پنج شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۶۶۹
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام صدرالدین شریعتی عنوان کرد:

مسجد زبان گویای مردم است

امام جماعت مسجد قبا گفت: مسجد زبان گویای مردم است تا مشکلات را منعکس کند و مسئولان باید به جایگاه سخنگوی مردم بودن مسجد توجه داشته باشند.

(پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۴:۰۲
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.

 

پیرو این امر، روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد، با تاثیر از این بیانیه مهم و آینده ساز نامگذاری شدند. به همین بهانه پایگاه تخصصی مسجد، پرونده ویژه خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند. آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نسل جدید و متعهد در کجا تربیت می‌شوند؟ ویژگی آن چیست؟ قطعا‍ً در انقلابی که از مساجد برخاسته، بهترین محل تربیت نیروی انقلابی نیز همان مسجد است و غایت همه‌ی مساجد، مسجد طراز اسلامی است.

 

در مصاحبه پیش رو و مصاحبه‌های آینده، ویژگی مساجد طراز انقلاب که همان مساجد طراز اسلامی هستند، و نقش آنها را در گام دوم انقلاب بررسی می‌کنیم. 

 

در همین راستا، گفت و گویی با حجت الاسلام سید صدرالدین شریعتی، رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه و امام جماعت مسجد قبا، انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

 قبل از انقلاب هیچ نهادی در رابطه با تحول اجتماعی به جز مساجد کار نمی‌کرد

صدر الدین شریعتی درباره جایگاه مساجد در جامعه و نحوه مدیریت آن برای رسیدن به مسجد طراز اسلامی، اظهار کرد: قبل از انقلاب اداره مساجد جنبه فردی و جمعی داشت اما بعد از اینکه مقام معظم رهبری دستور ایجاد مرکز رسیدگی به امور مساجد را صادر کردند، این مرکز توانست در ابعاد مختلف از جمله انتخاب و آموزش روحانیان، اصلاح نحوه برخورد با مخاطبان جوان، نوجوان، بانوان، آقایان، رسیدگی به فضای فیزیکی و فرهنگی مسجد و واکنش را حرکت های جهانی و رخ دادهای نوین بین المللی و ... نقش خوبی را ایفا کند.

 

وی ادامه داد: قبل از انقلاب تمام توجه مردم به مسجد بود و هیچ نهادی در رابطه با تحول اجتماعی به جز مساجد کار نمی‌کرد. سازمان ها در اختیار حکومت طاغوتی بود و تنها جایی که نقش حمایت از دین، مردم و فرهنگ مردم را داشت مسجد بود در نتیجه این جایگاه برای مردم شناخته شده و منحصر به مسجد بود.

 

حجت الاسلام شریعتی با اشاره به تغییرات صورت گرفته پس از انقلاب در حوزه ترویج دین و مسائل فرهنگی، گفت: اکنون سیستم فرهنگی کشور انحصار به مسجد ندارد و نهادهای مختلفی در این حوزه نقش دارند؛ یعنی تمرکز مسئولیت های مسجد قبل از انقلاب، پس از انقلاب در میان نهادهای مختلف پخش و نمود کلانی مسجد از ذهن ها دور شده است.

 

مسجد زبان گویای مردم است تا مشکلات را منعکس کند 

وی در پاسخ به این سؤال که با جهش‌های بین‌المللی و فرهنگی که در دنیا ایجاد شده، مسجد چگونه می‌تواند مخاطب بیشتری را جذب کند؟ گفت: مسجد باید تمام برنامه‌ها را ساماندهی کند. وقتی ائمه جماعت به خوبی انتخاب و مهارت‌های تبلیغی، مدیریتی، جلب مخاطب و مردم شناسی به آنها آموزش داده شود، با حرکت روبه جلوی حاضر نقش مساجد بیشتر می‌شود.

 

شریعتی در ادامه گفت: اینکه احساس می کنیم نقش مسجد کم رنگ شده به دلیل مطالبات سیاسی  ـ اجتماعی جامعه از مسئولان است. مردم خیال می کنند مسجد باید تمام مطالبات را پاسخگو باشد. مردم انتظار دارند امام جماعت جلوی همه مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی را بگیرد و یا پاسخگوی وضعیت موجود باشد این مسئله در پدیده های ارتباطی مردم با مسجد تأثیرگذاشته و نقش کم رنگی برای مساجد ایجاد کرده است. اما باید به مردم گفت مسجد چه قدر اختیار و توان دارد.

 

وی تصریح کرد: مسجد زبان گویای مردم است تا مشکلات را منعکس کند و مسئولان باید به جایگاه سخنگوی مردم بودن مسجد توجه داشته باشند. نکته مهم این است که مساجد و ائمه جماعات مشکلات مردم را بیان می کنند ولی اگر از طرف مسئولان قبول و پذیرشی نباشد کار به جایی نمی‌رسد و این یکی از مشکلاتی است که نقش مسجد را به ظاهر کم رنگ کرده است.

 

نقش دین در جامعه توسعه پیدا کرده اما مسئول همه این نقش ها مسجد نیست!

حجت الاسلام شریعتی با بیان اینکه؛ معتقد است نقش دین در جامعه توسعه پیدا کرده، گفت: نقش دین در جامعه توسعه پیدا کرده اما مسئول همه این نقش ها مسجد نیست. یعنی وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، بسیج و ... هر کدام در این رابطه نقشی دارند و خیلی از این موارد از حوزه فعالیت مسجد خارج شده است.

 

وی ساخت مساجد در دانشگاه ها را حرکتی بزرگ عنوان کرد و گفت: مساجد به دانشگاه ها راه پیدا کرده‌اند و این حرکت بزرگی است. قطعاً دانشگاه ها در مساجد می توانند الگوی جدیدی ایجاد و تئوری های نو ارائه دهند و روش های پژوهشی در حوزه دین و نشر معارف را توسعه دهند. دانشگاه‌ها می‌توانند اشکالاتی که در مساجد می‌بینند را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهند و راه حل ارائه کنند.

 

گفت و گو: جلال حیران نیا

(پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۴:۰۲
https://news.masjed.ir/u/mb0
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید