یکشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۵۳۱
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

مسجد «پانگلیما کینتا»، یادواره همسر سلطان محمد یوسف در مالزی

مسجد «پانگلیما کینتا» از جمله مساجد قدیمی و مشهور مالزی به حساب می آید که در سال 1898 میلادی به یاد همسر فقید سلطان محمد یوسف توسط وی ساخته شده است.

(یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷) ۰۹:۲۰

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: اسلام دین رسمی در کشور مالزی است و بر اساس آمار سال ۲۰۱۰ حدود ۶۱ درصد از 30 میلیون نفری این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مذهب مسلمانان مالزی اغلب شافعی است و البته از برخی فرقه‌های دیگر مثل صوفیه و اسماعیلیه نیز در این کشور تعدادی می‌زیند. چنان‌که حدود دو درصد از جمعیت مسلمانان این کشور را نیز شیعیان تشکیل می‌دهد که عمدتاً ایرانی بوده و جمعیتی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

اسلام در این سرزمین به صورت مسالمت آمیز و از راه های مهاجرت، تجارت و دعوت راه یافت و مهم ترین و اصلی ترین قوم آن یعنی مالایو را به خود جذب کرد و کم کم جزء جدایی ناپذیر از اندیشه، فرهنگ و حیات اجتماعی آنان گردید.

مقاومت در برابر استعمار نیز توسط مسلمانان و با پشتوانه فرهنگ و ارزش های اسلامی آغاز شد و امروزه نیز اسلام نه تنها در زوایای زندگی و در درون خانه ها و انواع آداب و رسوم و فرهنگ مردم مسلمان آن مناطق جلوه گر است، در مسائل اجتماعی و سیاسی نیز رو به پیشرفت است. این در حالی است که باورمندی بدان حتی نزد اقلیت های دینی بودایی، مسیحی، هندویی و مذاهب محلی دیگر نیز به عنوان یک ارزش و برتری روانی، طبقاتی و قومی تلقی می گردد و پیشرفت های مالزی به ویژه از لحاظ ریشه کن نمودن بی سوادی، رفاه اجتماعی و درآمد بالای سرانه و توسعه نسبتا متوازن را هم رهبران سیاسی و هم رهبران مذهبی در اثر حاکمیت اسلام بر فرهنگ و اندیشه و رفتار مردم مالزی می دانند نه عامل دیگر.

اما همانطور که می‌دانیم، مساجد مالزی چه از نظر کمیت و چه به لحاظ کیفیت ساخت از جمله مساجد به نام جهان اسلام به حساب می‌آیند. شیوه ساخت و نامگذاری مساجد در کشورهای جنوب شرق آسیا همچون مالزی و اندونزی عمدتا شبیه به مساجد ایران در دوران پیش از پهلوی است. به این معنا که پادشاهان، فرمانداران محلی، متمکنین زمان و دیگر افراد مشهور، مساجد را به نام خود و یا یکی از اعضای خانواده مانند پدر، مادر و همسران خود بنا می‌کرده‌اند. به همین دلیل بسیاری از مساجد مالزی به نام اشخاص نامگذاری شده‌اند.

مسجد «پانگلیما کینتا» یکی از همین مساجد قدیمی است که در حاشیه رود کینتا در کشور مالزی واقع شده است. این مسجد توسط «محمد یوسف»، پادشاه محلی منطقه «داتو» و به یاد همسر فقید وی ساخته شده است.

کار بر روی ساخت بنای مسجد کینتا از سال 1898 میلادی آغاز شده و گفته می‌شود این مسجد در زمان خود، زیباترین و بزرگترین مسجد منطقه «ایپوه» در مالزی به حساب می‌آمده است. مسجد کینتا به سبک مساجد شیعیان از دو مناره بزرگ برخوردار بوده و در زمره مساجد تک گنبدی قرار دارد. البته گنبد مسجد به تازگی توسط دولت مالزی مرمت شده است.

یکی از نمازگزاران به نام این مسجد، «شیخ تولجی» از مدرسین به نام قرآن در آن دوره تاریخی بوده که مکتب قرائت قرآن را در منطقه ایپوه ترویج داده و شاگردان زیادی را نیز در زمینه تلاوت قرآن کریم تربیت نمود. مقبره وی نیز اکنون در موزه پانگلیما واقع در پشت بنای مسجد واقع شده است.  

 

مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا
مسجد پانگلیما کینتا  

(یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷) ۰۹:۲۰
https://news.masjed.ir/u/nB9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید