شنبه / ۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۳
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۱۲۳
گزارشگر : ایده ایده
فرماندار تهران مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت مساجد برای ترویج فرهنگ «نه به تکدی گری»

فرماندار تهران استفاده از ظرفیت سه هزار مسجد و پنج هزار هیات مذهبی و ائمه جماعات برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم را مهم عنوان کرد و گفت: ما برای نهادینه کردن فرهنگ «نه به تکدی گری» باید از ابزارهای فرهنگ سازی استفاده کنیم.

(شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۴۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از افکارنیوز،‌ عیسی فرهادی فرماندار تهران ضمن اشاره به راه‌اندازی کامل مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران افزود: امکانات، تجهیزات، اعتبار و بودجه مورد نظر برای جمع آوری متکدیان و کودکان کار فراهم شده است و در صورت همکاری تمامی دستگاه‌ها ، اصحاب رسانه و مردم قادر خواهیم بود، ظرف مدت کوتاهی این بخش از آسیب‌های اجتماعی را ساماندهی کنیم.

فرهادی به کمک مردم در زمینه جمع آوری متکدیان و کودکان کار اشاره کرد و گفت: در صورتی که مردم بپذیرند تکدی‌گری یک عمل زشت و مزموم است که در اسلام نکوهیده شده و این فرهنگ در افکار عمومی جامعه نهادینه شود  ساماندهی این قبیل آسیب ها کاری بس سهل و آسان خواهد بود.

فرماندار تهران  استفاده  از ظرفیت موجود در جامعه برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم را مهم عنوان کرد و گفت: ما برای نهادینه کردن فرهنگ «نه به تکدی گری» باید از ابزارهای فرهنگ سازی استفاده کنیم مدارس در بحث آموزش به دانش آموزان و  اولیاء،  سازمان زیباسازی شهرداری از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی ، صداو سیما، دانشگاه ها، ظرفیت سه هزار مسجد و پنج هزار هیات مذهبی، ائمه جماعات، ظرفیت سازمان تاکسیرانی با وجود ۸۰ هزار تاکسی و ۶۲۰۰ اتوبوس که روزانه تعداد بیشماری مسافر دارند، ظرفیت تبلیغات مترو با وجود جمعیت سه میلیون نفری مسافران در طول روز  و .. می توان این مهم را به سرانجام رساند.

فرهادی افزود: متکدیان مهم‌ترین و گران‌ترین متاع خود یعنی آبروی خود را برای دریافت پول به حراج می گذارند این در حالی است که در فرهنگ ما کسب رزق و روزی حلال با عمل زشت تکدی گری منافات بسیاری دارد باید به این نکته توجه شود که اصلی‌ترین عامل در کسب رزق و روزی سعی و تلاش است نه تنبلی و کاهلی که منشاء اصلی تکدی گری شده است.

وی افزود: تکدی گری درآمد قابل توجهی برای متکدیان دارد از این رو مشارکت مردم در جمع آوری آنها بسیار موثر است و تجربه ثابت کرده هر جا مردم در بحث آسیب های اجتماعی حضور داشته اند، نتایج و اثرات خوبی به دنبال داشته است.

فرماندار تهران برای اصلاح رویه در زندگی این گونه افراد خواستار همکاری آحاد جامعه شد و تلاش در راستای ارتقاء فرهنگ مبارزه با تکدی گری را از وظایف عموم شهروندان عنوان کرد و گفت: خانواده های بسیاری بیمار  ، معلول و از کار افتاده دارند که نیازمند کمک و دستگیری هستند ولی هرگز تن به تکدی گری نمی دهند.

وی افزود:  در بحث تکدی گری، شهروندان تهرانی ومردم باید به این نتیجه برسند که به این گونه افراد که اغلب بصورت گروهی کار می کنند کمکی نکنند و اگر هم کمکی دارند از طریق سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، موسسات خیریه، هلال احمر و... به نیازمندان واقعی ارایه دهند.

فرماندار تهران در ادامه تاکید کرد: کودک کار از نظر ما فرق دارد، کودکی که به هر دلیلی در مشاغل شرافتمندانه کار می کند و نان آور خانواده است کودکی که در نانوایی، کارگاه کفش و ... کار می کند جامعه هدف ما نیست بلکه بر دستان این کودکان باید بوسه زد و کار این کودکان را باید مقدس شمرد و در زمینه تحصیل باید به آنها کمک کرد و اولویت برای این کودکان نیز باید تحصیل علم باشد.

وی افزود: ما باید کودکانی را که به دام گروه های تکدی گری افتاده اند و وادار به انجام کارهای پلیدی می‌شوند، نجات دهیم و در این راستا  صدا و سیما، شهرداری، سازمان زیباسازی، بسیج، دانشگاه ها، مدارس، بزرگان، سیاسیون، مطبوعات و رسانه ها، ائمه جماعات، مساجد، هیأت مذهبی و تک تک افراد جامعه باید تلاش نموده و همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد اعمال منافی انسانیت با این کودکان نباشیم و این کودکان که آینده سازان جامعه هستند دچار آسیب های اجتماعی نشوند.

در این نشست عبدالعظیم رضایی معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران نیز وجود آسیب‌های اجتماعی را از دغدغه ی اصلی مردم و مسئولان عنوان و به پیگیری مقام معظم رهبری در حل آسیب‌های اجتماعی  اشاره کرد  و افزود: تهران به عنوان پایتخت بیش از سایر نقاط کشور با آسیب اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند و اگر اقدامی انجام ندهیم سایر آسیب‌ها نیز افزایش می یابد.

معاون سیاسی فرماندار به آمار موجود اشاره کرد و گفت: بالای ۸۵ درصد مردم از وجود این گونه آسیب ها اظهار نارضایتی نموده اند و در عین حال بالای ۸۰ درصد مردم هم به متکدیان کمک می کنند.

وی ادامه داد: فرماندار تهران بصورت جدی به دنبال پیدا کردن راهکارهایی اساسی است ، زیرساخت ها و امکانات سخت افزاری مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی فراهم شده ولی موضوع مهم امکانات نرم افزاری است که در واقع استفاده از ظرفیت های مختلف جامعه برای فرهنگ سازی بین عموم مردم است .

 

(شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷) ۱۳:۴۳
https://news.masjed.ir/u/j4x
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید