چهارشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۹
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۴۳۵
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

مسجد «ابوبکر» سن برناردو، مامن مسلمانان برزیلی

مسجد ابوبکر شهر سن برناردو از جمله مساجد بزرگ و به نام این کشور به حساب می آید که دارای امکانات فرهنگی - آموزشی متنوع ازجمله حوزه علمیه می باشد.

(چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷) ۱۰:۵۹

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین‌الملل: در سال ۱۵۰۰ میلادى، پرتغال برزیل را به اشغال خود درآورد و مهاجرت شهروندان آندلسى به این کشور را ممنوع نمود اما با این حال، بسیارى از مسلمانان خود را به برزیل رسانده، جماعتى از مسلمانان را تشکیل دادند. تا اواخر قرن شانزدهم میلادى، رقم مسلمانان کاملا افزایش یافت. بعضی اسناد موید آن است که مسلمانان از ابتدای کشف برزیل، همراه با پرتغالی­‌ها به عنوان دریانورد و تعدادی نیز به عنوان برده از آفریقا وارد برزیل ­شدند.

تاریخ مسلمانان برزیل از زمان استعمار پرتغالی برزیل در قرن ۱۶ آغاز می شود. بسیاری از پرتغالی‌هایی که به برزیل آمدند، مورهای مسلمان بودند که از ترس دادگاه‌های تفتیش عقاید آن زمان مجبور به تغیر مذهب به مسیحیت شده بودند.

مورها سازماندهی اجتماعی مجزایی تشکیل ندادند، بنابراین حضور اسلام در برزیل را باید بعد از واردات برده‌های آفریقای غربی به برزیل در قرن ۱۸ دانست. برده‌ها از قومیت‌های مختلف بوده‌اند، ولی آنها را مالس می خوانده‌اند بمعنی مسلمان اهل مالی.

اولین مسجد برزیل، سال ۱۹۵۶ در سائوپائولو رسماً افتتاح شد. در سال‏۱۹۷۷، سفراى هفده کشور اسلامى اقدام به ایجاد یک مرکز اسلامى در برزیل کردند. جمعیت‌هاى اسلامى در سال‏ ۱۹۷۹، با همکارى یکدیگر «فدراسیون اسلامى‏» را تاسیس نمودند. در سال ۱۹۸۱، شعبه‏‌اى از جمعیت «اسلام و غرب‏» که مرکز آن در ژنو است، در شهر برازیلیا تاسیس شد. به دنبال فعالیت‌هاى مذکور، دانشگاه برازیلیا در آوریل ۱۹۸۱ اقدام به برگزارى سمینار بین‏‌المللى «تمدن اسلامى‏» کرد.

در حال حاضر بیش از ۸۰ انجمن اسلامی و نزدیک به ۵۰ مسجد و نمازخانه در نقاط مختلف این کشور وجود دارد. از ۴۰ سال گذشته تاکنون تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری در اوضاع فرهنگی مسلمانان برزیل رخ داده به طوری که طی سه دهه گذشته حدود ۴۰ مسجد ساخته شده است.

امروزه جمعیت مسلمانان برزیل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد که اکثر آنها عرب و از کشورهای سوریه، لبنان و عده کمی نیز از مصر، مراکش و دیگر ملیت ها هستند.

مسجد ابوبکر در شهر سائو برناردو از جمله مساجد بزرگ و زیبای این کشور به حساب می‌آید که توسط جامعه اسلامی و مرکز خیریه ابوبکر در این شهر اداره می‌شود.

لازم به ذکر است شهر سائو برناردو از معدود شهرهای برزیل به حساب می‌آید که تعداد قابل توجهی از مسلمانان برزیل را در خود جای داده است.

جامعه اسلامی و مرکز خیریه سائو برناردو نیز از جمله مراکز فرهنگی بسیار فعال در این شهر به حساب می‌آید. مسجد ابوبکر همچنین دارای حوزه علمیه مناسبی برای علاقمدان به فراگیری علوم دینی است.

 
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو
مسجد ابوبکر سن برناردو

(چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷) ۱۰:۵۹
https://news.masjed.ir/u/jK7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید