دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۶۳۸
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

شهید طهرانی مقدم، مردی از مسجد زینب‌کبری(س) سرچشمه

شهید طهرانی مقدم همزمان با طی دوران مدرسه، فعالیت های مذهبی خود را در یکی از مساجد محله سرچشمه به نام مسجد حضرت زینب کبری(س) با همراهی برادران خود و کمک آیت الله لواسانی آغاز کرد.

(دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷) ۱۷:۴۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه ۲۱ آبان هفمین سالروز شهادت انسانی است که مفتخر به دریافت سه لقب از سوی فرمانده کل قوا شد. «دانشمند برجسته»، «مدیر بلند همت» و «پارسای بی‌ادعا» صفت‌هایی بودند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چند روز پس از شهادت «حسن طهرانی مقدم» در سال ۱۳۹۰ به او اطلاق کردند.

حسن طهرانی مقدم در ششم آبان ماه سال 1338 در محله سرچشمه تهران چشم به جهان گشود. وی در سال 1345 وارد مقطع تحصیلات ابتدایی شد و پس از طی تحصیلات مقدماتی باقی مراتب تحصیلی را با موفقیت گذرانده و موفق به اخذ مدرک دیپلم شد.

پدر موشکی

طهرانی مقدم همزمان با طی دوران مدرسه، فعالیت های مذهبی خود را در یکی از مساجد محله سرچشمه به نام مسجد حضرت زینب کبری(س) با همراهی برادران خود و کمک آیت الله لواسانی آغاز کرد. وی بعدها به عضویت گروه سرود این مسجد درآمد و این گروه هسته اصلی گروه سرودی بود که در هنگام ورود حضرت امام خمینی(ره)، سرود خوش آمد گویی برای بنیانگذارکبیر انقلاب را اجرا کرد.

طهرانی مقدم پس از اتمام تحصیلات هنرستان و اخذ دیپلم، یک سال پیش از پیروزی انقلاب در سال 1356 وارد هنرستان صنعتی نفیسی تهران در رشته صنایع گرایش برش قطعات صنعتی شد. وی در سال 1357 که سال های اوج مبارزات انقلابی مردم ایران بود، تحت تشویق یکی از برادران خود به نام محمد مبارزات خود را آغاز کرد.

پدر موشکی

 علاقه او از ابتدا به مباحث نظامی مشهود بود چرا که  در نقطه اوج مبارزات مردمی به همراه گروهی از دوستانش در مخفی گاه های زیرزمینی به ساخت نارنجک های دستی مشغول شده بود، البته این علاقه ناشی از تحصیلات وی نیز بود. یک شب پیش از اعلام رسمی پیروزی انقلاب، در محل میدان امام حسین تهران با یکی از همان نارنجک های دستی ساخت خود، یک خودرو جیپ ارتش را مورد هدف قرارداده و سرهنگ سوار بر این جیپ ارتشی را اسیر کرد.

یک سال پس از پیروزی انقلاب در سال 1358، در مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع پذیرفته و موفق شد تا در این رشته مدرک کارشناسی خود را اخذ کند. همزمان با تحصیل در سال 1359 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و مسئول اطلاعات منطقه سوم سپاه شمال شد و تا پایان مهرماه همان سال به فعالیت خود در این سمت ادامه داد.

پدر موشکی

شرکت و حضور در عملیات ثامن الائمه بود که جرقه های ایجاد واحد توپخانه سپاه را در ذهن وی ایجاد کرد. جرقه اول در عملیات ثامن الائمه زده شد؛ در این عملیات پس از شکست حصر آبادان، دشمن بعثی که یک واحد آتشبار توپخانه 155 میلیمتری کششی را در شمال آبادان و بین دارخوین و پل مارد مستقر کرده بود، از دست داد. این آتشبار بلافصله تعمیر و وارد سازمان رزم سپاه شده و در مناطق عملیاتی به کارگیری شد.

جرقه دوم در عملیات فتح بستان زده شد، در این عملیات که سه ماه پس از عملیات بیت المقدس انجام شد، مجددا یک گردان توپخانه 130 میلیمتری و یک آتشبار 105 میلیمتری ساخت کشور پرتغال که متعلق به ارتش بعث عراق بود به تصرف رزمندگان تیپ 14 امام حسین(ع) اصفهان درآمد. در آن زمان فرماندهی این گردان با حاج حسین خرازی بود و به دستور وی از این آتشبار  در عملیات فتح‌المبین برای پشتیبانی گردان‌های مانوری بسیجی استفاده شد.

پدر موشکی

حاج حسن طهرانی مقدم در ادامه دوران دفاع مقدس، مسئولیت هایی نظیر؛ مسئولیت تطبیق آتش خمپاره‌ سپاه در قرارگاه کربلا در عملیات طریق‌القدس- 1360، تاسیس واحد توپخانه سپاه – 1361، راه‌اندازی مرکز تحقیقات فنی توپخانه در اهواز- 1361، راه‌اندازی فرماندهی موشک سپاه- 1362 و .. را بر عهده داشت.

وی در شهریورماه سال 64 پس از صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه به سمت فرماندهی نیروی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. یکی از فعالیت های مهم طهرانی مقدم ایجاد مرکز فرماندهی موشکی سپاه بود.

طهرانی مقدم در واحد موشکی سپاه، تلاش داشت تا به خودکفایی در ساخت موشک برسده تا کشورمان دیگر هیچ وابستگی و نیازی به بیگانگان نداشته باشد. او این دوران را این گونه روایت می کند؛ از 20 مرداد 1365 تا 10 دی 1365 بعد از عملیات والفجر 8 و قبل از آغاز عملیات کربلای 4، لیبی در همکاری موشکی کارشکنی کرد؛ به همین دلیل ما توان پشتیبانی و تامین تجهیزات را نداشتیم. بیستم مرداد ماه 1365، پالایشگاه نفتی الدوره عراق را با موشک های خود هدف قرار دادیم. در این مقطع پنج موشک زدیم، ولی به دلیل کارشکنی لیبیایی‌ها 35 روز توان پاسخ نداشتیم. لیبیایی‌ها 38 ایراد روی سکوی قطعات گذاشته بودند. بعضی از قطعات همزمان با مذاکراتی از کره شمالی وارد شد.

پدر موشکی

سرلشکر یحی رحیم صفوی در این باره می گوید: ما در دوران جنگ برای خرید موشک به دو کشور مراجعه کردیم، کشور اول به ما گفت اجازه فروش موشک به کشور ثالث را نداریم، اما توانستیم از کشور دوم، 20 عدد موشک بخریم. همان زمان و به پیشنهاد سردار محسن رفیق دوست وزیر وقت سپاه و حاج حسن مقدم،  2 عدد از این موشک ها را جدا کردیم و بر روی آنها مهندسی معکوس انجام شد و پس از این واقعه وزارت سپاه پاسداران و نیروهای جوان موشکی آن از سال 62 شروع به ساخت موشک ها کرده و ما تقریبا از سال 65 شروع صنعت موشکی در وزارت سپاه بنیان گذاری و نظارت بر این صنعت توسط خود حاج حسن مقدم انجام می شد.

طهرانی مقدم در سال 65 شمسی یگان موشکی حزب الله را میز ایجاد کرد. حاج محمد تهرانی مقدم برادر شهید این اتفاق را بدین گونه روایت می کند؛ حاج حسن‌ حتی به لبنان هم آمد و یگان موشکی حزب‌الله را در آنجا ایجاد کرد. تقریباً در سال 66-65 بود. بچه‌های حزب‌الله لبنان بسیار دوستدار حاج حسن‌آقا بودند. با کارهایی که ایشان انجام داد، حزب‌الله موفق به تجهیز سلاح‌هایی شد که هرگاه صهیونیست‌ها شرارتی می‌کردند، با پاسخ دندان‌شکن مواجه می‌شدند. باید بگویم بهترین هدیه حاج حسن آقا به مردم و حزب الله لبنان، آموزش و انتقال تجربیات  موشکی به  این کشور بود، به طوری که در جنگ ۳۳ روزه و جنگ ۲۲ روزه غزه، پیروزی حزب الله و بچه‌های حماس علیه صهیونیست‌ها مدیون همین آینده‌نگری ایشان بود که رزمندگان حزب‌الله را آموزش دادند. از همین طریق بود که حزب‌الله توانست سیستم موشکی‌اش را ایجاد کند و مانع پیشرفت رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان شود.

پدر موشکی

سال 66 اولین موشک داخلی با نام نازعات طراحی و ساخته شد. این موشک توانایی تخریب بالایی داشت و سردار نامی درباره این موشک می گوید؛ در اواخر جنگ به یک سامانه موشکی و راکت ساخت داخل دست به نام راکت نازعات دست پیدا کردیم که برد آن بین 80 تا 120 کیلومتر بود و با تلاش‌هایی که انجام شد به 150 کیلومتر رسیده بود.

از دلایل طراحی و ساخت این سامانه، کمک در کنار موشک اسکاد بود که بتواند با یک نواخت تیر بالا قدرت مقابله با جنگ شهرها را داشته باشد. موشک اسکاد، موشک گران قیمتی است و به لحاظ آماده‌سازی و کم و کیف پرتاب برای اهداف خاص استفاده می‌شود به همین دلیل و با اصرار حاج حسن طهرانی مقدم این موشک ساخته شد.

طهرانی مقدم پس از پایان جنگ وارد تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی سپاه پاسداران شده و در سازمان جهاد خودکفایی سپاه به عنوان مسئول سازمان مشغول به کار شد. همکاران و دوستان وی به دلیل ساخت چند موشک در واحد موشکی سپاه تحت مدیریت او به وی لقب پدر موشکی ایران دادند.

پدر موشکی

سردار «عباس خانی آرانی» جانشین فرمانده توپخانه و موشکی نیروی زمینی سپاه، در خصوص نحوه و روند ساخت موشک شهاب-3 می گوید؛ وزارت دفاع به عنوان واحد پشتبیانی کننده نیروهای مسلح در بحث ساخت موشک «شهاب 3» وارد شد، اما عمده کارهای تحقیقاتی‌ مربوط به طراحی و ساخت این موشک را شهید مقدم انجام داده بود. شهید مقدم همواره به خودکفایی اعتقاد داشت و می گفت نباید چیزی را دیگران بسازند و بعد آن را به ما بدهند. به عبارت دیگر می‌گفت اگر نیروهای مسلح ما درک کردند بنابر نوع تهدید به چه ابزاری برای مقابله نیاز دارند، باید برای تولید آن گام بردارند. زیرا متخصصان داخلی کشورمان از توانمندی و قدرت عمل بسیار بالایی برخوردار هستند.

شهید تهرانی مقدم در سال 1384 به عنوان جانشین سردار زاهدی در نیروی هوافضای سپاه منصوب شد و یک سال پس از آن در 25 آذرماه 1385 بود که حاج حسن مقدم به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در امور موشکی و رئیس سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد.

روز ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۰ بود که ناگهان صدای انفجاری مهیب پایتخت ایران را لرزاند. در همان زمان بود که خبری ناگوار مردم ایران را داغدار و دشمنان ایران را شاد کرد. شهید حاج حسن طهرانی مقدم در حالی که برای آزمایش موشکی، آماده می‌شد بر اثر انفجار زاغه مهمات در پادگان شهید مدرس در شهرستان ملارد، به همراه جمعی دیگر از همکارانش به شهادت رسید.

پدر موشکی

اگر امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به راحتی پاسخ های سخت به دشمنان می دهد و کاری کرده که همه دنیا بدانند دوران بزن در رو تمام شده، به دلیل جانفشانی امثال حاج حسن ها است. تاریخ خوب به یاد دارد که یاران طهرانی مقدم در خردادماه  ۱۳۹۶ و در پاسخ به عملیات کور تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره)، عملیات «لیله‌القدر» را انجام دادند و با شلیک ۶ موشک نقطه زنِ «قیام» و «ذوالفقار»» از استان‌های کرمانشاه و کردستان به مقر فرماندهی تروریست‌های داعش در دیرالزور سوریه، بیش از ۱۷۰ تروریست تکفیری از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر موثر آنان را به هلاکت رساندند و تلفات سنگینی را بر ادوات، تجهیزات و سامانه‌های آنان وارد کردند.

بیش از یک سال بعد از عملیات لیله‌القدر، نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به شهادت ۱۱ نفر از پاسداران یکی از پایگاه‌های شهرستان مریوان، با شلیک ۷ فروند موشک زمین به زمین کوتاه برد، از سرکرد‌ه‌های اشرار و گروهک‌های تجزیه‌طلبی که مسئولیت اقدام تروریستی مریوان را بر عهده گرفته بود، انتقام سختی گرفت. موشک‌های نقطه‌زن نیروی هوافضای سپاه، محل جلسات این جنایتکاران را با خاک یکسان کردند و بسیاری از آن‌ها را به هلاکت رساندند.

پدر موشکی

رژه نیرهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد حمله کور تروریست‌ها قرار گرفت. این خبری بود که باز هم موشک های سپاه پاسداران آماده شلیک کرد. جایی که نیروی هوافضای سپاه پاسداران در پاسخ به حمله بزدلانه تروریست‌ها به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز، عملیات «ضربت محرم» را انجام داد و با شلیک ۶ موشک به منطقه شرق رود فرات در سوریه (فاصله‌ای حدود ۵۷۰ کیلومتر) و در پی آن اجرای عملیات پهپاد‌های بمب‌افکن، ضربه مهلک و سنگینی را به سرکردگان حمله تروریستی اهواز و همچنین تجهیزات و ادوات آن‌ها وارد ساختند. 

انتهای پیام/

(دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷) ۱۷:۴۲
https://news.masjed.ir/u/hks
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید