شنبه / ۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۶
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۴۷۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

مسجد «محمت پاشا کوشکی»، بازمانده از جنگ بوسنی و هرزگوین

مسجد محمت پاشا کوشکی بوسنی دومین مسجد بزرگ شهر موستار و بنایی بازمانده از جنگ بوسنی و هرزگوین با صربستان به حساب می آید.

(شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۵:۰۶

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: از کشورهای اروپای شرقی است که در مرکز جزیره بالکان واقع شده است. پایتخت این کشور سارایوو است. اسلام از طریق جاده ابریشم و توسط بازرگانان ایرانی به این منطقه راه یافته است، اسلام در قرن سوم و چهارم قمری (ده میلادی) در جزیره بالکان وجود داشته است و با حمله عثمانی‌ها به این کشور گسترش یافته است. هنگام ورود عثمانی‌ها به بوسنی، اسماعیلیان در قلعه سیاه ساکن بودند. و در دوره عثمانی ساداتی از نسل حسنین (ع) در بوسنی حضور داشته‌اند.

شماری از جمعیت مسلمانان این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند، آمار دقیقی از جمعیت آنان در دسترس نیست، پورتال اهل بیت، جمعیت شیعیان را در ۲۰۰۸ میلادی، ۲۳،۴۰۰ تن تخمین زده است، اما مرکز تحقیقات PWE در ۲۰۰۹ م شمار آنان را کمتر از ۱۵،۲۰۰ نفر گزارش کرده است. شیعیان بوسنی در گراداچات، حسینیه‌ای دارند، و موسسات ابن سینا و ملاصدرا در سارایوو متعلق به آنان است.

علاوه بر شیعیان بوسنی، صوفیان این کشور نیز به اهل بیت ارادات دارند، آنان مراسم عاشورا را در تکیه حاجی سینان و تکیه علیفاکواتس سارایوو برگزار می‌کنند. محبت‌ورزی‌های صوفیان نسبت به اهل بیت در دوره عثمانی، واکنش‌هایی را از سوی حکومت وقت در پی داشته است. با این اوصاف می‌توان متوجه شد که نقش مسجد در بوسنی تا چه حد پررنگ می‌باشد.

مسجد «کوشکی محمت پاشا» از زیباترین آثار تاریخی اسلامی بوسنی و دومین مسجد بزرگ منطقه موستار به حساب می‌آید. کار ساخت این مسجد در سال 1618 به پایان رسیده و همانطور که از نام آن نیز پیداست، در دوره تسلط امپراطوری عثمانی بر بوسنی بنا شده است.

شبستان مسجد سالنی کاملا مربع شکل با ابعاد 12*12 متر است. همچنین فاصله مسجد از پل رودخانه تاریخی موستار تنها 150 متر است که همین موقعیت جغرافیایی و سرسبزی فضای اطراف رودخانه، جلوه‌ای کم نظیر را برای محیط اطراف مسجد محمت پاشا رقم زده است. همچنین نمای بافت قدیمی و زیبای شهر موستار از فراز مناره‌های این مسجد بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

لازم به ذکر است بنای مسجد محمت پاشا در جریان جنگ میان بونی و هرزگوین با صربستان تقریبا به طور کامل تخریب شد. اما بار دیگر در دوران پس از جنگ مورد بازسازی قرار گرفت.   

 

مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی
مسجد محمت پاشا کوشکی

(شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۵:۰۶
https://news.masjed.ir/u/hfh
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید