یکشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۷
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۱۳۵
گزارشگر : ایده ایده
در مراسمی ویژه؛

متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد

در مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس که صبح امروز در مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، تقریظ رهبر انقلاب منتشر شد.

(یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۴۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر، هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد مقاومت با رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری  بر کتاب «فرنگیس» امروز هشتم مهرماه، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، مرتضی سرهنگی، محسن مومنی و جمعی از نویسندگان دفاع مقدس برگزار شد.

معصومه آباد، نویسنده کتاب «من زنده‌ام» در ابتدای این نشست با بیان اینکه امروز به پاسداشت ایثار و نشر فرهنگ مقاومت گرد هم آمده‌ایم، گفت: هدیه امروز  برای ما خانم حیدرپور است و رشادتی که او در بخشی از تاریخ دفاع مقدس نشان داد و قلم خانم فتاحی که روستای گورسفید را به ما معرفی کرد. فتاحی از روستای گورسفید دختری را به ما معرفی کرد که از جنس آهو و خورشید است؛ دختری از جنس بلوط.

وی ادامه داد:‌ گورسفید روستایی دورافتاده در نقطه صفر مرزی است که امروز با وجود حیدرپور می‌تواند اسطوره‌ باشد؛ روستایی که از هر خانواده‌اش شهیدی تقدیم انقلاب کرده است. جنگ شاید امروز سفره‌اش را  برای بسیاری تمام کرده است اما خاطره‌اش برای کودکان آن هنوز بازی با مین‌های جنگی است.

آباد ادامه داد:‌ جامعه ما گاه طوری با این خاطرات برخورد می‌کند که گویی آنها تمام شده‌اند در صورتی که این خاطرات برای ما سرمایه بی‌پایانی هستن که می‌توانند فرهنگ‌مان را نهادینه کنند. برای من دردناک‌ترین بخش در تمام صفحات «فرنگیس»  فصل‌ یازده و دوازده است، زمانی که جنگ داشت به پایان می‌رسید و عملیات مرصاد آغاز می‌شد. صفحای که در آن راوی تازه می‌خواهد شیرینی پایان جنگ را برسد که عملیات مرصاد آغاز می‌شود و بایدد سربازان دورابه روانه میدان شوند. از این دست رویت‌ها از آدمی تا همیشه باقی خواهد ماند مهم آن است که با خواندن این روایت‌ها امروز بتوانیم درک کنیم که چگونه دشمن سعی ارد تا در صفوف ما خدشه وارد کند و مار ار به شک بیاندازد و در دام رفاه‌زدگی بیاندازد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این کتاب و پیام آن را بتوان در مجامع بین‌المللی حضور داده شود.

فرنگیس نماد زن انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت خاطرات زنان در جنگ تحمیلی و نگارش این خاطرات گفت: شهید چمران می‌گفت شیپور جنگ که زده می‌شود، مرد از نامرد تشخیص داده می‌شود. در میدان نبرد هشت ساله ما کسانی که ادامه‌دهنده راه حضرت زینب هستند  حماسه‌ها آفریدند که یکی از این بزرگواران خانم حیدرپور است که نمادی از ایشان و زنان انقلاب اسلامی در «فرنگیس»  نشان داده شده است. این نقش باید هم در ایران و هم در جهان تبیین شود.

وی افزود: تنها نقش در جنگ نظامی نیست، در عصر جنگ فرهنگی نیز زنان ما حماسه‌ها آفریدند که یکی از آنها تدوین کتاب‌هایی در این ارتباط است. باید تقدیر ویژه کرد از نویسندگانی که این حماسه‌ها را برای نسل بعد تبیین می‌کنند. ۲۵ سال قبل که رهبر انقلاب از این کتاب‌ها حمایت می‌کردند، آن روز شاید حوزه هنری هم متوجه نبود که چه حماسه‌هایی تدوین می‌کند. امروز نمایی از این حماسه را در جمهوری اسلامی شاهد هستیم و در آینده بخش‌های بیشتری از این حماسه‌ها روشن خواهد شد. امیدواریم آیندگان قدر این زحمات را بیشتر بدانند. من سی سال قبل به آقای سرهنگی این موضوع را گفتم و تاکید کردم که شاید حوزه هنری خود نیز نداند که چه گنجی را به وجود می‌آورد و لی امروز می‌دانیم که آینده نمایی روشن و درخشان از این حادثه را روشن خواهد کرد.

دفاع مقدس ما جنگ جهانی سوم بود

مرتضی سرهنگی نویسنده و مدیر دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری نیز در ادامه این نشست در سخنانی عنوان کرد: در جنگ دفاعی کسی پیر و جوان و مرد و زن نیست. همه سرباز هستند. من می‌خواهم بگویم همه محاسبه دشمن برای حمله به ما درست بود.   وقتی جنگ آغاز ش ما در ضعیف‌ترین شکل ممکن بودیم. دشمن  و دشمن فکر می‌کرد که می‌تواند به نتیجه دل‌خواه برسد ولی آنها این را در نظر نگرفتند که همه مردم ما به ناگاه سرباز می‌شوند. امروز هم  نوشتن بعد از جنگ سنت شده است، همه می‌نویسند تا بگویند چه اتفاقی افتاده است. فتاحی هم در این راه کار بزرگی کرد و خانم حیدرپور را به ما معرفی کرد.

وی ادامه داد: ادبیات جنگ ما تا به روستاها نرود اصالت خود را به دست نمی‌آورد. بسیاری از آزادگان و سربازان ما در روستاها هستند و کسی از رشادت‌های آنها خبر ندارد.

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای از پزشکی عراقی یادآور شد:  دفاع مقدس ما یک جنگ جهانی سوم بود اما در مقیاسی محدود. من امیدوارم با اتفاقاتی که برای این اثر رخ داد بتوان در کار خاطره‌نگاری و خاطره‌نویسی در کرمانشاه نیز فرجی ایجادد کرد که کارهای بر زمین مانده بسیاری در آنجا داریم.

سرهنگی تاکید کرد: امیدواریم یک گشایشی در حوزه ادبیات مقاومت کرمانشاه رخ دهد. کرمانشاه عضو پنج استان جنگی ماست. کار ناشده بسیار هست. امیدواریم با این اتفاقی که برای کتاب «فرنگیس» رخ داد، اتفاقات خوب دیگری نیز رقم بخورد.

توجه به ترجمه آثار دفاع مقدس و حقوق مولفان

معصومه سپهری، نویسنده کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»  و «لشکر خوبان»  نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در رنج‌ها، شادی‌ها و غم‌های خانم حیدرپور شریک هستیم، گرچه نمی‌توانیم هنوز ذره‌ای از دردهای او را درک کنیم، گفت: روزگار نشان خواهد داد که این آثار چه کار کرده‌اند و ژه بار سنگینی را از دوش ملت ما برداشته‌اند. این آثار متونی هستند که به کمک آن می‌توان انسان بهتری بود. می‌توان به کمک آنها سختکوشی و اخلاق و اعتماد به نفس جامعه را بالا برد. من معتقدم خانم حیدرپور و تمام کسانی که رنج جنگ بر تنشان مانده است، آیتی برای ما هستند.

وی افزود: اگر نویسندگانی مانند خانم فتاحی نبودند این رنج‌ها گفته نمی‌شد. کاش با کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس درست برخورد کنیم تا نویسندگان راغب شوند بیشتر در این حوزه کار کنند. این فقط مسئله مالی نیست. ما به دلیل برخی مسائل تمرکزمان را از این حوزه از دست داده‌ایم؛ در حالی که دوست داریم در حوزه دفاع مقدس کار کنیم.

وی تاکید کرد: اگر قرار است این آثار به فیلم تبدیل یا ترجمه شود، کار باید درست صورت بگیرد. امیدوارم سرنوشت خانم حیدرپور تلنگری برای همه ما باشد.

در بخش دیگری از این مراسم بهنازضرابی‌زاده از نویسندگان دفاع مقدس نیز متنی را خطاب به مهناز فتاحی قرائت کرد که در آن به تقدیس از مقام روایت‌گری زنان راوی دفاع مقدس و مادران شهدا پرداخته شده بود.

زنان راوی و روایتگر جنگ صاحب انجمن شوند

در ادامه مهناز فتاحی در سخنانی عنوان کرد: خبر این اتفاق را که به خانم فرنگیس دادم بسیار خوشحال شد و من امید دارم که همیشه دلشاد باقی بماند. من باید از همه کسانی که سالها در کنار من بودند تا بنویسم تشکر کنم و بگویم که با همه وجود به شما افتخار می‌کنم. امروز اما به این فکر می‌کنم که قلم من و تبر فرنگیس یکی است. اگر او روزی با تبرش سرباز عراقی را کشته است امروز قلم من هم همان رسالت را دارد.

وی ادامه داد: فرنگیس راضی به روایت خاطراتش نبود تا اینکه من ماجرای زندگی و خاطرات پدرم را برایش گفتم، از اینکه خود فرزند جنگم، از خنده‌های کودکانه‌ام به صدای خمسه‌خمسه‌ها و میگ‌ها، از اینکه قبل از شروع جنگ بدن پدرم را پر از ترکش دیده‌ام. انگار سرنوشت باید من و او را به هم می‌رساند.

فتاحی افزود: مردم کرمانشاه هنوز سختی بسیاری را تحمل می‌کنند. آنها نیاز به توجه دارند. راویان زنده‌ای از جنگ هستند که حتی بسیاری از آنها پرونده جانبازی هم ندارند.

وی همچنین خواستار ایجاد انجمنی از زنان راوی و روایتگر خاطرات هشت سال دفاع مقدس شد.

فرنگیس حیدرپور نیز در این مراسم با بیانی از خاطرات خود از سالهای دفاع مقدس از اتفاقی که برای این کتاب شکل گرفته است ابراز تشکر و خوشحالی کرد.

در ادامه مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس که صبح امروز (یکشنبه) در مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد.

متن یادداشت رهبر انقلاب بر این کتاب -که روایتی است از مقاومت بانوی روستایی مرزنشین کُرد کرمانشاهی در مقابل حملات رژیم متجاوز بعثی- به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم

بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب میتوان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.

(یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷) ۱۲:۴۷
https://news.masjed.ir/u/kgq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید