سه شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۷ / ۱۸:۳۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۳۶۵۶
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجدالرضا (ع):

مسجد فعال و پویا در همه شئون زندگی مردم نقش دارد

امام جماعت مسجدالرضا (ع) معتقد است که مسجد تراز اسلامی باید همانند مساجد صدر اسلام در همه شئونات زندگی مردم نقش داشته باشد و مرکز و مرجع رسیدگی به مشکلات مردم شود.

(سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۳۶

 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان ، مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی در محله‌ها هستند که جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهر دارند. این مکان‌های مقدس فضایی روحانی و معنوی دارند و می‌توانند افراد جامعه را از گزند انحرافات و گناه مصون بدارند، اما چگونه می‌توان توجه نسل جدید را به مساجد جلب کرد تا آنان بتوانند نیازها و خواسته‌های خود را در این مکان مقدس جست وجو کنند؟

 

مسجد الرضا (ع) دیباجی یکی از مساجد بزرگ پایتخت است که به دلیل فعالیت های گسترده و برنامه های فرهنگی و مذهبی به عنوان یکی از مساجد فعال تهران محسوب می شود.

 

ساخت این مسجد در زمینی به مساحت 18 هزار‌ مترمربع از سال 1390 با همکاری شهرداری و مرکز رسیدگی به امور مساجد منطقه ۱ آغاز شد و در نهایت این مسجد در سال ۹۵ افتتاح شد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین مساجد تهران محسوب می شود.

 

فضای ساختمان مسجد الرضا (ع) با ۳ هزار‌ متر مربع زیربنا مجهز به کتابخانه، کلینیک درمانی، آمفی‌تئاتر، آشپزخانه و خانه کودک، کانون فرهنگی هنری و کتابخانه است که عموم شهروندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

در بخش اول گزارش مسجد الرضا (ع) دیباجی، حجت الاسلام علی محمدی سیرت؛ امام جماعت این مسجد با اشاره به اینکه طبق اطلاعات بیش از 13 درصد از مساجد دارای موقوفات هستند، تاکید کرد که لازم است موضوع وقف در میان مردم فرهنگ سازی شود که مساجد دارای وقف منعفتی شوند تا برای اداره مساجد و فعالیت های فرهنگی و مدیریت آن ها درآمدی وجود داشته باشد، ترویج این موضوع، فرهنگ‌سازی دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی را می طلبد تا بتوانند با تبلیغ گسترده در زمینه وقف، مردم را در این زمینه به مشارکت دعوت کنند.

 

 

 

 

در ادامه بخش دوم گفت و گو با امام جماعت مسجد الرضا (ع) دیباجی می آید:

 

امام جماعت مسجد الرضا (ع) دیباجی با اشاره به شاخصه های مسجد تراز اسلامی، داشتن امام جماعت و هیئت امنای فعال را از جمله ویژگی های چنین مسجدی دانست و خاطر نشان کرد: امام جماعت مسجد باید با همه اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کند و زمینه حضور همه اقشار به ویژه نوجوانان و جوانان را در مساجد فراهم کند زیرا متاسفانه امروز شاهد حضور کمرنگ آنان در اغلب مساجد هستیم و این موضوع مطلوب نظام اسلامی نیست، معتقدم در مسجد تراز اسلامی باید حضور قشر جوانان و نوجوانان فعال مشهود باشد و مربیان، هیئت امنا و ائمه جماعات مساجد  زمینه حضور چشمگیر آن‌ها را فراهم کنند.

 

 

 

 امام جماعت مسجدالرضا (ع) گفت: دومین مولفه و ویژگی مسجد تراز اسلامی این است که باید پاسخگوی نیازهای مادی، فرهنگی، دینی و معنوی همه اقشار باشد، مسجد پویا و فعال باید در همه شئونات زندگی مردم نقش داشته باشد، شانیت مسجد تنها به اقامه نماز جماعت نیست، بلکه مساجد ده‌ها شأن دارند، از جمله اینکه در شادی ها و عزاها در کنار مردم محله باشند.

 

محمدی اظهار کرد: مسجد تراز اسلامی باید همانند مساجد صدر اسلام در مباحث نظامی، خانوادگی، مشاوره ای و رسیدگی به امورات مختلف، داوری، قضاوت، ارتباط گیری و رسیدگی به احوالات مردم و بیماران، نقش اثرگذاری داشته باشد مساجد امروزی تنها توانسته اند، با یک یا دو مورد از شئونات مردم پیوند داشته باشند و آن گونه که باید نتوانسته اند، مرکز و مرجع رسیدگی به مشکلات مردم باشند.

 

 

 

وی ادامه داد: از دیگر شاخصه های مسجد، نمونه تبلیغ معارف دین و قرآن کریم است که باید در مسجد تراز اسلامی مورد توجه قرار گیرد، مساجد در زمان نبی مکرم اسلام (ص) مرکز تبلیغ دین و قرآن محور بودند و متناسب با نیازهای روز اقشار جامعه فعالیت های تبلیغی انجام می دادند، امروز هم باید چنین ویژگی داشته باشند، سعی ما بر این مبنا بوده است که این موضوع در مسجد الرضا (ع) مورد توجه باشد.

 

امام جماعت مسجد الرضا (ع) اظهار کرد: در حال حاضر هم مسجد تراز اسلامی باید پایبند به ارزشهای دینی و انقلابی باشد و روحیه مقاومت و مقابله با دشمن در آن موج بزند، علاوه بر آن نماز و عبادتی که در آن برپا می شود، همراه با امر به معروف و نهی از منکر، مقابله با ظلم و ستم، روحیه جهادی و مقابله با مستکبر و استقامت در برابر دشمنان در آن وجود داشته باشد، تمام تلاش ما در این راستا بوده است که این مولفه ها در مسجد الرضا (ع) مورد توجه قرار گیرد.

 

محمدی افزود: اهالی و هیئت امنای مسجد نمونه اسلامی نباید سکولار، بی تفاوت، بی خط و خنثی باشند، چرا که مساجد پایگاه دین و اهل بیت (ع) هستند، بنابراین باید دفاع از مظلوم، کمک به محرومین و مقابله با ظالم در چنین مساجدی در دستور کار باشد، زیرا که مسجدی که نسبت به انقلاب، خط، مواضع و اندیشه امام خمینی (ره) و ولایت بی تفاوت باشد، نمی تواند مسجد موفقی در تربیت نیروی متعهد برای انقلابی موفق باشد زیرا که تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برگرفته از قرآن و معارف اهل بیت (ع) است از این رو کسی که در مسجد حضور می یابد و به این مسایل توجه نکند، فرد متعهدی برای نظام و انقلاب نخواهد بود.

 

رئیس سابق سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: امام جماعت و هیئت امنای مسجد تراز اسلامی باید خط مشی سیاسی روشن، محکم و واضحی داشته باشد، نکته دیگر آنکه مسجد باید پاسخگوی به محرومین و مستضعفین باشد و در شناسایی و حمایت از مستمندان فعال باشد و در قالب امور خیر و رسیدگی به قشر مستضعف فعال باشد.

(سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۳۶
https://news.masjed.ir/u/hku
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید