چهارشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۶
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۶۵۷
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

مسجد بدون گنبد «مودت»، ساختمانی 9 میلیون دلاری در سنگاپور

مسجد مودت از جمله مساجد مدرن با بنایی بدون گنبد در سنگاپور به سحاب می آید که در سال 2009 برای ساخت آن رقمی حدود 9 میلیون دلار هزینه شده است.

(چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۰۶

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: سنگاپور، از کشورهای جنوب شرق آسیا است، اسلام از طریق مالایی‌های جزایر جوهور و ملاکا، وارد این سرزمین شده است، مهاجرت مسلمانان در اوایل قرن ۱۸ میلادی اسلام را در این کشور گسترش داد، در میان این مهاجران عرب، ساداتی نیز بوده‌اند که خود را به خاندان اهل بیت منتسب می‌کرده‌اند، شیعیان کمتر از یک درصد از جمعیت سنگاپور را تشکیل می‌دهند. پورتال اهل بیت، در ۲۰۰۸ میلادی، شمار شیعیان این کشور را ۳۰،۰۰۰ تن تخمین زده است، اما مؤسسه PEW در ۲۰۰۹ تعداد آنها را کمتر از ۷،۰۰۰ تن گزارش کرده است.

شیعیان این کشور از سه گروه اثناعشری، بهره و خوجه تشکیل شده‌اند، آنان مساجد و مراکزی دارند، مقام سید حبیب نوح از زیارتگاه‌های این منطقه است. همچنین در مسجد باعلوی متعلق به شافعیان، مراسم عزاداری محرم برگزار می‌شود.

«مسجد مودت» ازجمله مساجد کشور سنگاپور به حساب می آید که در شهر سنگ کانگ واقع شده است. ایم مسجد در سال 2009 افتتاح شده و نام مالایی آن نیز مسجد کاسیح سایانگ است. گفته می شود بیش از 9 میلیون دلار برای ساخت این مسجد بدون گنبد هزینه شده است.

این مسجد با معماری ساخته شده که نه تنها برای مساجد سنگاپور بلکه برای مساجد سراسر دنیا چندان متعارف نیست اما این روزها ساخت مساجدی که از معماری مدرن استفاده کرده و به تدریج از نمادهای سنتی چون مناره و گنبد فاصله می گیرند، متداول شده و مقامات مسئول ابراز امیدواری می کنند که این امر بتواند چهره ای از اسلام پیشرو را به جامعه عرضه کند.

زین عثمان رئیس بخش توسعه مساجد در شورای دینی اسلامی سنگاپور در این رابطه می گوید: مساجد باید چهره ظاهری خود را تغییر دهند تا همچنان ارتباط خود را به بافت مدرن سنگاپور حفظ کنند.

وی با اشاره به جاذبه های این مسجد جدید برای جوانان بر ویژگی همزیستی اسلام با جامعه گسترده تر و انطباق تعالیم آن با دنیای مدرن تأکید کرد.

مسجد المودت بدون گنبد و دارای یک مناره است اما مناره آن به برجی براق شباهت دارد و نمای خارجی آن را فلز تشکیل داده است.

ساخت این گنبدهای بزرگ برای آب و هوای گرمسیری سنگاپور مناسب نیست و حفظ هر کدام از آنها طی سه سال 50 هزار دلار سنگاپور هزینه بر می دارد. به جای آن مساجد جدید که با اشکال هندسی ساخته می شوند مسئله نظافت و نقاشی را تسهیل کرده است.

بابی ونگ از دانشکده طراحی دانشگاه ملی سنگاپور می گوید: مناره ها در مساجد مدرن شبیه آثار هنری معاصر هستند. زیبایی شناسی این مساجد به نوعی مورد توجه است که حتی غیر مسلمانان نیز از آن استقبال می کنند.

این درحالی است که عده ای استقبال چندانی از چهره جدید مساجد نکرده اند.

جونان جوهری از دانشجویان مسلمان گفت: مساجد جدید نوعی کسر بودجه برای جامعه فراهم می کنند که چندان خوشایند نیست، این مبلغ می تواند صرف کمک به خانواده های کم درآمد یا گسترش آگاهی درباره دین اسلام شود.

شورای اسلامی این کشور نیز اعلام کرد مسجد المودت بیشتر شبیه یک مرکز خرید شده تا ساختمانی که برای نیایش از آن استفاده می شود. با این حال صالح احمد از مسلمانان سنگاپوری اظهار می دارد هدف از ساخت مسجد محلی برای عبادت خداوند است و ظاهر آن برای من چندان اهمیتی ندارد.

مسجد مودت سنگاپور  
مسجد مودت سنگاپور
مسجد مودت سنگاپور
مسجد مودت سنگاپور
مسجد مودت سنگاپور
مسجد مودت سنگاپور
مسجد مودت سنگاپور
مسجد مودت سنگاپور
مسجد مودت سنگاپور

(چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۰۶
https://news.masjed.ir/u/hv9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید