرکز تا مخاطبان و مشتریان آن و ... را در برمی گیرد.

وظایف کارگزاران مسجد یعنی امام جماعت، هیئت امنا و خادم چیست؟

در ادامه ساختار سازمانی و مأموریت ها(ترسیم ۱۸ ناحیه مرکز)، روند برنامه ریزی راهبردی برای مساجد با تأکید بر ترسیم راهبرد سوم که همینک در حال اجراست، شرح وظایف کارگزاران مسجد شامل امام جماعت، هیئت امنا و خادم مسجد، فرایند جذب و استقرار ائمه جماعت، تکریم امام جماعت و خادم، فرایند آماده سازی و آموزش ائمه جماعت، برنامه ها و خدمات آموزشی، سامانه سجم(سامانه جامع مساجد) و الگوی راهبردی فرهنگ سازمانی به شکلی ساده اما پر محتوا طراحی شده که مسئولان هر غرفه آن را توضیح داده و به پرسش های حاضران پاسخ می دهند.

استان ها الگوبرداری می کنند

با توجه به اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد وظیفه راهنمایی و ارائه پیشنهاد به مساجد و مسئولان مسجدی را دارد و از سوی دیگر وظایف نظارتی آن محدود به استان تهران است و در سایر استان های کشور نماینده ولی فقیه در هر استان وظیفه اداره امور مساجد آن استان را عهده دار است، حضور نمایندگان استان ها در این نمایشگاه موجب شده مسئولان استانی با افقی گسترده تر و تخصصی تر به اداره مسجد نگاه کنند. این تغییر نگاه و دریافت ایده های جدید و به روز در صحبت هایی که نمایندگان استان ها پس از مشاهده نمایشگاه مطرح می کردند کاملاً مشهود بود.

چگونه مساجد جدید بسازیم و مساجد قدیمی را بازسازی کنیم؟

آشنایی با برنامه ستارگان محراب که به معرفی ائمه جماعات مطرح استان تهران می پردازد، ترسیم نظام حقوقی طراحی شده برای مساجد به ویژه با توجه به مشکلاتی که در حوزه حقوقی مساجد درگیر آن هستند، ترسیم استقرار نظام مالی ـ مدیریتی و ترسیم نحوه استقرار نظام فنی و مهندسی که طی آن به حاضران توضیح داده می شود که چگونه می توان مساجد جدید را با استفاده از به روزترین روش های معماری و البته با حفظ میراث ارزشمند معماری ایرانی ـ اسلامی ساخت و یا مساجد قدیمی را مرمت کرد از دیگر بخش های این نمایشگاه است.

حاضران همچنین با نظام ارزیابی عملکرد کارگزاران مساجد و نحوه رسیدگی به اختلافات، نظام مدیریت فرهنگی مسجد (که در این بخش طرح خودکفایی مساجد و الگوی کارکرد اجتماعی مسجد در دست تدوین است)، آشنایی با راهبرد تعالی سازمانی، نرم افزار مسجدیاب و ویژگی های منحصر به فرد آن، روش ثبت سایت مسجد، باشگاه ایده پردازان مسجدی، مسجد TV و مسجد کالا آشنا می شوند.

در انتهای این نمایشگاه و پس از اینکه ائمه جمعه و جماعات و مسئولان مسجدی با تمام مباحث مدیریتی مطرح در حوزه مسجد آشنا شدند، جلسه بحث و تبادل نظر با رئیس و معاونان مرکز رسیدگی به امور مساجد برای آنها برگزار می شود و به صورت حضوری می توانند سؤالات و مسائل خود را با حجت الاسلام علی اکبری و معاونان او در میان بگذارند.

بحث و تبادل نظر مساجد از آنچه هستند تا آنچه باید باشند

این جلسه به مسئولان فرصت می دهد تا نه تنها کاستی های نمایشگاه از دید دست اندرکاران مساجد مختلف کشور بشنوند بلکه فرصت دریافت مشکلات مساجد در نقاط مختلف کشور را نیز فراهم می کند. بسیاری از مسئولان استانی مساجد چنین دید گسترده ای به مدریت مساجد نداشته اند و اکنون لازم است با الگوبرداری از طرح های ارائه شده در این نمایشگاه به بازطراحی مدیریت مساجد در استان خود بپردازند بر همین اساس کتاب ها و بروشورهای آموزشی در پایان به حاضران اهدا می شود.

امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است

تأکید بر مردمی اداره شدن مساجد با محور مدیریت امام جماعت مسجد، مطلبی است که در هر بخش از این نمایشگاه بر آن تأکید و تصریح می شود هر اقدامی که صورت می گیرد مساجد همچنان باید مردمی باقی بماند و امام جماعت مدیر مردمی آن باشد.

انتهای پیام/

(جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۴:۵۷
https://news.masjed.ir/u/jcf
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیريت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید