جمعه / ۱۸ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۶
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۳۵۹۵
گزارشگر : ایده ایده
رهبر معظم انقلاب:

ماه ربیع الاول، به معنای حقیقی کلمه ربیع حیات است

گزیده صوتی بیانات رهبر معظم انقلاب شامل گزیده بیانات معظم له در دیدار روز میلاد پیامبر اکرم(ص) به همراه بیانات ایشان در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در دهم بهمن سال 1391 بازنشر شد.

(جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷) ۱۵:۵۶

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، سخنان رهبر معظم انقلاب را که در این صوت می شنوید به شرح زیر است:

'بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع الاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی عبداللّه جعفربن محمدالصّادق ولادت یافته اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. ما که اسلام را وسیله ی سعادت بشر و راه نجات انسان میدانیم، این موهبت الهی مترتب بر وجود مبارک پیغمبر است که در این ماه اتفاق افتاد. حقیقتاً باید این میلاد عظیم را مبدأ همه ی برکاتی دانست که خدای متعال جامعه ی بشری را، امت اسلامی را، پیروان حقیقت را به آن سرافراز کرده است.'

* بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در 17 ربیع الاول 1434 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 
تبریک عرض می کنم این عید سعید و بزرگ را به همه ی شما حضار محترم، میهمانان عزیزی که از کشورهای دیگر در اینجا تشریف دارند، و سفرای کشورهای اسلامی، و همچنین به همه ی ملت بزرگ ایران که محبت و پایبندی خود را به ارادت به مقام نبوت در عمل به اثبات رساندند. همچنین تبریک عرض میکنم به همه ی امت اسلامی که بر محور نام مبارک پیامبر اسلام احساس اتحاد و یگانگی میکنند. همچنین تبریک عرض میکنیم این عید سعید را به همه ی آزادگان عالم؛ که حقیقتاً بشارت میلاد پیغمبر و برکات الهی که بر این میلاد بزرگ مترتب شده است، متعلق به همه ی آزادگان عالم است؛ همه ی انسانهائی که به دنبال آزادگی و عدالت و دست یافتن به ارزشهای والای الهی اند.

 

بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع الاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی عبداللّه جعفربن محمدالصّادق ولادت یافته اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. ما که اسلام را وسیله ی سعادت بشر و راه نجات انسان میدانیم، این موهبت الهی مترتب بر وجود مبارک پیغمبر است که در این ماه اتفاق افتاد. حقیقتاً باید این میلاد عظیم را مبدأ همه ی برکاتی دانست که خدای متعال جامعه ی بشری را، امت اسلامی را، پیروان حقیقت را به آن سرافراز کرده است.

 

صِرف جشن گرفتن کافی نیست؛ در درجه ی اول باید پیوند قلبی خودمان با پیغمبر را تقویت کنیم. دنیای اسلام باید رابطه ی معنوی و قلبی و عاطفی خود با نبی مکرم را روزبه روز تقویت کند؛ این نقطه ی مشترک بین همه ی مسلمانان عالم است. آن کسانی که دلشان برای تشکیل امت اسلامی میتپد، باید بر روی این نقطه تکیه کنند: رابطه ی معنوی و عاطفی با وجود مقدس پیغمبر. یعنی در درجه ی اول و به طور جدی، تصمیم بر تبعیت از آن بزرگوار در همه ی امور. در آیات کریمه ی قرآن، درباره ی اخلاق پیامبر، درباره ی رفتار سیاسی پیغمبر، درباره ی نوع حاکمیت پیغمبر، درباره ی احساس پیامبر مکرم نسبت به مردم - چه نسبت به مسلمانها، چه نسبت به غیر مسلمانها - شرح داده شده است. تربیت صحابه ی بزرگوار پیامبر در زمان پیغمبر و رفتار آنها، نشان دهنده ی آن جهتی است که در تعلیم و تربیت امت اسلامی، مورد نظر اسلام و مورد نظر پیامبر است. باید اینها را در زندگیِ خودمان پیاده کنیم، باید اینها را عملیاتی کنیم؛ صِرف گفتن کفایت نمیکند.

 

امروز زمینه برای این مسئله آماده است. بیداری اسلامی یک حقیقتی است که اتفاق افتاده است. بعد از دهها سال متمادی تسلط دشمنان اسلام و دشمنان مسلمین بر جوامع اسلامی، چه به شکل استعمار مستقیم، چه به شکل استعمار جدید و استعمار غیر مستقیم، چه به صورت سلطه ی فرهنگی یا سلطه ی اقتصادی یا سلطه ی سیاسی؛ بعد از سالهای متمادی که ملتهای مسلمان فشرده شدند در زیر این فشارهای عظیم سلطه ی غربی و دولتهای اروپائی و آمریکائی بر کشورهاشان، بتدریج هسته ی بیداری، یقظه ی اسلامی رشد کرده، ثبت شده است و دارد خود را نشان میدهد. مردم دنیای اسلام امروز احساس میکنند که وسیله ی عزتشان، وسیله ی سربلندی شان، وسیله ی استقلالشان، اسلام است. به برکت اسلام، همه ی آرزوهای ملیِ یک ملت در دنیای اسلام میتواند برآورده شود. ملتهای اسلامی به برکت اسلام میتوانند در مقابل تسلط غرب، در مقابل تکبر دولتهای غربی، در مقابل سلطه ی ظالمانه ی دولتهای غربی، در مقابل استثمار و استکبار دولتهای غربی بایستند.

 

و غرب مجبور به عقب نشینی است؛ امروز شما این تجربه را در دنیای اسلام مشاهده میکنید. سی و چند سال قبل این مسئله در ایران اتفاق افتاد؛ امروز هم در دنیای اسلام، در شمال آفریقا، این را مشاهده میکنید. قدمها به سمت پیروزی است. البته مشکلات هست؛ لیکن اگر ما بیدار باشیم، مشکلات نمیتواند جلوی راه ما سد ایجاد کند. قرآن میفرماید: «لن یضرّوکم الّا اذی».(1) بله، اذیت میکنند، آزار میکنند، مشکل درست میکنند؛ اما اگر ما عازم باشیم، به خدا توکل داشته باشیم، تصمیم بر حرکت داشته باشیم، نمیتوانند جلوی راه ما سد ایجاد کنند.

 

امروز ملتهای اسلامی بیدار شده اند؛ احساس میکنند میتوانند به برکت اسلام، در مقابل دشمنان دنیای اسلام، در مقابل شبکه ی فاسد صهیونیستی که بر سیاستهای دول غربی مسلط است، حرف خود را به کرسی بنشانند. این پیروزی ها خیلی ارزش دارد. «وعدکم اللّه مغانم کثیرة تأخذونها فعجّل لکم هذه» - این بخشی از وعده ی الهی است که تحقق پیدا کرد - «و کفّ ایدی النّاس عنکم و لتکون ءایة للمؤمنین و یهدیکم صراطا مستقیما».(2) هر پیروزی ای که یک ملت در مقابله ی با دشمنان و تبلیغات و روشها و شیوه های خباثت آلود آنها پیدا میکند، یک بشارت الهی است، یک آیت الهی است، یک نشانه ی الهی است - «و لتکون آیة» - که اگر حرکت کردید، به نتیجه خواهید رسید. 

 

امروز دنیای اسلام با توطئه های دشمنان مواجه است. من به شما برادران و خواهران عزیز - چه ایرانی و چه غیر ایرانی - عرض بکنم: امروز مهمترین دستاویز دشمن برای مقابله ی با بیداری اسلامی، ایجاد اختلاف است. مسلمان را در مقابل مسلمان قرار دادن، مسلمان را به دست مسلمان از بین بردن، اینها را به هم مشغول کردن؛ چه چیزی بهتر از این برای دشمنان استقلال اسلامی که مسلمانان را به هم مشغول کنند؟ از روز اوّلی که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد، سیاست ایجاد اختلاف در میان ملت ما و کشور ما دنبال شد؛ اما جمهوری اسلامی با قاطعیتِ کامل در مقابل این مسئله ایستاد. در سطح بین الملل اسلامی هم اختلافات مذهبی را مطرح کردند، اما جمهوری اسلامی پرچم اتحاد اسلامی را برافراشت. ما اعلام کردیم، امام بزرگوار ما بارها این را گفتند، و ملت ایران در زمان ایشان و بعد از ایشان تکرار و تأکید کردند که ما معتقد به برادری اسلامی هستیم.

 

ما هر شکافی بین مسلمانان را رد میکنیم؛ این درست نقطه ی مقابل عوامل دشمنان است که از هر پدیده ی کوچکی برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان استفاده میکنند. اگر شما نگاه کنید، می بینید امروز سیاست دشمنان بیداری اسلامی در کشورهای شمال آفریقا هم، ایجاد اختلاف است. سیاست استکبار همین است؛ اینها را به جان هم بیندازند، اینها را در مقابل هم قرار دهند.

 

علاج این بیماری، احساس اتحاد بین مسلمین است؛ ملتهای مسلمان باید با هم متحد شوند. در داخل هر کشور، گروههای مختلف، مذاهب مختلف، جناحهای مختلف، باید دست به دست هم بدهند؛ اختلافات فکری و عقیدتی و سیاسی و سلیقه ای و جناحی را بر حرکتهای اساسیِ خودشان حاکم نکنند، تا بتوانند در مقابل دشمن بایستند؛ امروز راه، فقط این است. با انواع حیل دارند تلاش میکنند ایجاد اختلاف کنند؛ می بینید شما. وقتی مسلمانها سرشان به اختلاف با یکدیگر مشغول شد، مسئله ی فلسطین در حاشیه قرار میگیرد؛ ایستادگی در مقابل زیاده خواهی آمریکا و غرب، در حاشیه قرار میگیرد؛ آنها امکان پیدا میکنند که نقشه های خودشان را عمل کنند.

 

امروز مشاهده میشود که غربی ها یک حرکت تازه ای را در آفریقا شروع کرده اند برای تسلط بر ملتهای آفریقا، برای حضور مجدد در زندگی مردم آفریقا. وقتی آتش اختلافات روشن شد، دشمن مجال پیدا میکند که همه کار انجام دهد. در همسایگی ما در پاکستان، شما ببینید به بهانه ی اختلافات، چه فجایعی را ایجاد میکنند. در سوریه، شما ببینید چطور مردمی را به جان مردم دیگری می اندازند. در بحرین مشاهده کنید چطور صدای ملتی را به طور کلی خاموش میکنند؛ یک ملت را از همه ی جوانب بایکوت میکنند. در مصر و در مناطق دیگر، شما ببینید چطور مردم را در مقابل هم قرار میدهند. اینها سیاستهائی است که ممکن است انگیزه های شخصی و اعتقادی از طرف اشخاص داشته باشد، اما نقشه ی کلی، نقشه ی دشمنان است.

 

من کسی را متهم نمیکنم به این که عالماً و عامداً دارد نقشه ی دشمن را انجام میدهد، اما به طور قطع و یقین میگویم: هر حرکت اختلافی، به هر شکلی، در میان ملتهای مسلمان، یا در درون یک کشور میان افراد آن کشور، بازی کردن در زمینی است که دشمن آن زمین را تعیین کرده است؛ کمک به دشمن است. مسئله ی وحدت را همه باید جدی بگیرند؛ در درجه ی اول، نخبگان؛ نخبگان سیاسی، نخبگان دینی، نخبگان دانشگاهی، نخبگان حوزه های علمیه؛ در همه جا. در کشور ما همه مسئله ی وحدت را جدی بگیرند. ایجاد اختلاف مذهبی بین گروههای مختلف مسلمان، خطر بزرگی است. اگر دشمنان بتوانند آتش اختلافات فرقه ای را در یک جائی برافروزند، فرونشاندن آن جزو دشوارترین کارهاست. باید جلوی این کار را گرفت؛ این هم نمیشود، جز با ابتکار عمل و مجاهدت و اخلاص نخبگان در هر کشوری؛ علما، دانشگاهیان، سیاستمداران، کسانی که دارای نفوذ و تأثیرند؛ برای مردم تشریح کنند نقشه ی دشمن را، و نگاه امیدوارانه ی دشمن را به ایجاد اختلاف بین مردم، بین کشورهای اسلامی، بین جناحهای اسلامی، بین سنی و شیعه، بین گرایشهای مختلف در مذاهب مختلف اسلامی؛ مردم را آگاه کنند.

 

این خطر بزرگی است که دشمنان تجربه کردند. انگلیسها در این زمینه دارای تجربه های طولانی اند. ما در تاریخ، در شرح حال اینها میخوانیم و می بینیم که چه کارهائی را کردند برای ایجاد اختلاف. اینها بلدند، دیگران هم از اینها یاد گرفتند. مشغول تلاش هستند برای ایجاد اختلاف؛ باید پرهیز کرد. نباید با احساسات سطحی و عامیانه، موجب برافروختن این آتشها شد؛ این، سرنوشت ملتها را سیاه میکند؛ ملتها را به خاک سیاه مینشاند؛ دشمنان اسلام را، دشمنان مسلمین را، دشمنان استقلال را، در کارهای خودشان موفق میکند؛ نقشه ی آنها را تحقق خواهد بخشید؛ باید بیدار بود.

 

شعار اتحاد اسلامی، یک شعار مقدس است. امروز اگر پیامبر مکرم اسلام (صلّی اللّه علیه و ءاله) در میان ما بود، به اقتضای آیه ی شریفه ی «عزیز علیه ما عنتّم حریص علیکم بالمؤمنین رئوف رحیم»(3) ما را به اتحاد دعوت میکرد؛ از ایجاد اختلافاتِ اینچنینی جلوگیری میکرد. ما اگر چنانچه علاقه مند به نبی مکرم اسلام هستیم، باید این خواسته ی قطعی آن بزرگوار را تحقق ببخشیم.

 

از خداوند متعال میخواهیم به همه ی ما توفیق دهد تا بتوانیم به آنچه میگوئیم، عمل کنیم.

 

والسّلام علیکم و رحمةاللّه و برکاته 

1) آل عمران: 111
2) فتح: 20
3) توبه: 128
سیام * 6084*1429

 

ربیع الاول بهار زندگی زندگی است  


انتهای پیام /* 
(جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷) ۱۵:۵۶
https://news.masjed.ir/u/orc
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید